اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951216242135499

چگونه از کسب‌وکارهای نوپا حمایت کنیم

کد: 13951216242135499

https://goo.gl/c2Xhcc

، تهران , (اخبار رسمی): کمیسیون‌ فناوری اطلاعات، ارتباطات و اقتصاد رسانه؛ کمیسیون جوانان، کارآفرینی و کسب‌وکارهای نوین و دانش‌بنیان و کمیسیون حقوقی و حمایت قضایی اتاق ایران در نشست مشترکی به بررسی راهکارهای حمایت از کسب‌وکارهای نوین پرداختند.

چگونه از کسب‌وکارهای نوپا حمایت کنیم

به گزارش اخبار رسمی از اتاق بازرگانی ایران، عبدالرضا نوروزی، نائب رئیس کمیسون فناوری اطلاعات، ارتباطات و اقتصاد رسانه اتاق ایران، بررسی وضعیت فعلی و شناخت راهکارهای مناسب جهت حمایت از کسب‌وکارهای نوین در بستر فناوری اطلاعات را مهم دانست.

نائب رئیس کمیسیون جوانان، کارآفرینی و کسب‌وکار نوین و دانش‌بنیان اتاق ایران نیز هدف از برگزاری این نشست را بررسی راه‌های حمایت از شرکت‌های فعال در زمینه فناوری اطلاعات به‌ویژه استارت‌آپ‌ها دانست و گفت: باید ببینیم کسب‌وکارهای دانش‌بنیان چگونه می‌توانند از موانع موجود عبور کرده و کسب‌وکار خود را رشد دهند.

افشین کلاهی همچنین در مورد حمایت از مالکیت معنوی گفت: حمایت از مالکیت معنوی بر روی شرکت‌های دانش‌بنیان و رشد آن‌ها تأثیرگذار است و با توجه به اینکه لایحه‌ای در این زمینه به مجلس ارائه‌شده است، می‌توانیم موارد موردنظر بخش خصوصی را در این زمینه به مجلس ارائه کنیم.

وی افزود: یکی از مهم‌ترین موضوعات مربوط به مالکیت معنوی است که قوانین و مقررات و روال مشخص هم دارد اما باید بینیم که خوب اجراشده است یا خیر؟ اولین مشکل در این زمینه این است که خود دولت و شرکت‌های دولتی به این قانون اهمیت نمی‌دهند و دولت برای زیرساخت‌های نرم‌افزاری خود هم هزینه‌ای نمی‌کنند.

کلاهی ادامه داد: بعضی از قوانین فعلی حوزه مالکیت معنوی کارایی لازم را ندارند. این قوانین باید منطبق بر واقعیت بازبینی شوند. همچنین در حوزه فاوا قوانین و مقررات دست و پاگیری وجود دارد.

نائب رئیس کمیسیون جوانان، کارآفرینی و کسب‌وکارهای نوین و دانش‌بنیان اتاق ایران با اشاره به اظهارات مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی پیام و معرفی ظرفیت‌های این مجموعه برای شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: فضای مجموعه پیام می‌تواند به‌عنوان یک‌راه حل مقطعی مطرح باشد؛ این راه‌حل قطعی نیست.

این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران لزوم پایبندی به کنوانسیون‌های بین‌المللی را هم موردتوجه قرارداد و گفت: اگر در کنوانسیون‌های بین‌المللی مالکیت معنوی عضو هستیم، باید مواد قانونی این کنوانسیون‌ها را هم رعایت کنیم.

در بخش دیگری از نشست، رئیس اداره ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری تهران بزرگ فعالیت‌های این سازمان برای حمایت از این کسب‌وکارها را معرفی کرد.

ستایش گفت: حوزه ثبت شرکت‌ها، ثبت قانونی و رسمی کلیه فعالیت‌هایی است که از طرف افراد حقوقی صورت می‌گیرد.

