اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 1395041462655471

هشدار برای سرگردانی فارغ التحصیلان

مباحث مهندسی صنایع باید متحول شود

کد: 1395041462655471

http://goo.gl/dYzWrp

، تهران , (اخبار رسمی): کاربردی تر شدن رشته های دانشگاهی یک ضرورت است و زمان آن رسیده که مباحث مهندسی صنایع متحول شود.

دکتر سید علیرضا میر محمدصادقی

لزومی ندارد الگوهای موفق را خودمان خلق کنیم بلکه می توانیم الگوبرداری کنیم.

به گزارش روابط عمومی انجمن مهندسی صنایع ایران، سیدعلیرضا میرمحمدصادقی، عضو هیات علمی، دانشگاه امام حسین (ع) در نشست جایگاه و آینده علمی- حرفه ای مهندسی صنایع گفت: در دانشگاه امام حسین (ع) فقط مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری در رشته مهندسی صنایع وجود دارد و مقطع کارشناسی در این رشته نداریم. ورودی هایی که از طریق آزمون سراسری جذب می شوند نیز تنها از رشته مهندسی صنایع نیستند.

 وی با تاکید بر اینکه هم اکنون زمان آن رسیده که مباحث مهندسی صنایع متحول شود، اظهار داشت: با توجه به همه مباحثی که در این حوزه جمع بندی کرده اند و نیز صنایع جدیدی که وجود دارد باید نظام آموزشی مهندسی صنایع را با یک رویکرد جدید نسبت به آینده متحول کنیم. یعنی ببینیم 10 سال آینده صنایع و کسب و کار کشور به کجا خواهد رفت با توجه به این جهت گیری، باید فارغ التحصیل ها و کسانی که می‌خواهند در این رشته آموزش ببینند را با آن رویکرد پرورش و آموزش دهیم.

میرمحمدصادقی بهره گیری از الگوهای موفق را مورد تاکید قرار داد و گفت: به نظر من این هم لزومی ندارد خودمان خلق کنیم بلکه می توانیم الگوبرداری (Benchmarking) کنیم یعنی الگوهایی که الان در دنیا، دانشکده های روز مهندسی صنایع در حال انجام آن هستند ما به همان سطح انجام دهیم نه آن کارهایی که تا به حال و طی 30 سال گذشته انجام داده ایم را همواره تکرار کنیم. لذا باید مدیریت یا مدل تحول را سریعا انجام دهیم.

وی به تجربه ای در دانشگاه امام حسین(ع) اشاره کرد و گفت: ما در تجربه ای، تعدادی از رشته ها را بررسی کردیم و چند گروه ادغامی بین مدیریت و مهندسی درست کردیم. البته کمیته ای هم مدتی تحت عنوان کارگروه مدیریت مهندسی در وزارت علوم بود -که الان نیست- آمد بین مهندسی و مدیریت کار کرد و روی رشته هایی مثل MBA، که واقعا اکثر فارغ التحصیلان آن تا جایی که من اطلاع دارم مشغول کار هستند یعنی کمتر کسی از آنها مشکل کار دارد. یا "مدیریت پروژه" که ما آن را بازنگری کردیم و با 5 گرایش مورد بررسی قرار گرفت یا "مدیریت تجهیزات" که مورد بازنگری قرار گرفت. نیاز است که این رشته های مهندسی صنایع سریع تر مورد بازنگری قرار گیرد.

سرپرست گروه مهندسی صنایع دانشگاه امام حسین (ع) ادامه داد: به نظر می رسد یک چیزی در مهندسی صنایع کم ارزش شده و باید پررنگ شود و آن دوره های کارورزی و کارآموزی است. این کسانی که مخصوصا در مقطع کارشناسی مهندسی صنایع فارغ التحصیل می شوند به لحاظ کاری یک مقدار سردرگم هستند. یا باید کارشناسی برداشته شود و کارشناسی ارشد و دکتری مهندسی صنایع باشد. به عبارتی زمانی که فارغ التحصیلان رشته های دیگر احساس نیاز کردند بطور مثال می خواهند از سطوح کارشناسی و کارگاهی به سطوح میانی یا ارشد مدیریتی بروند یا در فضای کسب و کار می خواهند یک مجتمعی را اداره کنند رشته مهندسی صنایع و مشابه آن را بخوانند. و یا ما باید دوره های کارآموزی و کارورزی را فعال تر کنیم.

نکته پایانی رییس مرکز علم و فناوری مهندسی سیستم ها دانشگاه امام حسین (ع)، تاکید بر ارتباط صنعت و دانشگاه برای کاربردی تر شدن رشته های دانشگاهی بود.

وی اظهار داشت: گروه ها و دانشکده های مهندسی صنایع با مرکز یا صنعتی تفاهم نامه ای داشته باشند و اینها با یکدیگر کار را جلو ببرند. دانشجویان از صنعت اطلاعی ندارند و هنگامی که وارد صنعت می شوند دچار مشکل می شوند به همین منظور در دانشگاه امام حسین (ع) مراکز علم و فناوری راه انداختیم و هم اکنون گروه های علمی با مرکز علم و فناوری با هم کار می کنند، مثل همکاری مرکز علم و فناوری هوا فضا با گروه مکانیک یا مرکز مهندسی سیستم ها که با گروه صنایع کار می کند.

میرمحمدصادقی افزود: پروژه باید تعریف و سپس بر اساس تعریف پروژه و پایان نامه، دانشجو گرفته شود. یعنی برای امسال ابتدا 15 پایان نامه تعریف کنیم سپس مجوز آموزش دانشگاه را بگیریم. ما با کار و پروژه تعریف شده، دانشجو جذب می کنیم. این مدل می تواند در سایر دانشگاه ها هم انجام شود تا به ویژه در دانشگاه های بزرگ کشور موفق تر عمل کرده و از حالت گذشته خارج شویم.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

انجمن مهندسی صنایع ایران

انجمن مهندسی صنایع ایران، عماد مهندسی صنایع کشور انجمن یگانه نهاد علمی، مستقل، اندیشه‌ورز و داوطلبانه کشور در تخصص مهندسی صنایع است که با تلاش‌ها و پیگیری‌های فراوان جمعی و گروهی اساتید و متخصصین صنایع در سال 1378 تاسیس و پا به عرصه وجود نهاد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

علم و آموزش