اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 1394072548414727

شاخص‌های کتاب خوب برای کودکان کدام است؟

کد: 1394072548414727

https://goo.gl/JCKvKX

، تهران , (اخبار رسمی): این پرسشی است که شاید ذهن بسیاری از والدین را به خود مشغول کند‌. واقعیت این است که برخی از خانواده‌ها برای تهیه کتاب مناسب کودکان خود هنوز با نگرانی‌هایی مواجه هستند‌. دلیل این نگرانی از کجا نشأت می‌گیرد؛ با گشت و گذاری هر چند کوتاه در بازار کتاب شاید این نگرانی والدین پر بیراه نباشد‌. کتاب‌ها چنگی به دل نمی‌زند و در این بازار، کتاب مناسب برای کودکان به کالایی کمیاب تبدیل شده است‌.

شاخص‌های کتاب خوب برای کودکان کدام است؟

فاطمه معدنی نویسنده کتاب «گذری بر تصویر‌گری کتاب کودک» در این زمینه، به خبرنگار گروه فرهنگی مشق شب، گفت: «نبود نظارت، فقدان اطلاعات کافی والدین در بحث استانداردهای کتاب کودک و بعضاً نبود اثر فاخر و حتی وضعیت معیشتی مردم بر این بحران تأثیرگذار بوده است.»

 وی افزود: «از سوی دیگر، شاهدیم خرید کتاب به عنوان یک وظیفه و تکلیف بر دوش والدین و اولیای مدرسه و آموزشگاه  است که با اولین پیشنهاد و ارزان‌ترین پیشنهاد، رفع مسئولیت شده و کتاب خریده می‌شود‌.»

معدنی، مشکل دیگر را نبود مهارت انتخاب در والدین دانست و گفت: «این به جهت عدم مطالعه کافی در بحث کتاب خوب و استاندارد و همچنین نبود اطلاع‌رسانی از سوی اولیای امر است‌.»

**مهارت با مطالعه کتاب

وقتی فردی از دوران کودکی با کتاب آشنا شود، به تدریج مهارت‌های وی گسترش و تکامل می‌یابد. در واقع کتاب خوب ارزشمندترین دستاورد و خوراک فرهنگی برای کودکان است‌.

از مواردی که باید بیشتر به آن دقت کنیم تغذیه سالم و مناسب روح کودکان با کتاب‌های استاندارد است‌. ذائقه کودک ما اگر با کتاب‌های غیراستاندارد از نظر محتوا و شکل خراب شود چه بسا نتوانیم در دوره‌‌های بعد در زمینه تصحیح آن موفق عمل کنیم.

فاطمه معدنی نویسنده و پژوهشگر کتاب کودک، به ضرورت پرداختن به مقوله نقد و نظر در تصویرگری کتاب‌های داستانی  کودکان قائل است و برهان خود را بر دو پایه و مبنا ، عدم تسلط این کودکان بر ارزشیابی محتوای کتاب‌ها و وجود نقش پر رنگ تصاویر بر رده سنی کودکان استوار می‌داند.

این کارشناس ارشد علم اطلاعات و دانش‌شناسی افزود: تصاویر در گروه سنی کودکان می‌تواند سبب گرایش و یا عدم تمایل آنها در کتاب‌خوانی و مطالعه شود‌.

معدنی به نکته پنهان مانده‌ای در تصویرسازی کتاب‌های ایرانی اشاره داشت که می‌تواند نقشه راه تصویرسازان حوزه کودک و والدینی که در انتخاب کتاب مناسب و استاندارد مردد هستند، باشد‌.

وی یادآور شد: «هنر در هر اقلیمی از داشته‌ها و تفکرات مذهبی، ملی، قومی و بسیاری المان‌های دیگر تأثیر می‌پذیرد و از این رو تصویرگری کتاب هم از این قاعده مستثنی نبوده و شامل بسیاری از جزئیات اصلی و فرعی موجود است‌.»

** کتاب خوب قدرت تصمیم‌گیری را بالا می برد

کارشناسان حوزه کودک بر این باورند که کتاب خوب باید دارای شخصیت‌هایی باشد که بتواند در شرایط سخت قادر به تصمیم‌گیری درست شود و در تمام مراحل از اصول صحیح اخلاقی پیروی کند‌.

آنان معتقدند که نویسندگان و ناشران کتاب کودکان با درایت و آگاهی از این اصول و نکات ساده می‌توانند، کودکان امروز را به افراد سالم و موفق آینده تبدیل کنند‌. افرادی که سرمایه‌های انسانی برای جامعه بشری هستند‌.

فاطمه معدنی نویسنده و پژوهشگر کتاب کودک، با اشاره به اینکه همه ما به اهمیت ارزش و نقش کودکان در زمان حال و آینده واقف هستیم، گفت: «در همین حال، ایجاد تثبیت و شکل‌گیری شخصیت شایسته در آن‌ها نیز بسیار حائز اهمیت است که این مهم به جایگاه مطالعه در چگونگی انجام مسئله تعلیم و تربیت کودکان بازمی‌گردد.»

وی افزود: «یکی از طرقی که می‌تواند زمینه‌ساز و بسترساز راه باشد، ایجاد انگیزه و میل در کودکان نسبت به مطالعه کتاب است.»

معدنی با تأکید بر اینکه رازی در ایجاد انگیزه و تمایل کودکان به مطالعه وجود ندارد، تصریح کرد: «تنها کافی است کودکان آنچه را دوست می‌دارند انتخاب کنند و خوب است به جای تحمیل علایق و خواسته‌های خودمان، آن‌ها را آزاد بگذاریم تا کتاب‌هایی را که به واقع موردپسندشان استف برگزینند.»

وی یادآور شد: «این امر راهکاری است مطمئن در ایجاد انگیزه و رغبت در کودکان، که با این عمل پایه‌های ایجاد استقلال در شخصیت آن‌ها با کمک، همراهی و هم‌ر‌أیی خودشان در بستری مطمئن و محکم گذاشته می‌شود.»

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

مشق شب

انتشارات مشق شب، ناشر تخصصی کتب مرجع و نشریات درون سازمانی، با هدف رشد و تعالی فرهنگ، ادب، هنر و دانش ایران عزیز پا به عرصه نشر گذاشته است؛ مصمم در تحقق آرمان‌هایش که همانای مشق وطن، توسعه و انتشار باورهای زنان و مردان خجسته و فرخ‌پی این مرز و بوم است. «مشق شب» در جذب اندیشه‌های ناب، صاحبان قلم و نخبگان دانش و فرهنگ همیشه پیشتاز بوده و از هر فرصتی برای دوستی با اهالی قلم استقبال کرده است .

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

نشریات و کتاب | سرگرمی و تفریح