اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 1395051173995499

مدیر عامل سابق بانک صادرات:

ارز تک نرخی زیرسایه بانک دولتی محقق نمی شود

کد: 1395051173995499

https://goo.gl/2HHCo0

، تهران , (اخبار رسمی): فعالیت آزادانه بانک‌ها در بازار ارز قدم مهم جهت آزادسازی اقتصاد از محدودیت‌های خفه‌کننده است. بدون برداشتن این قدم، نظام ارزی ما شفاف نخواهد شد.

ارز تک نرخی زیرسایه بانک دولتی محقق نمی شود

به گزارش اخبار رسمی و به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی ایران، احمد حاتمی‌یزد، مدیر عامل سابق بانک صادرات، فعالیت آزاد بانک‌ها را در بازار ارز، از ملزومات تک‌نرخی شدن ارز می‌داند.

وی ادامه داد: این قدم مهم و پیشرفتی جهت آزادسازی اقتصاد از محدودیت‌های خفه‌کننده است. البته بانک ها می‌توانند در چارچوب امکانات‌شان ارز بخرند و بفروشند. اگر کسی ارزی داشته باشد، می‌تواند در بانک سپرده بگذارد. اینکه برویم بانک و بگوییم به ما اینقدر ارز بفروش، بی حد و صر نیست.

وی ادامه می‌دهد: پیش از این بانک‌ها موظف بودند ارز مشتری را به نرخ بانک مرکزی معامله کنند و حالا اجازه دارند با نرخ بازار آزاد بفروشند. این قدم بسیار مهم و برای تک‌نرخی شدن ارز بسیار واجب است. بدون برداشتن این قدم، نظام ارزی ما شفاف نخواهد شد.

حاتمی‌ یزد به برقراری روابط بانکی بین‌المللی ایران تاکید دارد و در توضیح آن می‌گوید: البته بانک مرکزی در صورتی می‌تواند ارز را تک نرخی کند که ارتباط بانک مرکزی ما با بانک‌های خارج برقرار شود. این امر هنوز محقق نشده است. علی‌رغم اینکه انتظار داشتیم پس از برجام بانک‌ها شروع به کار با ایران کنند، این مسئله هنوز محقق نشده است. چرا که آمریکا کارشکنی می‌کند و جلوی همکاری بانک‌های اروپایی را هم با ایران می‌گیرد. میزان زیادی از پول‌های ما در 6 کشور چین، هند، ژاپن، عمان، امارات و کره جنوبی، بلوکه شده است. رقمی حدود 800 میلیارد دلار از پول ما، در دسترس بانک مرکزی نیست. اگر تا اخر سال این حساب ها آزاد شود، آن وقت می‌توان در جهت تک نرخی شدن ارز اقدام جدی صورت بگیرد.

مدیرعامل سابق بانک صادرات معتقد است آمریکا به راحتی سایه تاریک خود را از سر روابط بانکی ایران برنخواهد داشت و در صورتی دست از سنگ‌اندازی می‌کشد، که در حوزه‌های دیگری با آن‌ها توافق حاصل شود.

طی دو سال گذشته، بارها وعده تک‌نرخی شدن ارز که از ملزومات اصلی شفافیت اقتصادی است، از طرف رئیس کل بانک مرکزی داده شده، اما هر بار موکول به 6 ماه آینده شده است.

حاتمی‌یزد در انتها می‌گوید:این تعلل دولت نیست، بلکه مشکل بین بانکی در نظام بین‌الملل است. تا وقتی روابط بانکی ما با دنیا به صورت کامل برقرار نشود، مشکلات بانکی برجا خواهند ماند و تک‌نرخی شدن ارز نیز محقق نخواهد شد. اما همین اقدام برای فعالیت آزادانه بانک‌ها در نظام ارزی، گام مهمی برای تک‌نرخی شدن ارز است.

بر اساس گزارش روابط عمومی بانک مرکزی، جدیدترین دستورالعمل این بانک درصدد است عملیات ارزی اشخاص حقیقی و حقوقی را به کانال بانکی هدایت و ریسک عملیاتی فعّالان اقتصادی را کاهش دهد. بر اساس این بخشنامه  بانک‌ها‌ می‌توانند درآمدهای ارزی حاصل از صادرات غیرنفتی اشخاص حقیقی و حقوقی و ارز ورودی به کشور از طریق نمایندگی‌های دیپلماتیک مقیم ایران و سرمایه گذاران خارجی را به نرخ آزاد خریداری کنند. 

بر اساس ترتیبات جدید بانک‌ها می‌توانند ارزهای خریداری شده را در چارچوب مجموعه مقررات ارزی و یا از طریق صرافی‌های معتبر به فروش برسانند، ضمن اینکه فروش ارز خریداری شده به سایر بانک‌ها و صرافی‌ها نیز مجاز است. نرخ خرید و فروش ارز بر اساس توافق بانک و مشتری تعیین خواهد شد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی ایران

در اواسط قرن سیردهم هجری شمسی، نماینده فعال هیات تجار تهران، جاج محمدحسن امین الضرب بود که توانست با حمایت جمعی از بازرگانان، نظر موافق ناصرالدین شاه را برای تشکیل مجلس وکلای تجار ایران جلب کند و شاه هم در 12 شوال سال 1301 هجری قمری (1262 شمسی) اساسنامه این مجلس را تایید کرد. مجلس وکلای تجار ایران که به اختصار آن را «مجلس تجارت» هم می گفتند،

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]