اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 1395050369835700

در قالب یک پروژه زیست محیطی تا یک ماه آینده شروع می شود

تهیه اطلس ساحلی 3دریای ایران

کد: 1395050369835700

http://goo.gl/hlzcki

، تهران , (اخبار رسمی): اطلس مناطق حساس ساحلی – دریایی دریای عمان، دریای خزر و خلیج فارس ظرف یک ماه آینده آغاز و تهیه خواهد شد.

تهیه اطلس ساحلی 3دریای ایران در سال95

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، داوود میر شکاری ،مدیر کل دفتر سواحل و زیست بوم های دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت:بر اساس برنامه ریزی‌های صورت گرفته در صدد هستیم اطلس مناطق حساس ساحلی – دریایی را امسال تهیه کنیم.                                                         

اوبا بیان اینکه اطلس مناطق حساس ساحلی – دریایی برای سه دریای خزر، عمان و خلیج فارس تهیه خواهد شد بیان داشت: این اطلس با توجه به اطلاعات موجود در فاز نخست تهیه و جهت تصویب نهایی و ابلاغ به دستگاه های مرتبط به هیات دولت تقدیم خواهد شد.                 

میر شکاری در ادامه گفت: در فاز دوم تهیه اطلس مناطق حساس ساحلی – دریایی قصد داریم با استفاده از فناوری های نو از جمله RS بتوانیم زیستگاه های واقع شده در بسیر دریا های کشور را شناسایی و اعلام کنیم.                                           

به گفته این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، مطالعات صورت گرفته در این پروژه حاکی از آن است که هزینه های لازم جهت تهیه فاز دوم اطلس مناطق حساس ساحلی  در مقایسه با فاز نخست به مراتب بیشتر است.                           

وی با اشاره به اهمیت شروع هر چه سریعتر فاز دوم پروژه تهیه اطلس مناطق حساس ساحلی- دریایی ادامه داد: بر اساس برآوردهای صورت گرفته، فاز دوم این پروژه حداقل به یک میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد که باید از محل اعتبارات سازمان حفاظت محیط زیست تامین شود.                 

میرشکار عنوان کرد: از آنجا که طی فاز دوم تهیه این اطلس زیست محیطی، عملیات میدانی باید صورت گیرد، لذا هزینه های پروژه بالا خواهد رفت.

مدیر کل دفتر سواحل و زیست بوم های دریایی معاونت محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: فاز نخست تهیه اطلس مناطق حساس ساحلی – دریایی با صرف کمترین بودجه و با بهره گیری از دانش کارشناسان محیط زیست دریایی در حال انجام است.                    

به گفته او در فاز دوم تهیه اطلس مناطق حساس ساحلی – دریایی با بهره گیری از تصاویر ماهواره ای بیش از هزار نقطه تعلیمی در آبهای ساحلی جنوب کشور تعیین خواهد شد.       وی با تاکید بر اینکه با استفاده از این روش 200 نقطه تعلیمی از زیستگاه های اکولوژیکی واقع در مرزهای آبی در دریای خزر شناسایی می شوند ، ادامه داد:با استفاده از این روش، ضمن مشخص شدن تفاوت بین زیستگاه های دریایی، نقشه های دریایی این مناطق تعیین خواهند شد.                                 

وی خاطرنشان ساخت: بر اساس برنامه ریزیهای صورت گرفته و مذاکرات انجام شده با مراکز علمی و دانشگاه هایی که قرار است در این پروژه با سازمان حفاظت محیط زیست همکاری داشته باشند، عملیات تهیه اطلس مناطق حساس ساحلی – دریایی ظرف یک ماه آینده آغاز خواهد شد.      

وی خاطرنشان کرد: طی سالهای اخیر به منظور انجام این پروژه، اطلاعاتی به صورت پراکنده جمع آوری شده است که این اطلاعات نیز جمع آوری خواهد شد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان حفاظت محیط زیست

تخریب محیط زیست و بهره برداری بیش از حد منابع در کشور ما نیز همانند بسیاری از کشورهای جهان در طی قرن گذشته، چشمگیر بوده و تسریع در این روند در سال 1335 منجر به تشکیل دستگاهی مستقل به نام کانون شکار ایران، با هدف حفظ نسل شکار و نظارت بر اجرای مقررات مربوط به آن شد. در سال 1346 در پی تصویب قانون شکار و صید، سازمان شکاربانی و نظارت بر صید جایگزین کانون فوق شد. بر اساس قانون اخیر، سازمان شکاربانی و نظارت بر صید، مرکب از وزیران کشاورزی، دارایی، ‌جنگ و شش نفر از اشخاص با صلاحیت بود. بر اساس ماده 6 قانون فوق، وظایف سازمان شکاربانی و نظارت بر صید از محدوده نظارت و اجرای مقررات ناظر بر شکار فراتر رفته و امور تحقیقاتی و مطالعاتی مربوط به حیات‌وحش کشور، تکثیر و پرورش حیوانات وحشی و حفاظت از زیستگاه آنها و تعیین مناطقی به عنوان پارک وحش و موزه‌های جانورشناسی را نیز در بر گرفت. در سال 1350 نام سازمان شکاربانی و نظارت بر صید به “سازمان حفاظت محیط زیست و نام شورای‌عالی شکاربانی و نظارت بر صید به “شورای‌عالی حفاظت محیط زیستف تبدیل شد و امور زیست‌محیطی از جمله پیشگیری از اقدامهای زیانبار برای تعادل و تناسب محیط زیست نیز به اختیارات قبلی آن افزوده شد. در سال 1353 پس از برپایی کنفرانس جهانی محیط زیست در استکهلم و با تصویب قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست در 21 ماده، این سازمان از اختیارات قانونی تازه‌ای برخوردار شد و از نظر تشکیلاتی نیز تا اندازه‌ای از ابعاد و کیفیت سازگار با ضرورتهای برنامه‌های رشد و توسعه برخوردار شد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

محیط زیست