، تهران , (اخبار رسمی): معاون حمایت بنیاد ملی بازیهای رایانهای با اشاره به بهبود وضعیت بازیسازهای ایرانی در حوزه بازیهای موبایلی، از انتشار آمار و ارقامی مربوط به این حوزه خبر داد.
به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی بنیاد ملی بازیهای رایانهای، مهرداد آشتیانی ، با اشاره به شمای کلی وضعیت بازیهای داخلی در مقایسه با بازیهای خارجی بیان کرد: صنعت بازی ما یک حالت گذار را طی کرد. هفت سال پیش عمده صنعت بازی ما به سمت بازیهای رایانهای شخصی بود و در این حوزه بازیهای ما باید با بازیهای خارجی که با بودجههای چندصد میلیون دلاری ساخته و در مغازهها با یک قیمت عرضه میشد رقابت میکرد و شما میتوانستید پرهزینه ترین بازی خارجی را با همان هزینه بازی ایرانی دریافت کنید. این باعث شد ما نتوانیم در حوزه بازیهای PC شاهد یک محیط سالم و منطقی اقتصادی باشیم.
وی با بیان اینکه از حدود چهار سال پیش، با رشد صنعت بازیهای موبایلی در جهان و رشد دستگاههای همراه هوشمند در کشور، صنعت بازیهای رایانهای ایران هم به سمت بازیهای موبایل گرایش پیدا کرد، افزود: در حال حاضر درصد بالایی از تولیدات ما روی موبایل است. در موبایل به دلیل اینکه استورها یا فروشگاههای موبایل داخلی مثل کافه بازار و مایکت و ایراناپ خودشان کپیرایت را رعایت میکنند و بازیهای خارجی به صورت قانونی و با رقمهای بینالمللی در این مارکتها عرضه میشود، رقابت برای بازیسازهای ایرانی وضعیت بهتری دارد.
معاون حمایت بنیاد ملی بازیهای رایانهای همچنین با بیان اینکه بنیاد تلاش میکند جلوی قوانین مانع نشر بازیهای در بازار را بگیرد، گفت: برای مثال پیرو اهدافمان و با توجه به خواسته خانوادهها از بنیاد که بدانند بازی که فرزندشان دانلود میکند مناسب سنش آنهاست، میخواستیم بازیهایی که در استورها هستند ردهبندی سنی شود و کار را در پشت زمینه و بدون درگیر کردن تولیدکنندهها و با تعاملی که با استورها داشتیم پیش بردیم.
آشتیانی در ادامه افزود: بنیاد در پشت زمینه، بازیها را بررسی میکند و ردهبندی سنی بازی را به استور اعلام میکند و استور هم موظف است نشان ردهبندی سنی را در کنار بازی در استور خودش نشان دهد. به جز این سعی شده به جز قوانین لازمی که باید وجود داشته باشد، قوانین جدی دست و پا گیر، مانع توسعهدهندهها نباشد.
وی با بیان اینکه همه افراد چه کسانی که در بنیاد هستند و چه توسعهدهندگان خارج بنیاد، به طور شهودی درباره موقعیت صنعت بازی صحبت میکنند، افزود: ما برای درک میزان موفقیت خود نیازمند آمار هستیم. آخرین اعداد و ارقام صنعت بازیهای رایانهای ما مربوط به پیماشی در سال 1392 است که خیلی قابل استناد نیست. به همین خاطر از سال گذشته بنیاد واحدی به اسم پژوهش بازار به وجود آورد، وظیفهاش در یک سال گذشته تحقیق درباره آمار دقیق بوده تا وضعیت صنعت بازی ما را مشخص کند.
معاون حمایت بنیاد ملی بازیهای رایانهای خاطر نشان کرد: این اطلاعات و ارقام نه حرف فردی در بنیاد است که بخواهد از شهودش صحبت کند و نه از قول یک توسعه دهنده، بلکه عدد و رقم و با مرجع است. خروجیهای این سرشماری و تحقیق آماده است و طی هفتههای آینده تحت یک کتابچه به اسم «صنعت بازیهای رایانهای ایران» چه برای سرمایهگذارهای خارجی که بنیاد به عنوان نماینده صنعت بازیسازی ایران شرکت میکند و چه برای سرمایهگذارها و پلیرها و بازیگران مطرح داخلی منتشر میشود.
### پایان خبر رسمی