اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 1394071848264615

آیا نقطه جوش آب در ارتفاعات تغییر می‌یابد؟

کد: 1394071848264615

https://goo.gl/ZKDH5w

، تهران , (اخبار رسمی): نقطه جوش آب یا هر مایع دیگر، با توجه به فشار اتمسفر اطراف متفاوت است. مایع زمانی به جوش آمده و یا شروع به تبخیر می‌‌کند که فشار بخار داخلی برابر با فشار اتمسفر باشد.این قانون یکی از قوانین اساسی علوم پایه به شمار می‌رود: آب در 212 درجه فارنهایت (100 درجه سانتیگراد) به جوش می‌آید؟ این گفته صحیح است؟ بله، اما نه همیشه. این بستگی به جایی دارد که شما در حال جوشاندن آب هستید.

آیا نقطه جوش آب در ارتفاعات تغییر می‌یابد؟

به گزارش وبسایت هم‌آگاه، در واقع آب در شهر دنور پایتخت ایالت کلرادو ایالات متحده آمریکا به دلیل کاهش فشار هوا در ارتفاعات بالا در 202 درجه فارنهایت به جوش می‌آید.

مطالعه اخیر مرکز پژوهش پیو بر روی دانش علمی نشان می‌دهد که تنها 34 درصد از آمریکایی‌ها می‌دانستند که آب در «مایل های سیتی Mile High City̋ ̏» (لقب شهر دِنوِر، زیرا حدود یک مایل از سطح آب‌های آزاد بلندی دارد) در مقایسه با لس‌آنجلس در دمای کمتری به جوش می‌آید. این سوالی بود که تعداد کمی از افراد به درستی به آن پاسخ دادند؛ 26 درصد گفتند آنها فکر می‌کردند که آب در دنور در دمای بالاتری به جوش می‌آید، در حالی‌که 39 درصد پاسخ دادند در شهر دنور نیز آب در دمای مشابه با مکان‌های دیگر به نقطه جوش می‌رسد. نقطه جوش آب یا هر مایع دیگر، با توجه به فشار اتمسفر اطراف متفاوت است. مایع زمانی به جوش آمده و یا شروع به تبخیر می‌‌کند که فشار بخار داخلی برابر با فشار اتمسفر باشد. به عنوان مثال، وقتی یک قوری چای را بر روی اجاق گرم می‌کنید، در حال ایجاد بخار آب بیشتر هستید؛ وقتی فشار بخار آب به اندازه کافی افزایش یافت تا از فشار هوای اطراف فراتر رود، حباب‌ها شکل می‌گیرند و آب به جوش می‌آید. در شهر دنور فشار اتمسفر در مقایسه با فشار 14.7 پوند بر هر اینچ مربع در لس‌آنجلس، حدود 12 پوند بر هر اینچ مربع است. با این فشار بسیار کم، شما نیاز ندارید حرارت زیادی برای ایجاد فشار بر بخار آب فراتر از فشار اتمسفر اطراف اعمال کنید. به عبارت دیگر، آب در دمای پایین‌تر به جوش می‌آید. همچنین قرار دادن یک مایع در خلأ جزئی، نقطه جوش را پایین‌تر می‌آورد. دلیل این نیز همانند و مشابه قرار گرفتن در ارتفاع است؛ با از بین رفتن هوای اطراف مایع، شما در حال کاستن فشار اتمسفر بر روی آن هستید. در شهر «لا رینکونادا» (La Rinconada) در کشور پرو که در مجاورت معدن طلا و در ارتفاع  16 هزار و 700 فوت (5 هزار و 100 متر) قرار دارد و مرتفع‌ترین شهر دارای سکنه جهان محسوب می‌شود، آب در 181 درجه به جوش می‌آید. 

اگر در قله اورست (29.029 فوت) بخواهید یک فنجای چای صرف کنید، آب در حدود 162 درجه به جوش می‌آید. از سوی دیگر، در دره مرگ کالیفرنیا (پایین‌ترین نقطه در آمریکا و 282 متر زیر سطح دریا) برای به جوش آمدن آب باید آن را به دمای 212 درجه رساند. فشار کمتر اتمسفر بر روی پخت و پز نیز تاثیر می‌گذارد. به طور کلی پخت و پز در ارتفاعات بالاتر از 3000 فوت یا بیشتر، طولانی‌تر است.

 مترجم:معصومه رشیدی

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سایت هم آگاه

هم آگاه که برگرفته از به همدیگر آگاهی دادن است وب سایتی است که در 20 مرداد ماه سال 1393 به منظور ایجاد یک فضا و بستر الکترونیک بـــرای تبادل آسان و سریع و بی واسطه بین خریدار و فروشنده کالاها و خدمات راه اندازی شده است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

علم و آموزش