اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13980507389724727

کتاب «نسیمی از دیار آشتی» راهی بازار نشر شد

کد: 13980507389724727

http://bit.ly/2SK06wP

، تهران , (اخبار رسمی): کتاب نسیمی از دیار آشتی که تحلیلی بر اجتماعیات شعر فریدون مشیری است، به قلم مژگان غلامی شیرکوهی و توسط انتشارات مشق شب راهی بازار شد.

کتاب «نسیمی از دیار آشتی» راهی بازار نشر شد
کتاب «نسیمی از دیار آشتی» راهی بازار نشر شد

به گزارش خبرنگار فرهنگی مشق شب، مژگان غلامی در خصوص این کتاب گفت: کتاب نسیمی از دیار آشتی که تحلیلی بر اجتماعیات شعر شاعر نامدار کشورمان فریدون مشیری است، به جامعه‌شناسی ادبیات و شناساندن ارزش‌ها و ضد ارزش‌های اجتماعی توجه دارد و با توجه به شخصیت چندوجهی شعر مشیری، سعی شده است مفاهیم و مطالب با توجه به روند تاریخی و رشد شعرهای مشیری به انضمام تحلیل‌های دقیق و مبتنی بر پژوهش ارائه شود، که امیدوارم مورد توجه پژوهشگران، اساتید و دانشجویان رشتهٔ ادبیات فارسی قرار گیرد.

وی با اشاره به اینکه مشیری دارای پانزده مجموعه شعر با مضمون‌های متنوع در همهٔ زمینه‌های زندگی، از تولد تا مرگ است، تصریح کرد: مضامین شعر او جهانی سرشار از پاکی و معصومیت و دنیایی از طراوت و زیبائیست و جز به صلح و دوستی نمی‌اندیشد و هنگامی که بر سر شور و نشاط است، زمین و زمان را گلباران می‌کند، ولی از نامردی‌های انسان و بی‌عدالتی اجتماع که به خشم می‌آید، جنگ‌افروزان عالم را در محکمۀ وجدان به زیر شلاق انتقاد می‌کشد.

نویسنده کتاب نسیمی از دیار آشتی خاطرنشان کرد: مشیری با سپهر اندیشه‌های بلندپروازش سرتاسر این سرزمین پرافتخار را درنوردیده، با عقابان بلندپرواز این کهن آباد پرشکوه، سر عزت به عرش ساییده، با نگاهی به سرزمین پرآوازۀ طوس، کوس دلاوری و وطن‌پرستی زده و در کنار آب رکناباد، جامی از دست آن رند عالم‌سوز گرفته و دف‌زنان و پای‌کوبان راهی دیار نی‌نوازان عاشق شده و اگر هیچ نه، چکامۀ «امیر» نام بلندش را بر سردر کاخ این سرزمین، جاودان می‌گرداند و بدین‌سان است که هر ایرانیِ عاشق‌پیشه با او در کوچه‌های مهتابی، خاطرات ایام جوانی را مرور می‌کند.

غلامی با بیان اینکه فریدون مشیری با شعر عاشقانۀ کوچه از شهرتی استثنائی بین سه نسل برخوردار شد، افزود: کوچۀ مشیری نماد عشق برای همۀ انسان‌های دیروز، امروز و حتی فردا می‌باشد و من نیز مانند بسیاری از هم‌نسلان خود در نوجوانی مشیری را با شعر «کوچه» شناختم، به طوری که در دوره‌های بعد نیز مشیری یکی از شاعران محبوبم باقی ماند.

وی گفت: مشیری شاعری عاشقانه سُراست. شعرش زمزمه و نجواست. شعری نیست که فریاد بطلبد و ادعای رسالت و نجات آدمی را داشته باشد؛ ولی از آنجا که در کشوری تاریخ‌ساز و نامدار زندگی می‌کرد و شاهد سرنوشت پرفراز و فرود این کشور بود که در چهارراه حادثه و بادخیز بلا چه طوفان‌های بنیان‌کنی را از سر گذرانده و هنوز هم بر بنیاد و ریشه‌های کهن تاریخی و اعتبار و پشتوانۀ فرهنگی خود پابرجا و استوار مانده است، ناگزیر مانند هر ایرانی حساس دیگری به سوی مسائل اجتماعی و تا حدی سیاسی متمایل شده است.

غلامه با اشاره به اینکه عشق و دلبستگی‌های احساسی آدمی هرگز از بُعد اجتماعی جدا نیست، اضافه کرد: سیر این تحول در طول زمان در آثار مشیری مشهود است و من نیز همپای او از کوچه گذشته و به دیار آشتی رسیدم و دیگر نه از شنیدن عاشقانه‌های او، بلکه با خواندن گفته‌هایش از اعجاز محبت و شگفتی‌هایی که در یک لبخند می‌دید و ارج نهادن به مهربانی و خوبی از اشعارش لذت می‌بردم تا طلوع صبح تابناک اهورایی که مرا بر آن داشت روزی به پاس تمام لحظات خوشی که از خواندن اشعارش داشتم ادای دینِ مختصری به این شاعر مردمی کرده باشم و همین انگیزۀ نگارش این کتاب شد.

شایان ذکر است، علاقه‌مندان می‌توانند کتاب نسیمی از دیار آشتی را که در 228 صفحه و قطع وزیری چاپ و منتشر شده است، از انتشارات مشق شب تهیه کنند.

 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

مشق شب

انتشارات مشق شب، ناشر تخصصی کتب مرجع و نشریات درون سازمانی، با هدف رشد و تعالی فرهنگ، ادب، هنر و دانش ایران عزیز پا به عرصه نشر گذاشته است؛ مصمم در تحقق آرمان‌هایش که همانای مشق وطن، توسعه و انتشار باورهای زنان و مردان خجسته و فرخ‌پی این مرز و بوم است. «مشق شب» در جذب اندیشه‌های ناب، صاحبان قلم و نخبگان دانش و فرهنگ همیشه پیشتاز بوده و از هر فرصتی برای دوستی با اهالی قلم استقبال کرده است .

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

نشریات و کتاب