اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 1394070847984613

چگونه لغات مشابه در زبان انگلیسی را ساده‌تر یاد بگیرید؟

کد: 1394070847984613

http://j.mp/1LjNRAh

، تهران , (اخبار رسمی): لغات مشابه همواره به‌عنوان یکی از چالش‌های یادگیری زبان انگلیسی مطرح بوده‌اند که این موضوع می‌تواند برای دانشجویان و داوطلبان کنکور اهمیتی دوچندان داشته باشد و بسیاری از آنها ممکن است با دشواری‌هایی برای تشخیص کلمات مشابه روبه‌رو شوند.

لغات مشابه زبان انگلیسی رو چطور یاد بگیرم؟

در فرآیند یادگیری لغات زبان انگلیسی،  لغاتی مثل claim و acclaim یا precede و proceed و حتی invoke , convoke, revoke ممکن است گمراه‌کننده باشد. در ادامه به راهکارهایی اشاره می‌شود که عبور از این معضل و تثبیت صحیح لغات در ذهن را تسهیل خواهد کرد:

 

اول) باید از یادگیری این لغات در کنار هم به شدت پرهیز کرد. یکی از بدترین راه‌های یادگیری لغات مشابه، یادگیری این لغات در کنار یکدیگر خواهد بود. اولین و مهم‌ترین پیشنهاد این است که بایستی این لغات را تا جای ممکن، با فاصله یاد گرفت. بدین ترتیب که ابتدا به یادگیری و تثبیت لغت اول مثلا acclaim پرداخته و سپس به سراغ لغت دوم یعنی claim رفت. 

 

طراحان سوالات کنکور نیز به خوبی از این چالش بهره برده و برای گیج کردن داوطلب، از گزینه‌هایی استفاده می‌کنند که مشابه یکدیگر هستند. در این حالت اگر تمامی لغات مشابه، به شکل صحیح و در زمان مناسب در ذهن جای نگرفته باشند، تردید و نگرانی در انتخاب گزینه‌ها، داوطلب را به مشکل مواجه خواهد کرد.

 

دوم) می‌توان از ریشه (root)، پیشوند (prefix) و پسوند (suffix) کمک گرفت. در این حالت، می‌توان یک لغت را به اجزای تشکیل‌دهنده آن تقسیم کرده و بر این مبنا یادگیری را تسهیل کرد. یکی از منابعی که این رویکرد را در شیوه ارائه مطالب به کار می‌گیرد، «جلد اول زبان عمومی ارشد زیر ذره‌بین» است که جدول ریشه، پیشوند و پسوندهای مهم در آن گردآوری شده است. برای نمونه می‌توان مثال زیر را مورد توجه قرار داد:

 

برای کلمه‌ precede در مورد ریشه و پیشوندهای موجود در آن منبع داریم: «pre» به معنایbefore ،earlier than  یا «قبل» و cede نیز به معنایto go ،to move  است. بنابراین به سادگی می‌توان گفت Precede به معنای «تقدم داشتن، پیش بودن از، جلوتر بودن» است.

 

از سوی دیگر اگر در خصوص کلمه‌ proceed که شباهت بسیاری به مثال قبل دارد، به معانی ریشه و پیشوندهای آن نگاهی داشته باشیم، متوجه خواهیم شد که pro به معنای forward, going a head of یا «جلوتر، از پس چیزی بودن، و …»  و ceed نیز به معنای to go وto move  است. بنابراین می‌توان گفت:Proceed  به معنای «پیش رفتن، ادامه دادن، حرکت به جلو و انجام دادن چیزی پس از انجام چیزی دیگر» است.

 

سوم) یادگیری لغات در مثال نیز می‌تواند نقش بسزایی در به‌خاطرسپاری صحیح آن داشته باشد. باید برای هر لغت، به دنبال مثال‌های متعدد بود و تلاش کرد لغات را نه صرفا با لایتنر که از طریق کاربرد آنها در جمله یاد گرفت.

 

برای مثال به منظور یادگیری دو لغت affect و effect در یک جمله:

 

How exactly does the Butterfly Effect, affect me?

دقیقا چطور اثر پروانه‌ای من را تحت تاثیر قرار می‌دهد؟

 

چهارم) یادگیری از طریق لغاتی که معمولا در کنار یکدیگر به کار می‌روند که در اصطلاح به این حالت collocation گفته می‌شود. در این حالت به این مساله توجه خواهد شد که لغت مدنظر، بیشتر در کنار کدام گروه از لغات یا حروف اضافه به کار گرفته می‌شود. همچنین می‌توان از طریق phrase یا عبارات و اصطلاحاتی که معمولا با یک لغت به کار می‌رود، کلمه را نشانه‌گذاری کرده و معنی آن را فراگرفت.

 

در همان مثال بالا، effect  را می‌توان در قالب اثر پروانه‌ای (Butterfly Effect) یافت و بسیار ساده‌تر و به عبارتی از طریق collocation معروف آن، معنا را به خاطر سپرد.

 

پنجم) یادگیری با استفاده از شکل، راهکار دیگری برای تمییز دادن لغات است. در بسیاری از مواقع یک تصویر خوب، بهتر از هزاران بار مرور لایتنر یک لغت کمک خواهد کرد. لغات دشوار را در Google Images جست‌وجو کنید. البته الزاما نتیجه این جست‌وجو موفقیت‌آمیز نیست، اما در برخی موارد به شدت کارآمد خواهد بود!

 

افزون بر این، می‌توان از برخی صفحات اینستاگرام‌ که به آموزش لغت می‌پردازند نیز کمک گرفت. صفحه instagram.com/generalenglish  یکی از این نمونه‌ها به شمار می‌رود.

 

آخرین نکته) به جای حفظ کردن همزمان کلمات مشابه، باید تلاش کرد تا لغات همسان، مترادف یا لغاتی که می‌توانند در یک گروه گنجانده شوند را با یکدیگر یاد گرفت. مثلا کلیه لغاتی که مربوط به حکم، دادگاه، رای، هیات منصفه و… هستند که در زبان عمومی کنکور نیز سوالات زیادی از آنها مطرح شده را ابتدا به خاطر سپرده و سپس می‌توان بر حسب موضوع، سراغ دسته‌ای از کلمات بعدی رفت.

 

با بهره‌گیری از این روش‌های ساده، شکل‌گیری لغات مشابه در ذهن بسیار منظم‌تر انجام شده و موجب خواهد شد هنگام قرار گرفتن در شرایط متفاوت، عبارت صحیح در ذهن نقش بندد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

موسسه پژوهش

دپارتمان تخصصی مهندسی صنایع موسسه پژوهش با توجه به نیاز روزافزون جامعه به تحصیلات تکمیلی، و نیاز به خدمات آموزشی در حوزه‌های تخصصی، و خلا محسوس خدمات تحصیلات تکمیلی مناسب در زمینه مهندسی صنایع، دپارتمان مهندسی صنایع پژوهش برای پاسخگویی به این نیاز شکل گرفت.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]