اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 1395031656725029

اعتبار بالا، شهریه پایین

آنچه باید درباره تحصیل در اتریش بدانیم

کد: 1395031656725029

https://goo.gl/opEVGm

، تهران , (اخبار رسمی): اتریش، کشور آلمانی‌زبان غرب اروپا که می‌توان آن را به نوعی برادر کوچکتر همسایه شمالی‌اش، آلمان خواند؛ با برخورداری از دانشگاه های معتبر که هزینه تحصیل در آنها هم پایین است، مقصدی دلخواه برای دانشجویان بین‌المللی قلمداد می‌شود. شرایط تحصیل در اتریش چگونه است؟ چه کسانی می‌توانند برای دریافت پذیرش از دانشگاه های اتریش اقدام کنند؟ آیا دانشگاههای اتریش برای پذیرش دانشجو شروطی مثل داشتن مدرک زبان دارند؟

آنچه باید درباره تحصیل در اتریش بدانیم

برای تحصیل در اتریش به زبان آلمانی، باید مدرک B2‌ زبان آلمانی داشت. البته ارائه این مدرک برای گرفتن پذیرش لازم نیست و می‌توان بعد از اخذ پذیرش، با شرکت در دوره‌های فراگیری زبان آلمانی، مدرک B2 این زبان را دریافت کرد. می‌توان این دوره‌ها را در کالج‌های وابسته به خود دانشگاههای اتریش هم گذراند.

درباره اتریش

کشور کوهستانی اتریش در غرب اروپا و در همسایگی کشورهایی مانند آلمان، مجارستان، سوئیس و ایتالیا قرا دارد. اتریش با 83855 کیلومتر مربع صدوپانزدهمین  کشور پهناور جهان و کمی بزرگتر از استان یزد (با مساحت 76469 کیلومتر مربع) است. طبق سرشماری انجام‌شده در سال 2015 میلادی، 8/6 میلیون نفر در کشور اتریش زندگی می‌کنند که نزدیک 80 درصد آنها مسیحی و بیش از 90 درصد آنها آلمانی‌زبان هستند. علاوه براین بیش از 2میلیون نفر از جمعیت اتریش در وین، پایتخت آن زندگی می‌کنند.

 

هنر و موسیقی

اتریش را بیش از هر چیز با موسیقی می‌شناسند. کشوری که مهد موسیقیدانان نامداری همچون موتزارت، شوبرت و یوهان اشتراوس بوده و مدارس و دانشگاه های هنر و موسیقی آن در دنیا زبانزد است. دانشگاه موسیقی و هنرهای نمایشی وین (Universität für Musik und darstellende Kunst Wien) از بزرگترین دانشگاه های موسیقی جهان (و به نظر برخی؛ بزرگترین دانشگاه موسیقی جهان) است. این که جایی بهتر از اتریش برای تحصیل آکادمیک موسیقی، بویژه موسیقی کلاسیک غرب وجود ندارد، نباید ادعای گزافی باشد. در میان مشاهیر موسیقی کشورمان هم شماری در دانشگاه های اتریش تحصیل کرده‌اند که از جمله آنها می‌توان شهرداد روحانی، احمد پژمان و علیرضا مشایخی را نام برد.

 

جایی برای همه

آیا دانشگاه های اتریش را فقط می‌توان به علاقمندان هنر و بویژه موسیقی پیشنهاد کرد؟ بدون شک خیر. اتریش صاحب تعداد زیادی دانشگاه معتبر است که در شاخه‌های مختلف دانشجو می‌پذیرند. دانشگاه وین (University of Vienna) که در رنکینگ QS در رده صدوپنجاه‌ وسوم جهان جای دارد، یکی از این دانشگاه‌هاست. دانشگاهی دولتی که قدمت آن به بیش از 700 سال قبل برمی‌گردد و شمار زیادی از برندگان جایزه نوبل در آن تحصیل یا تدریس کرده‌اند. دانشگاه وین یکی از بزرگترین دانشگاه های اروپا بشمار می‌آید. در حال حاضر 88هزار دانشجو در 188 دوره تحصیلی (در مقاطع مختلف) مشغول تحصیل در این دانشگاه هستند. دانشگاه وین طبق ارزیابی‌های مؤسسه QS یکی از 100 دانشگاه برتر دنیا برای تحصیل در رشته‌های شاخه هنر و علوم انسانی است.

