اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951217242404750

اولین کشتی خریداری شده به ناوگان کشتیرانی ایران ملحق می‌‌شود

برجام قرارداد ۹ سال بود تعلیق شده را زنده کرد

کد: 13951217242404750

https://goo.gl/Xgkfd2

، تهران , (اخبار رسمی): مدیرعامل‌کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران رفع تعلیق ۹ ساله قرارداد خریدکشتی را مهم‌ترین دستاورد برجام دانست و گفت: با زنده شدن این قرارداد ۱۵۸ میلیون دلار مجددا به صندوق کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برگشت و توانستیم قراردادی که آن سال با مدل تامین‌ مالی نوشته شده بود را تبدیل به قرارداد فاینانس کنیم.

برجام قرارداد ۹ سال بود تعلیق شده را زنده کرد

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی، محمد سعیدی، مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران در جلسه نشست اطلاع رسانی از دستاوردهای برجام گفت: اتفاقاتی که بعد از برجام در حوزه حمل ونقل دریایی به خصوص برای کشتیرانی رخ داد صدمات زیادی به این صنعت وارد کرد.

وی ادامه داد: دو تجربه مهم را کشتیرانی جمهوری اسلامی پشت سرگذاشت؛ یکی دوران دفاع مقدس و دیگری دوران تحریم که فشار زیادی به کشور در حوزه اقتصادی وارد شد که اتفاقا در هر دو زمان توانستیم کشور را در حوزه ‌اقتصادی نجات دهیم چرا که ۸۷ درصد اقتصاد جهان و همین طور ایران به حمل و نقل دریایی وابسته است.

وی با اعلام اینکه دامنه تحریم‌ها برای این صنعت در حوزه پرچم گسترده بود، گفت: محدودیت جدی در بحث مالکیت کشتی‌ها داشتیم و موسسات رده بندی ارتباط خودشان را با ما قطع کرده بودند و به همین دلیل رفت وآمد کشتی‌های ایران به بنادرجهان سخت و ناممکن و بنابراین ما از بازار جذاب جهان محروم شده بودیم.

سعیدی ادامه داد: در بحث بیمه بدنه و ماشین‌الات متاسفانه همه شرکت‌ها و بیمه‌های بین‌المللی معتبر جهان ارتباط خود را با کشتیرانی و نفت‌کش جمهوری اسلامی ایران قطع کرده بودند و صدمه زیادی را به ما در این حوزه وارد ساختند. در بخش تامین سوخت هم درست مشکل  هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران را داشتیم، امکان تحویل سوخت در آب‌های بین‌المللی وجود نداشت و دچار مشکلات زیادی بودیم. در بخش تعمیرات سفری هم هیچ نوع خدماتی به ایران ارائه نمی‌شد  و عملا سرویس‌دهی بین‌المللی به کشتی‌های ما قطع شده بود. ضمن اینکه مشکلات زیادی در نقل و انتقال‌های مالی داشتیم.

وی ادامه داد: بعد از برجام و حتی سه چهار ماه قبلتر از آن، با اطلاعاتی که در اختیار داشتیم مقدمات فراهم‌سازی بازگشت ناوگان ملی به بازار بین‌المللی را فراهم کردیم. در ابتدا بحث بیمه و رده‌بندی کشتی‌ها را رسیدگی کردیم و تماس‌های مستقیم را با موسسات بین‌المللی شروع کردیم و توافقات را قبل از برجام انجام دادیم. منتهی اجرای آن را مشروط به اجرایی کردن برجام دانستیم و نهایتا توافقات ما در روز اجرایی شدن برجام عملیاتی شد.

مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران امضای۳۲ تفاهم‌نامه و ۷ موافقتنامه با شرکت‌های مهم بین‌المللی جهان را دستاورد برجام دانست و گفت: در بخش خرید و ساخت انواع کشتی‌ها قرارداد تعلیق شده‌ای به مدت ۹ سال داشتیم که رقم قابل توجهی از دارایی ایران را بلاک کرده بود. بعد از برجام  ورق برگشت و با زنده شدن این قرارداد ۱۵۸ میلیون دلار مجددا به صندوق کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برگشت و توانستیم قراردادی که در آن سال با مدل تامین مالی توسط خود کشتیرانی ایران نوشته شده بود را تبدیل به قرارداد فاینانس کنیم. این قرارداد اولین فاینانسی بود که اتفاق افتاد. در این قرارداد ۱۷ فروند کشتی خریداری می‌شد که در قرارداد جدید به به ۱۰ فروند تبدیل شد و برای اولین بار نوسازی ناوگان کشتیرانی با فاینانس خارجی رقم خورد.

وی ادامه داد: وقتی شروع به مکاتبه با همین شرکت‌ها در سپتامبر ۲۰۱۶ کردیم، حتی جواب ایمیل‌ها را نمی‌دادند اما کار به جایی کشید که تمام آن ایمیل‌ها به قرارداد تبدیل شد آن هم با استفاده از منابع مالی خارجی. در بحث موسسات رده بندی هم اکنون با معتبرترین موسسات بین المللی قرارداد داریم و کشتی‌های ایرانی به راحتی در همه بنادر تردد دارند و هیچ محدودیتی وجود ندارد. تنها یکی دو بندراست که خودمان و به دلایل خاص از تردد در آن خودداری می کنیم.

سعیدی با اعلام اینکه لازم است سن ناوگان کشتیرانی ملی را پایین بیاوریم و از مدل‌های جدید کشتی‌ها استفاه کنیم، گفت: در قراردادی که توضیح آن را دادم خوشبختانه توانستیم از نوع جدید کشتی‌ها استفاده کنیم و در همین قرارداد برای اولین بار سازنده کشتی را متعهد ساختیم که در سه محور اساسی به انتقال تکنولوژی به ایران بپردازد و به یکی از شرکت‌های ایرانی که دولت ایران معرفی می‌کند تکنولوژی ساخت را منتقل کند. این درحالی است که در همان قرارداد تعلیق شده قبلی هیچ وقت بحث انتقال تکنولوزی مطرح نبود.  

وی خبر داد بر اساس این قرارداد اولین کشتی ۱۴ هزار و پانصد کیلویی در ماه مارس ۲۰۱۸ وارد ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران می‌شود و به فاصله هر یک ماه یک کشتی تحویل می‌گیریم.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

وزارت راه و شهرسازی

در تاریخ 31 خرداد 1390 وزارت راه و شهرسازی با رای مجلس شورای اسلامی وسپس تایید شورای نگهبان از ادغام دو وزارتخانه راه وترابری و مسکن و شهرسازی تشکیل و مقرر گردید همه امکانات، تعهدات، اعتبارات، نیروی انسانی و اموال منقول و غیر منقول دو وزارتخانه یاد شده به وزارت راه وشهرسازی منتقل گردد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

مسکن و ساختمان