اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951215241625499

گردشگری سبز چه ویژگی‌هایی دارد؟

کد: 13951215241625499

https://goo.gl/nEMh2v

، تهران , (اخبار رسمی): چالش‌های ناشی از رشد قابل‌ملاحظه صنعت گردشگری از جمله افزایش استفاده از انرژی‌های تجدید ناپذیر، افزایش مصرف آب در مقایسه با مصرف ساکنان، تولید زباله بیشتر و تخریب تنوع زیستی دریایی و زمینی، موجب شده گردشگری سبز با شاخص‌های مشخصی در سطح دنیا مطرح شود.

گردشگری سبز چه ویژگی‌هایی دارد؟

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی ایران، کمیسیون گردشگری اتاق ایران در گزارشی تخصصی با عنوان گردشگری سبز، به ابعاد مختلف این موضوع پرداخته و تصریح می‌کند که اولین قدم در مسیر گردشگری سبز، آگاهی‌رسانی جمعی است. در واقع اقدامات آگاهی سازی نسبت به تغییرات زیست محیطی و تأثیر آن بر زندگی آینده انسان، باید شامل تمام ذینفعان کلان و خرد گردشگری و کشوری باشد.

این مطالعه در پی آن است که با نگاه به آنچه به‌عنوان چالش‌های ناشی از رشد صنعت گردشگری مطرح می‌شود، پرداخته و با معرفی گردشگری سبز به‌عنوان راهکار، زوایای مختلف آن را بررسی کند.

بر اساس این گزارش، با توسعه گردشگری، قرار گرفتن آن در سبد اقتصاد خانوار، افزایش آگاهی جوامع در مورد پایداری و محدودیت‌های حاصل از استفاده بیش‌ازحد منابع طبیعی و انرژی، نگرش جامعه درباره محیط و ارتباط آن با گردشگری دچار تحول شده است. امروزه جامعه جهانی مسائل زیست‌محیطی را با دقت و حساسیت روزافزون رصد می‌کند. همچنین رایج شدن مفاهیمی چون طبیعت‌گردی، گردشگری سبز و گردشگری پایدار ناشی از این حساسیت‌ها و افزایش شمار گردشگریان آگاه درباره ارزشمندی محیط و ضرورت حفاظت از آن به‌منظور پایداری این صنعت است.

گردشگری سبز به‌عنوان یک بحث نو بر مصرف بهینه انرژی و پایداری محیط تمرکز ویژه‌ای دارد. بر همین اساس این گزارش درصدد تعریف مشخصه‌های گردشگری سبز، زنجیره تأمین آن و نقش بازیگران این زنجیره در تغییرات زیست‌محیطی و آب و هوایی است تا بتواند به تنویر ابعاد و ضرورت‌های آن در بخش گردشگری بپردازد. به‌علاوه این مطالعه به بررسی آمار شاخص‌های توسعه جهانی بانک جهانی و چند مطالعه موردی نیز توجه داشته است.

بر اساس اطلاعات ارائه‌شده در این گزارش، گردشگری سبز، ظرفیتی برای اشتغال‌زایی و کاهش فقر است. همان‌طور که مشخص شده گردشگری فعالیتی نیرو محور بوده و به‌طور مستقیم و غیرمستقیم از هر 11 شغل یک شغل را از آن خود می‌کند. انتظار می‌رود، رفتن به سمت سبز کردن این صنعت که بهینه‌سازی مصرف انرژی و آب و همچنین سیستم دفع زباله را در برمی‌گیرد، قابلیت بالقوه اشتغال را در این بخش با به‌کارگیری نیروهای محلی و ایجاد فرصت‌های شغلی قابل‌توجه با محوریت فرهنگ و محیط طبیعی محلی، تقویت کند.

طبق گزارش سازمان ملل، سرمایه‌گذاری در گردشگری سبز موجب کاهش هزینه انرژی، آب و زباله می‌شود و ارزش تنوع زیستی، اکوسیستم و میراث فرهنگی را بالا می‌برد.

کمیسیون گردشگری اتاق ایران در این مطالعه با نگاه به زنجیره تأمین گردشگری و خدمات سفر سبز، شاخص‌های توسعه جهانی؛ وابستگی انرژی، کارآیی، انتشار و تولید دی‌اکسید کربن و مطالعات موردی هتل‌های زنجیره‌ای ولکام گروپ؛ یک مدل سبز برای اکوتوریسم و طرح ساختمان‌های هوشمند انرژی برای هتل‌ها در سنگاپور به این نتیجه می‌رسد که با ظهور اشکال جدید گردشگری مبتنی بر حفظ محیط ‌زیست، اقدامات بیشماری را می‌توان انجام داد که هرچند در اولین برآورد پرهزینه به نظر می‌رسند اما با توجه به اهمیت روند توسعه پایدار گردشگری، ارزش سرمایه‌گذاری مالی و زمانی را دارد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی ایران

در اواسط قرن سیردهم هجری شمسی، نماینده فعال هیات تجار تهران، جاج محمدحسن امین الضرب بود که توانست با حمایت جمعی از بازرگانان، نظر موافق ناصرالدین شاه را برای تشکیل مجلس وکلای تجار ایران جلب کند و شاه هم در 12 شوال سال 1301 هجری قمری (1262 شمسی) اساسنامه این مجلس را تایید کرد. مجلس وکلای تجار ایران که به اختصار آن را «مجلس تجارت» هم می گفتند،

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

گردشگری و میراث فرهنگی