رئیس اداره ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری تهران بزرگ افزود: شاخص شروع کسب‌وکار در نگاه بانک جهانی بسیار مورد دقت و تمرکز نمایندگان بانک جهانی است و در طول سال‌های گذشته دچار تغییر شده است. این متغیر در سه زمینه مراحل، زمان و هزینه انجام ثبت شرکت مورد ارزیابی نمایندگان بانک مرکزی قرار می‌گیرد و هر چه میزان این سه عامل کم‌تر باشد، امتیاز بیشتری به آن کشور تعلق می‌گیرد.

رئیس اداره ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری تهران بزرگ افزود: اقداماتی که برای بهبود رتبه کسب‌وکار صورت می‌گیرد فقط شامل بهبود فرایند ثبت شرکت‌ها نیست و بهبود شاخص‌های مالیاتی، تأمین اجتماعی و نظارتی را هم در برمی‌گیرد.

مشروح گزارش ارائه‌شده رئیس اداره ثبت شرکت‌ها و مؤسسات غیرتجاری تهران بزرگ را می‌توانید از اینجا دریافت کنید.

در بخش دیگری از نشست، دکتر امیرحسین خالقی، پژوهشگر و تحلیلگر اقتصادی با اشاره به تجربه کشورهای توسعه‌یافته مانند ژاپن، چین و سنگاپور گفت: دلیل اصلی توسعه این کشورها جدای از عواملی مانند حضور افراد تأثیرگذار یا حکومت‌های مقتدر، ارتباط این کشورها با خارج از مرزهای خودشان بوده است.

امیرحسین خالقی، تصریح کرد: ما هم باید در روند‌های توسعه‌ای خود به دنبال ارتباط با جهان باشیم و بدانیم که بدون گشوده شدن مرزها به روی ایده‌های خلاق و نوآورانه، هیچ راهی برای توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات وجود ندارد.

خالقی قوانین و مقررات، فرهنگ، تمرکز، تأمین مالی و سرمایه‌های انسانی را پنج محور «تجربه موفق زیست‌بوم‌های نوآوری» برشمرد.

این پژوهشگر اقتصادی راجع به سرمایه انسانی گفت: کشورهای موفق حوزه فناوری به استفاده از مهاجران و درواقع ایده‌ها و افکار نوآورانه دیگران بسیار اهمیت می‌دهند و برنامه‌هایی با محوریت استفاده از مهاجران برای توسعه استارت‌آپ‌ها دارند. در ایران هم می‌توان با جذب هر چه بیشتر اینگونه افراد و باز کردن مرزهای ایران از این فرصت استفاده کرد.

خالقی تمرکز فعالیت‌های فناوری اطلاعات و ایجاد هاب فیزیکی را هم مهم خواند و گفت: متمرکز کردن فعالیت‌ها می‌تواند شبکه‌سازی و ایجاد ارتباط میان آن‌ها را افزایش دهد.

این پژوهشگر اقتصادی افزود: نهاد دولت هیچ‌گاه نمی‌تواند قدرتمند عمل کند و کمک‌های دولتی مستعد فساد هستند؛ اما دولت‌ها می‌توانند با روش‌های دیگر از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت کنند.

خالقی با اشاره به تجربه کشورهای موفق گفت: در بریتانیا سرمایه‌گذاری‌های تا سقف 100 هزار پوند از 50 درصد تخفیف مالیاتی برخوردار هستند. همچنین در آمریکا برای سرمایه‌گذاری روی کسب‌وکارهای کوچک و واجد شرایط، معافیت مالیاتی قرار داده می‌شود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی ایران

در اواسط قرن سیردهم هجری شمسی، نماینده فعال هیات تجار تهران، جاج محمدحسن امین الضرب بود که توانست با حمایت جمعی از بازرگانان، نظر موافق ناصرالدین شاه را برای تشکیل مجلس وکلای تجار ایران جلب کند و شاه هم در 12 شوال سال 1301 هجری قمری (1262 شمسی) اساسنامه این مجلس را تایید کرد. مجلس وکلای تجار ایران که به اختصار آن را «مجلس تجارت» هم می گفتند،

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]