اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 1394060747054613

نظرات و پیشنهادات رتبه های برتر کنکور کارشناسی ارشد درباره تغییر زمان برگزاری کنکور

مدیریت بحران مهمترین عامل اجرایی در بازه تغییر زمان کنکور کارشناسی ارشد

کد: 1394060747054613

http://j.mp/1VqJMLY

، تهران , (اخبار رسمی): با توجه به تغییر زمان برگزاری کنکور امسال از بهمن 94 به اردیبهشت 95 و اهمیت مساله برنامه‌ریزی برای مطالعه مستمر و رسیدن به موفقیت در کنکور سال آینده، بخش دپارتمان مهندسی صنایع موسسه آموزش عالی پژوهش به سراغ رتبه‌های برتر کنکور کارشناسی ارشد امسال رفته تا استراتژی پیشنهادی آنها را جویا شود چرا که به طور حتم پیشنهادات رتبه‌های برتر می تواند کمک شایانی به دانشجویان برای حفظ روحیه در مسیر موفقیت کنکور کارشناسی ارشد کند.

در حقیقت تا در این موقعیت قرار نگیرید نمی‌توانید مطمئن باشید که چه واکنشی خواهی داشت. اما فکر می‌کنم پیوستگی مطالعه را حفظ می‌کردم و حواسم را جمع می‌کردم که این افزایش زمان باعث دلخوشی بیش از حد نشود که به دنبالش اهمیت درس خواندن مخصوصا در زمان تابستان و پاییز کم شود.

دپارتمان تخصصی مهندسی صنایع موسسه پژوهش با طرح یک مبحث مشترک از رتبه های برتر کنکور ارشد از آن ها پرسیده در صورتی‌ که کنکور شما از بهمن به اردیبهشت سال بعد انتقال می‌یافت؛ برنامه‌تان چه تغییری می‌کرد و چه استراتژی برای درس خواندن‌تان در پیش می‌گرفتید و در ادامه پاسخ های جالبی را دریافت کرده است که به شرح زیر است:

 

محمدرضا کاظمی آشتیانی، رتبه 14 سیستم‌های کلان:

به نظر من تغییر تاریخ کنکور اگر جلو می‌افتاد استرس‌زا بود، اما حالا که عقب افتاده، با وجودی که برنامه درسى بچه‌ها را کمی دچار دگرگونى و تغییرات کرده، خیلى جاى نگرانى نیست.

اگر زمان کنکور من این اتفاق می‌افتاد، من مطالعه‌ام را متوقف نمی‌کردم، اما زمان مطالعه روزانه‌ام را کم می‌کردم، چون اگر مباحث زود تمام شود، حدودا در 2 ماه آخر که خیلى مهم‌تر است تلاش کمتری می‌کنند و این تأثیری منفى روی تلاش چندین ماهه‌شان می‌گذارد، به همین دلیل من پیشنهاد می‌کنم خواندن را متوقف نکنند، اما کم کنند تا حدى که خسته نشوند و این را هم بدانند که تا اردیبهشت باید انرژى داشته باشند که درس بخوانند و خسته نشوند. باید دقت کنند که دو سه ماه آخر و نزدیک به کنکور اهمیت بیشتری دارد و تا می‌توانند باید تلاش کنند و کوتاهی نکنند. باید ساعت مطالعه به اوج و حداکثرش برسد تا بتوانند به نتیجه دلخواه و موردنظرشان برسند.

 

مریم رحیمی موثق، رتبه 6 آینده‌پژوهی و 16 سیستم‌های کلان:

اولا که نگران نباشند و خونسردی خود را حفظ کنند، چراکه شرایط برای همه یکسان است، بنابراین برنده کسی است که با توجه به وضعیت فعلی خود تصمیم درستی بگیرد و خود را با شرایط جدید منطبق کند. دوستانی که فارغ‌التحصیل نشده‌اند می‌توانند تابستان را به زبان و دروسی که قبلا پاس کرده‌اند اختصاص بدهند و تست تمرین کنند و با شروع ترم دروسی را که مباحث آن در کنکور مطرح می‌شود را تست‌زنی کنند و وقتی را هم برای تقویت زبان در نظر بگیرند. دوستانی که فارغ‌التحصیل هستند هم می‌توانند در تابستان به دروسی که در آن ضعف دارند بپردازند و پایه زبان خود را قوی‌تر کرده و از مهرماه تست‌زنی را شروع کنند. هر دو گروه در نهایت باید خودشان را با برنامه آزمون‌ها مطابقت بدهند.