دانشگاه فنی وین (Technische Universität Wien) یکی دیگر از دانشگاه های برتر اتریش است. این دانشگاه یکی از 100 دانشگاه برتر دنیا برای تحصیل در رشته‌های فنی مهندسی  (بویژه علوم کامپیوتر) شناخته می‌شود. وین، پایتخت اتریش، به اعتبار دانشگاه های یادشده و البته برخی ویژگی‌های دیگر (از جمله شهریه پایین دانشگاه ها) از سوی مؤسسه QS بعنوان شانزدهمین شهر دانشجویی برتر دنیا در سال 2016 معرفی شده است؛ اما در شهرهای دیگر اتریش هم می‌توان دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی معتبر را سراغ گرفت. دانشگاه گراتس در شهری بهمین نام، بزرگترین و قدیمی‌ترین دانشگاه اتریش پس از دانشگاه وین؛ و دانشگاه لئوپولد فرانزنس در شهر اینزبروک، سومین دانشگاه بزرگ اتریش و یکی از دانشگاههای پیشرو این کشور در علوم پایه با دانشجویان پرتعداد بین‌المللی، نمونه‌ای از این دانشگاه ها هستند.

 

اعتبار بالا، شهریه پایین

یکی از مهمترین نکات در مورد دانشگاه های اتریش، دولتی‌بودن آنهاست؛ بودجه این دانشگاهها را دولت تأمین می‌کند. به همین دلیل این دانشگاهها یا  شهریه‌ای از دانشجویان دریافت نمی کنند یا شهریه ناچیزی می‌گیرند. در واقع بعد از دانشگاههای آلمان که شهریه‌ای از دانشجویان خود دریافت نمی‌کنند، دانشگاههای اتریش با میانگین شهریه‌ای در حدود 500 دلار آمریکا، پایین‌ترین میزان شهریه را در بین دانشگاههای معتبر دنیا دارند. این نکته در کنار اعتبار دانشگاهها، قطعا خیلی‌ها را به تحصیل در دانشگاههای اتریش ترغیب می‌کند؛ اما شرایط این دانشگاهها برای پذیرش دانشجویان بین‌المللی و بطور خاص؛ دانشجویان ایرانی چیست؟

 

شرایط تحصیل در اتریش

گرفتن پذیرش از دانشگاههای اتریش، شرایط خاصی دارد. بطور کلی، کسانی که در دانشگاههای کشور خود پذیرفته شده‌اند می‌توانند برای دریافت پذیرش از دانشگاههای اتریش اقدام کنند. بطور مشخص، از میان متقاضیان ایرانی تحصیل در اتریش گروه‌های زیر امکان گرفتن پذیرش دارند:

مقطع کارشناسی

  • فارغ‌التحصیلان مقطع کاردانی از دانشگاههای سراسری
  • دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاههای سراسری (که حداقل 72 واحد، معادل کاردانی، پاس کرده‌اند)
  • فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی از دانشگاههای آزاد

مقطع کارشناسی ارشد

  • فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی از دانشگاههای سراسری (مشروط به انطباق واحد و گذراندن دوره 1ساله تکمیلی)
  • فارغ‌التحصیلان مقطع کارشناسی ارشد از دانشگاههای آزاد

مقطع دکترا

  • فارغ‌التحصیلان مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در رشته‌های مرتبط (هر دو از دانشگاههای سراسری)

 

زبان

یکی از سؤالات متداول درباره تحصیل در خارج از کشور، مربوط به زبان و مدرک زبان است. تدریس در دانشگاههای اتریش، در مقطع کارشناسی به زبان آلمانی صورت می‌گیرد اما در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا دوره‌های درسی متنوعی به زبان انگلیسی ارائه می‌شوند. برای تحصیل در اتریش به زبان آلمانی باید مدرک B2‌ زبان آلمانی داشت. البته ارائه این مدرک  برای گرفتن پذیرش لازم نیست و می‌توان بعد از اخذ پذیرش، با شرکت  در دوره‌های فراگیری زبان آلمانی، مدرک B2 این زبان را دریافت کرد. نکته جالب این است که می‌توان این دوره‌ها را در کالج‌های وابسته به خود دانشگاههای اتریش هم گذراند. در واقع، بدون مدرک زبان هم می‌توان از دانشگاههای اتریش پذیرش گرفت ولی برای شروع به تحصیل، باید مدرک زبان داشت.

آنچه گفته شد شرایط کلی تحصیل در اتریش بود. آن دسته از متقاضیان تحصیل در این کشور که واجد شرایط اولیه (برای دریافت پذیرش) هستند می‌توانند با مراجعه به گروه مشاوران تحصیلی امیدار (دارای مجوز رسمی از وزارت علوم) شرایط خود را برای تحصیل در اتریش بطور دقیق‌تر ارزیابی کرده و با کسب اطلاعات تکمیلی؛ برای اخذ پذیرش، دریافت ویزا و امور مرتبط دیگر اقدامات لازم را انجام دهند. 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

گروه مشاوران تحصیلی امیدار

ما در گروه مشاوران امیدار، با ایجاد یک شبکه از فارغ‌التحصیلان کشورهای مختلف، قصد داریم با تکیه بر تجربه‌های واقعی کار و تحصیل خود در محیط بین‌المللی، یک بستر مناسب برای تصمیم‌گیری منطقی متقاضیان تحصیل در خارج از کشور بر مبنای شرایط فردیشان ایجاد کنیم.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]