اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 1395042766504750

رییس سازمان هواشناسی اعلام کرد

7 برابر شدن توان پردازشی سازمان هواشناسی

کد: 1395042766504750

https://goo.gl/mef47c

، تهران , (اخبار رسمی): رییس سازمان هواشناسی کشور از هفته برابر شدن توان پردازشی سازمان متبوئع خود طی دو سال اخیر خبر داد.

7 برابر شدن توان پردازشی سازمان هواشناسی

به گزارش اخبار رسمی به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی داود پرهیزکار در خصوص عوامل مؤثر در توسعه دانش هواشناسی در کشور بیان کرد: درحال حاضر پیشرفته‌ترین کامپیوترهای جهان در اختیار هواشناسی قرار دارند، چرا که محاسبات در هواشناسی بسیار حجیم و پیچیده است و از عهده کامپیوترهای معمولی ساخته نیست. زمان محاسبات از طریق این کامپیوترها بسیار کوتاه وخروجی آن نیز کاربردی‌تر است.

پرهیزکار در ادامه با بیان اینکه زمان در هواشناسی و محاسبات مربوط به این حوزه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است گفت: از آنجا که زمان در گذر است و توقف ندارد ما باید بتوانیم در مواقع مناسب اطلاعات مورد نیاز کاربر را تهیه و در اختیار او قرار دهیم، به همین دلیل نباید زمان زیادی صرف محاسبات و تهیه اطلاعات شود. از سویی دیگر پیچیدگی اقدامات وقتی بیشتر می‌شود که در زمان بررسی پدیده‌های هواشناسی شاهد مقیاس‌های متفاوت از نظر زمانی و مکانی در این بخش باشیم.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه مطالعات نوسانات بزرگ جوی به صورت جهانی بررسی می‌شود گفت: این امر حاکی از پیچیدگی بالای اقدامات هواشناسی است. با آن که تمامی این فعالیت‌ها از طریق کامپیوتر انجام می‌­شود، ولی نتیجه نهایی را پیش‌بین و نیروی انسانی مشخص می‌کند.

وی در ادامه افزایش توان پردازشی را یکی از عوامل مؤثر در توسعه هواشناسی کشور دانست و گفت: توان پردازشی در کشور ما تا دو سال گذشته حدود 2/0 ترافلاپس بود. نزدیک به 10 سال پیش سازمان هواشناسی کشور اولین سوپر کامپیوتر موازی سازی شده را با همکاری دانشگاه طراحی کرد و ساخت. که متأسفانه طی سال‌‌های گذشته به سبب قدمت بالا و پیدا نشدن قطعات، قدرت خود را از دست داده و دیگر نمی توانست پاسخگوی نیازهای ما باشد.

رئیس سازمان هواشناسی در این خصوص اضافه کرد: با تمام محدودیت‌های موجود در بخش اعتبارات و تحریم‌ها طی دو سال گذشته موفق به خرید یک دستگاه سوپرکامپیوتر شدیم که توان پردازشی ما را به 14 ترافلاپس افزایش داد. اما باید بگویم که همچنان اقدامات و تلاش‌های بسیاری برای دستیابی به فناوری‌های جدید دنیا پیش رو داریم.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص تأثیرات برجام و رفع تحریم‌ها بر عملکرد سازمان هواشناسی نیز بیان کرد: توسعه تکنولوژیک در سیستم‌های پایش نیز مانند مواردی که اعلام شد به شدت وابسته به ارتباط با کشورهای خارجی است. ایستگاه‌ها و سنسورهای مورد نیاز برای این بخش تمامی از سایر کشورها وارد می‌شود بنابراین طبیعی است که تحریم نقش بسیار شکننده‌ای را برای ما ایجاد کرده باشد، از سویی دیگر افزایش قیمت دلار نیز ضربه شدیدی را به سازمان وارد کرد و قدرت خرید ما را به یک چهارم قبل کاهش داد.

 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

وزارت راه و شهرسازی

در تاریخ 31 خرداد 1390 وزارت راه و شهرسازی با رای مجلس شورای اسلامی وسپس تایید شورای نگهبان از ادغام دو وزارتخانه راه وترابری و مسکن و شهرسازی تشکیل و مقرر گردید همه امکانات، تعهدات، اعتبارات، نیروی انسانی و اموال منقول و غیر منقول دو وزارتخانه یاد شده به وزارت راه وشهرسازی منتقل گردد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

مسکن و ساختمان