 

افشین اسدی، رتبه 15 سیستم‌های کلان:

تمامی تغییراتی که در آزمون ارشد ایجاد می‌شود شرایط جدیدی را برای همه رقم می‌زند، پس نگرانی برای افرادی است که نتوانند خودشان را برای شرایط جدید مهیا کنند. با توجه به تغییر اخیر مهم‌ترین نکته‌ای که به ذهن می‌رسد بحث مربوط به حذف برخی از فصول و حتی دروس است که بسیاری از داوطلبان هم به این کار علاقه دارند. باید توجه کنند که دیگر حذف هیچ فصل و درسی منطقی نیست، چون زمان لازم و کافی وجود دارد. من اگر قرار بود امسال آزمون بدهم سعی می‌کردم طبق برنامه سال‌های قبل تا بهمن به مطالعه کامل مباحث اقدام کنم و 4 ماه فرصت اضافی را صرف عمق دادن و احیانا جبران کم‌کاری‌هایم به صورت مرور و جمع‌بندی و تسلط بیشتر می‌کردم. ضمنا این کار یک فرصت استثنایی برای مطالعه زبان به‌خصوص قسمت واژگان فراهم کرده است.

 

مهدی انصاری، رتبه 3 سیستم‌های کلان و 7 بهره‌وری:

اولین و مهم‌ترین نکته این است که این تغییر برای همه اتفاق می‌افتد و مخصوص یک یا چند نفر نیست، پس تقریبا جای نگرانی برای هیچ داوطلبی وجود ندارد. همچنین باید در نظر گرفت که حتی اگر این تغییر هم اتفاق نمی‌افتاد، خیلی مواقع در دوران کنکور برنامه‌ریزی از پیش تعیین‌شده ما ممکن است با چالش‌هایی از این دست مواجه شود، پس باید یاد بگیریم که برنامه‌مان را طوری بریزیم که درصورت ضرورت قابل‌تغییر باشد و مدیریت بحران هم داشته باشیم. با این حال به نظرم اگر کسی از مردادماه شروع به درس خواندن کند، اصلا عقب نیست و می‌تواند خاطرجمع باشد که به‌موقع می‌تواند خود را برساند. اگر هم زودتر یعنی از تیرماه شروع کرد می‌تواند کمی برنامه‌ درسی‌اش را تا پاییز سبک‌تر بگیرد که انرژی‌اش برای روزهای حساس تحلیل نرود.

در آخر باید بگویم که واقعیت این است که اکثر بچه‌هایی که سال‌های پیش، از تیرماه شروع می‌کردند معمولا وقت نداشتند که همه تست‌ها را بررسی کنند و بعضی مباحث را به خاطر کمبود وقت رد می‌کردند. در حال حاضر با این تغییر به نظرم بهترین فرصت برای حل این دو مساله پیش آمده که فقط دانشجوهای باانگیزه و در عین حال زرنگ این فرصت ایجادشده را درک می‌کنند.

 

فاطمه زرعلی، رتبه 18 صنایع و 19 مالی:

با توجه به اینکه این اقدام ازپیش تعیین‌شده نبود و خب اکثر دوستان اخیرا متوجه شدند که زمان کنکور تغییر کرده و اینکه اگر بخواهم با شرایط خودم بسنجم در این زمان من در حال گذراندن کلاس آمار و مطالعه این درس بودم و اگر در این زمان متوجه این تغییر ناگهانی می‌شدم، اولین کاری که می‌کردم این بود که آرامش خودم را حفظ می‌کردم، چون من دیدم که بعضی از بچه‌ها واکنش منفی به این تغییر داشتند و یکسری تفکرات منفی به ذهنشان رسیده بود که مثلا شاید سطح سوالات دشوارتر شود و... ولی به نظرم این تغییرات و حتی تغییرات مهم‌تر از این هم نمی‌تواند هدف ما را زیر سوال ببرد و تحت تاثیر قرار دهد، پس اولین و شاید مهم‌ترین توصیه‌ام این است که آرامش خود را حفظ کنند و درگیر تفکرات منفی نشوند.

