اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 1395050672175499

ارقام متناقض در اعلام هزینه های ایجاد شغل‌

کد: 1395050672175499

https://goo.gl/vYE6Cz

، تهران , (اخبار رسمی): ایجاد هر شغل بین 100 تا 300 میلیون تومان هزینه می برد و در برخی شغل‌های تخصصی نظیر صنعت نفت این رقم تا 2 میلیارد تومان هم می‌رسد، معاون وزیر تعاون می‌گوید با 50 میلیون تومان می‌توان یک شغل ایجاد کرد.

ارقام متناقض در اعلام هزینه های ایجاد شغل‌

به گزارش اخباررسمی و به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی ایران، هر خانه یک کارخانه و هر کارخانه یک خانه!» این شعار اقتصادی تایوانی‌هاست که اولین بار با هدف توسعه کسب‌وکارهای کوچک خانگی طراحی شد. آنها گام اول کسب‌وکارهای کوچک‌شان را با فرآوری ساده محصولات برداشتند. کارهایی مانند تولید مربا یا تهیه غذاهای خانگی...  این مدل ساده و کاربردی می‌تواند برای خیلی از ما به‌عنوان یک کسب‌وکار خانگی یا حتی شغل دوم درآمدزا باشد. البته در ایران نیز  تعدادی از افراد به سمت این قبیل کارها رفته‌اند و گویی سود خوبی بابت آن کسب  کرده‌اند. به عنوان مثال سایتی با عنوان " مامان‌پز" از سال 91 آغاز به کار کرده است که زنان خانه‌دار از هنر آشپزی خود استفاده کرده‌اند و غذای خود را به کسانی که به هر دلیل قادر به آشپزی نیستند،‌عرضه می کنند. البته قیمت این غذاها با تفاوت اندکی، بالاتر از رستوران‌های عادی است اما به دلیل کیفیت بالای آن روزانه تماس‌های زیادی با "مادران" برای سفارش غذا گرفته می‌شود.

 درحال حاضر شناسایی کسب و کارهای ارزان به دغدغه‌ای اساسی برای کارآفرینان و فارغ التحصیلان دانشگاهی تبدیل شده و مهم‌ترین چالش دولت تدبیر و امید از زمان آغاز فعالیت، کاهش نرخ بیکاری، ایجاد فرصتهای شغلی پایدار و حمایت از بنگاههای کوچک و متوسط بوده است.

در حالی که ایجاد یک شغل در ایران بین 100 میلیون تا 300 میلیون تومان هزینه می برد و در برخی شغل‌های تخصصی نظیر نفت و پتروشیمی این رقم تا 2 میلیارد تومان هم می‌رسد، معاون وزیر تعاون می‌گوید با 50 میلیون تومان می‌توان یک شغل پایدار ایجاد کرد.

کارشناسان می‌گویند در گذشته به طور متوسط با 70 میلیون تومان امکان ایجاد یک شغل و با 120 میلیون تومان امکان ایجاد یک شغل خوب و پایدار وجود داشت، ولی امروزه برای ایجاد شغل در بخشهای مختلف باید ارقام متفاوتی هزینه کرد، به نحوی که پیش‌بینی می‌شود حداقل 150 میلیون تومان و حداکثر 400 میلیون تومان برای ایجاد یک شغل نیاز باشد.

در همین رابطه سیدحمید کلانتری  - معاون امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی - از ایجاد بیش از 150 هزار شغل جدید در سال 1395 با استفاده از ظرفیت تعاونی‌ها خبر داده است.

او می‌گوید هزینه ایجاد شغل در بخش خصوصی بین 150 تا 200 میلیون تومان است، در حالی که این هزینه در تعاونی‌ها بین 50 تا 60 میلیون تومان برآورد می‌شود.

بهمن نامور مطلق، هزینه ایجاد یک شغل در صنایع دستی را 20 میلیون تومان و در گردشگری 70 میلیون تومان اعلام کرده و گفته بود که برنامه سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با هدف حمایت از طرح هایی اجرا می‌شود که کمتر از 50 درصد عملیات اجرایی آنها باقی مانده است و دولت باید برای ایجاد اشتغال در این بخش اعتبار کافی در نظر بگیرد.

به گفته معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، در بخش صنایع دستی 200 تا 300 عنوان شغل وجود دارد که اشتغالزایی آنها بالاست و بازار فروش خوبی برای محصولاتی نظیر گلیم، سفال، زیورآلات و آبگینه وجود دارد.

با توجه به بالا بودن هزینه ایجاد شغل در ایران، در صورتی که دولت مصمم به ایجاد سالانه یک میلیون شغل باشد، منابع مالی بالایی برای تحقق این هدف نیاز است؛ از این رو تامین اعتبار از جمله چالش‌های پیش روی دولت خواهد بود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی ایران

در اواسط قرن سیردهم هجری شمسی، نماینده فعال هیات تجار تهران، جاج محمدحسن امین الضرب بود که توانست با حمایت جمعی از بازرگانان، نظر موافق ناصرالدین شاه را برای تشکیل مجلس وکلای تجار ایران جلب کند و شاه هم در 12 شوال سال 1301 هجری قمری (1262 شمسی) اساسنامه این مجلس را تایید کرد. مجلس وکلای تجار ایران که به اختصار آن را «مجلس تجارت» هم می گفتند،

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

کار و استخدام