اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 1395052382595700

ابتکار هشدار داد

شرایط بحرانی در سفره‌های آب زیرزمینی

کد: 1395052382595700

http://goo.gl/sWqLr4

، تهران , (اخبار رسمی): رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خواستارچاره جویی برای بحران آبی کشور شد.

شرایط بحرانی در حوزه سفره‌های آب زیرزمینی

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست ، معصومه ابتکار رییس سازمان با یادآوری  پایین رفتن سطح  آب سفره‌های زیرزمینی موضوع تکان دهنده‌ای است که سیاست گذاری‌ها و تصمیمات اخذ شده،‌ آینده دور و نزدیک این سفره‌ها را رقم خواهد زد،تاکید کرد: در این زمینه در کل کشور در شرایط بحرانی هستیم که لازمه برون رفت از این بحران ایجاد انقلاب در حوزه کشاورزی و تفکر و مدیریت منابع آب است.

رئیس سازمان محیط زیست کشور افزود: ذخایر و منابع آبی زیرزمینی منابعی استراتژیک است و افت سطح آن زنگ خطری است که یکی از راه های مهم جلوگیری از آن مشارکت کشاورزان و مردم در این حوزه است.
وی درادامه در خصوص خشک شدن تالاب‌ها نیز ظهار کرد: صرفه‌جویی در مصرف آب و تغذیه سفره‌های آب زیرزمینی،‌ رودخانه‌ها و تالاب‌ها بسیار مهم است زیرا وقتی درنهایت تالاب‌های یک منطقه خشک شود مطمئناً‌ اشکالی در چرخه هیدرولوژیک وجود دارد.

اراده جدی دولت برای حفاظت از محیط زیست

ابتکار گفت: باتوجه به دغدغه مقام معظم رهبری، نه تنها دستگاه‌ها بلکه قوا و نیروهای مسلح باید برای حفاظت محیط زیست تلاش کنند؛‌ دولت تدبیر و امید نیز دولت محیط زیست است ولی برای اجرایی شدن برنامه‌های محیط زیستی همچنان به مشارکت همه استان‌ها نیاز داریم.
وی در باره اراده دولت برای حفاظت از محیط زیست گفت: کارنامه عملکرد محیط زیستی دولت به صورت کتاب درآمده و در آن کارنامه عملکرد همه دستگاه‌ها وجود دارد و این امر نشان دهنده پیگیری دقیق و اراده جدی دولت برای بهبود وضعیت محیط زیست است.
وی تصریح کرد: مطالعات محیط زیستی برای راه اندازی صنایع یکی از مهمترین اصولی است که باید همواره حتی در صنایع کوچک شهری اتفاق بیفتد ‌و پروژه هایی که پیوست‌های محیط زیستی دارند باید اقدامات لازم برای اجرایی شدن آن را انجام بدهند.
رئیس سازمان محیط زیست کشور در پایان تأکید کرد: بکوشیم تا با بازگشت به نگاه صحیح محیط زیستی طوری عمل کنیم که حتی با مداخله انسان رشد اقتصادی، کشاورزی و چرخه محیط زیستی بدون پسماند و ضایعات را داشته باشیم،‌ زیرا برای شکوفایی یک شهر ارتباط با طبیعت و فضای سبز لازم است و این امر از شاخصه‌های زندگی سالم محسوب می‌شود.

اقدامات صورت گرفته در قزوین برای حفاظت محیط زیست قابل تقدیر است

وی درباره پایلوت شدن قزوین در برنامه شکوفایی شهری اظهار کرد: این انتخاب گام اول است و قزوین باید اقداماتی را انجام  دهد تا به عنوان یک مدل شهری در جامعه جهانی مطرح شود که البته این امر کاری دشوار ولی ارزشمند است.
ابتکار با اشاره به همکاری دولت و مردم گفت: در این راه همکاری دولت،‌ مسئولان و مردم امری ضروری است که باید با پیگیری مسئولان شهری اتفاق بیفتد.
رئیس سازمان محیط زیست کشور ضمن اشاره به اقدامات صورت گرفته در خصوص مدیریت پسماند در قزوین خاطرنشان کرد: با توجه به گزارش‌های ارائه شده درخصوص مدیریت پسماند تلاش‌های ارزنده‌ای صورت گرفته اما هنوز فعالیت‌های بسیاری باقی مانده است.
وی افزود: باید گام‌هایی که مبتنی بر دانش روز و تجربیات جهانی باشد برداریم و این امر بعد از برجام امکان پذیر شده و ما می‌توانیم با همه کشورهای جهان تعامل داشته و از دانش و تجربیات آن‌ها استفاده کنیم.
ابتکار بیان کرد: مدیریت مناطق حفاظت شده از جمله موضوعاتی است که دولت نسبت به آن اهمیت زیادی می‌دهد؛‌ خوشبختانه حفاظت از منطقه باشگل در قزوین با همه تنوعات زیستی اتفاق افتاده است.
وی گفت: استفاده از فن آوری و نصب دوربین‌های 360 درجه در منطقه فعالیت مثبت و قابل تقدیری است که توسط حفاظت محیط زیست استان قزوین انجام شده است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان حفاظت محیط زیست

تخریب محیط زیست و بهره برداری بیش از حد منابع در کشور ما نیز همانند بسیاری از کشورهای جهان در طی قرن گذشته، چشمگیر بوده و تسریع در این روند در سال 1335 منجر به تشکیل دستگاهی مستقل به نام کانون شکار ایران، با هدف حفظ نسل شکار و نظارت بر اجرای مقررات مربوط به آن شد. در سال 1346 در پی تصویب قانون شکار و صید، سازمان شکاربانی و نظارت بر صید جایگزین کانون فوق شد. بر اساس قانون اخیر، سازمان شکاربانی و نظارت بر صید، مرکب از وزیران کشاورزی، دارایی، ‌جنگ و شش نفر از اشخاص با صلاحیت بود. بر اساس ماده 6 قانون فوق، وظایف سازمان شکاربانی و نظارت بر صید از محدوده نظارت و اجرای مقررات ناظر بر شکار فراتر رفته و امور تحقیقاتی و مطالعاتی مربوط به حیات‌وحش کشور، تکثیر و پرورش حیوانات وحشی و حفاظت از زیستگاه آنها و تعیین مناطقی به عنوان پارک وحش و موزه‌های جانورشناسی را نیز در بر گرفت. در سال 1350 نام سازمان شکاربانی و نظارت بر صید به “سازمان حفاظت محیط زیست و نام شورای‌عالی شکاربانی و نظارت بر صید به “شورای‌عالی حفاظت محیط زیستف تبدیل شد و امور زیست‌محیطی از جمله پیشگیری از اقدامهای زیانبار برای تعادل و تناسب محیط زیست نیز به اختیارات قبلی آن افزوده شد. در سال 1353 پس از برپایی کنفرانس جهانی محیط زیست در استکهلم و با تصویب قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست در 21 ماده، این سازمان از اختیارات قانونی تازه‌ای برخوردار شد و از نظر تشکیلاتی نیز تا اندازه‌ای از ابعاد و کیفیت سازگار با ضرورتهای برنامه‌های رشد و توسعه برخوردار شد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

محیط زیست