من اگر جای دوستان بودم، شاید برنامه‌ای را که تا پایان تابستان ریخته بودم تغییر نمی‌دادم و سعی می‌کردم طبق برنامه قبلی‌ام پیش بروم؛ یعنی توصیه‌ام این است که همان برنامه تقویت زبان و آمار و او آر و دو تخصصی در تابستان را تا جایی که می‌توانند پیش ببرند، چون به نظرم شرایط با قبل تفاوت چندانی نکرده و شاید حتی عملا یک یا حداکثر دو ماه مفید به زمان مطالعه اضافه شده، و اینکه باید در نظر داشته باشند که در این بین در ماه اسفند به خاطر مشغله‌های شب عید و خانه‌تکانی و بعد عید نوروز و... به نظرم خواه‌ناخواه اندکی میزان مطالعه پایین می‌آید، پس شاید جای ریسک نداشته باشد که مثلا بخواهند برنامه فعلی‌شان را کم‌بار کرده و حجم مطالعاتی‌شان را به ماه‌های آخر موکول کنند. دیگر اینکه به طور کلی سعی می‌کردم از این فرصت ایجادشده برای دوره و مرور بیشتر در ماه‌های آخر استفاده کنم ، چون اهمیت دوره کردن بسیار بیشتر از مطالعه است و من خودم به‌عینه این را تجربه کردم که تاثیر دوره کردن در ماه‌های پایانی خیلی بالاست و اصلا نقطه تمایز شما و رقبا در تلاش‌های دوره پایانی و روزهای نزدیک به کنکور است. من خودم به‌شخصه شاید کمتر از یک ماه برای دوره کلی وقت داشتم، بنابراین دوستان الان حداقل دوماه مفید را می‌توانند برای دوره کردن و زدن آزمون جامع که خیلی مفید و اثربخش است اختصاص دهند.

 

سینا طاهریا، رتبه 13 صنایع و 14 مالی:

با تغییر زمان کنکور به عقب، خب در حالت عادی بیشتر افراد فکر می‌کنند که تلاش‌هایشان برای درس خواندن باید متوقف شود و سه ماه دیرتر شروع به درس خواندن کنند. به نظر من اشکال اساسی این عقب افتادن این است که نوعی حس تنبلی و وقت داشتن پیش بیاید و تاریخ شروع دوباره درس خواندن از سه ماه هم عقب‌تر بیفتد، این مشکل برای افرادی که تا الان هنوز هیچ کاری برای کنکور نکرده‌اند می‌تواند حادتر هم باشد! به نظرم اولین چیزی که مهم است این است که دوستانی که هنوز واحدهای درسی‌شان پاس نشده است، یک برنامه جدید برای خودشان داشته باشند.

دومین نکته مهم هم این است که می‌توان به این سه ماه بیشتر به عنوان یک فرصت مثبت نگاه کرد. به عنوان مثال، خواندن زبان طوری نیست که در یک مدت کوتاه بشود نتیجه گرفت و این سه ماه، به خصوص برای کسانی که پایه زبان ضعیفی دارند، فرصتی عالی است! درمورد دروس دیگر هم به نظر من دوستانی که سال تحصیلی بعد ترم هفتم و هشتم هستند، درس خواندن را به طور کامل کنار نگذارند اما با سرعتی کمتر ادامه دهند، بقیه افراد هم با توجه به اینکه فرصت بیشتری دارند، ممکن است پیشروی خاصی در درس خواندن نداشته باشند، ولی مرور مطالبی که تا حالا خوانده‌اند برای جلوگیری از فراموشی‌شان، بسیار مفید است.

 

میرهادی صیفی، رتبه5 صنایع و مالی :

تغییر زمان برگزاری کنکور ارشد برای دو سری از بچه‌ها تاثیری متفاوت خواهد داشت: سری اول، دوستان پنج‌ساله: این فرصت را دارند که درس‌هایشان را مهرماه پاس کنند، چون در این صورت کنکور همراه با پایان‌ترم‌ آنها نخواهد بود و بالطبع فرصت خوبی برای مطالعه دارند. همچنین می‌توانند از تابستان به خوبی استفاده کنند.

سری دوم، دوستان چهارساله: کنکور برای این دوستان از وسط پایان ترم به وسط میان‌ترمشان انتقال پیدا کرده است، چون این دوستان از تعطیلات عید برخوردار هستند، می‌‌توانند فشار اصلی درس‌هارو در مهرماه تحمل کنند و درس‌های آسان را برای ترم بهار که موقع کنکور است نگه دارند. و از همه مهم‌تر اینکه بعضی از بچه‌های 4ساله فرصتی برای پاس‌کردن یکسری از درس‌ها ندارند و خودخوانی می‌کنند (مثل طرح‌ریزی) که با این شرایط مطمئنا فرصت برای درس خواندن پیدا می‌کنند.

 

حمیدرضا پاکدامن، رتبه 10 صنایع و 12 مالی:

 سال گذشته من کلاس‌های آمار و تحقیق را در ترم بهار تمام کرده بودم و در تابستان کلاس موجودی می‌رفتم و درس طرح‌ریزی را هم شروع کرده بودم. مطمئنا اگر زمان برگزاری کنکور به اردیبهشت موکول شده بود، به هیچ عنوان مرور آمار و تحقیق را به کمک تست فراموش نمی‌کردم. چون همه زحماتی که تا اینجا کشیده بودم با گذشت یک یا دو ماه به هدر می‌رفت و به احتمال بسیار زیاد اکثر مباحث را فراموش می‌کردم. موجودی را نیز طبق برنامه کلاس، تمام می‌کردم و تست‌هایش را می‌زدم. طرح‌ریزی را نیز از همان جایی که شروع کرده بودم به همراه تست تمام می‌کردم. ممکن بود ساعت مطالعه در تابستان کمتر شود و با آرامش بیشتری درس می‌خواندم، ولی صددرصد ساعت مطالعه کنکورم صفر نمی­شد. مطمئن هستم کسانی که مرتب به دوره دروس می‌پردازند و به‌خاطر طولانی شدن زمان کنکور، دروس را به ماه‌های آتی موکول نمی‌کنند حتما نتیجه خوبی می­گیرند. برخی از دوستان نیز ممکن است در فروردین و اردیبهشت‌ماه دانشگاه داشته باشند که باید به‌طور بهینه از تابستان استفاده کنند، چون مطمئنا دوستانی که در آن ماه‌ها دانشگاه ندارند، فرصت بیشتری برای جمع‌بندی قبل از کنکور دارند.

 

ستاره کاظمی خیری، رتبه 11 مالی و 12 صنایع:

در حقیقت تا در این موقعیت قرار نگیرید نمی‌توانید مطمئن باشید که چه واکنشی خواهی داشت. اما فکر می‌کنم پیوستگی مطالعه را حفظ می‌کردم و حواسم را جمع می‌کردم که این افزایش زمان باعث دلخوشی بیش از حد نشود که به دنبالش اهمیت درس خواندن مخصوصا در زمان تابستان و پاییز کم شود. چسبیدن به یک برنامه منسجم که مرور مباحث را هم به خوبی در بر بگیرد بهترین کاریست که می‌توان کرد. من احتمالا درس‌هایی را که حذف کرده بودم دوباره از نو شروع می‌کردم، چراکه زمان خوبی برای تسلط بر آنها هم پیش رویم بود. از آنجا که کنکور «صنایع و سیستم» از کنکور 94 یکی شد و زمانش هم افزایش پیدا کرد، ممکن بود یکی از درس‌های سیستمی‌ها را هم می‌خواندم. همچنین چندباره زدن تست‌های کنکور سال‌های قبل را هم توصیه می‌کنم، چراکه بارها دیده شده که بخشی از آنها تکرار شده است. به نظر من به جای نگران بودن سعی کنید نقاط قوت و ضعف خودتان را شناسایی کنید و با اعتماد به توانایی‌هایتان به بهبود هر دو بپردازید.

 

علی حشمتی، رتبه 5 سیستم‌های کلان و 9 آینده‌پژوهی:

راستش به نظر من نه‌تنها نباید هیچ نگرانی به وجود بیاید، بلکه برعکس، برای بچه‌های کنکور ارشد از چند جهت موقعیت بهتری هم فراهم شده است؛ اول اینکه دوران برزخ کنکور تا اعلام نتایج قاعدتا کم خواهد شد. دوم اینکه بچه‌هایی که قصد دارند هم گزینه کنکور و هم گزینه اپلای را داشته باشند می‌توانند از این فرصت استفاده کنند. با توجه به اینکه زمان فرستادن اپلیکیشن به اکثر دانشگاه‌ها نهایتا تا اواخر آذر یا دی‌ماه است، کنکوری‌ها پس از آن فرصت مناسبی خواهند داشت و سوم اینکه دیگر لازم نیست بچه‌ها از تابستان شروع به درس خواندن کنند. 

البته تنها نکته منفی می‌تواند این باشد که با این تغییر زمان شاید اکثر داوطلبان 2 ترم از تحصیلشان را درگیر کنکور باشند. ولی اگر من جای آنها بودم، از اول مهر کنکور را هم در کنار درس‌های ترم شروع می‌کردم و روزی چند ساعت را به کنکور اختصاص می‌دادم و ماه‌های آخر با تمام توان می‌خواندم که 2 ترم من تداخل زیادی با کنکور نداشته باشد.

 

علاقمندان برای  خدمات مشاوره رایگان می توانند به وبسایت iedep.com مراجعه و یا با شماره تلفن 02186741 تماس حاصل فرمایید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

موسسه پژوهش

دپارتمان تخصصی مهندسی صنایع موسسه پژوهش با توجه به نیاز روزافزون جامعه به تحصیلات تکمیلی، و نیاز به خدمات آموزشی در حوزه‌های تخصصی، و خلا محسوس خدمات تحصیلات تکمیلی مناسب در زمینه مهندسی صنایع، دپارتمان مهندسی صنایع پژوهش برای پاسخگویی به این نیاز شکل گرفت.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

علم و آموزش