اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 1395052585905596

شکر همچنان کمیاب و گران است

شکر همچنان کمیاب و گران است

کد: 1395052585905596

http://goo.gl/TKBHzw

، تهران , (اخبار رسمی): در روزها و هفته های گذشته اهالی صنایع غذایی بارها اعلام کردند برخلاف آنچه برخی مسئولان دولتی اعلام می کنند، شکر در بازار فراوان نیست و همچنان واحدهای تولیدی با مشکل روبرو هستند.

کمبود شکر صدای اصناف را هم در آورد

به گزارش اخبار رسمی و به نقل از کانون انجمن های صنایع غذایی ایران، در روزها و هفته های گذشته اهالی صنایع غذایی بارها اعلام کردند برخلاف آنچه برخی مسئولان دولتی اعلام می کنند، شکر در بازار فراوان نیست و همچنان واحدهای تولیدی با مشکل روبرو هستند. حال به نظر می رسد این مشکل قرار است بازار مصرفی را هم تحت تاثیر قرار دهد و به گفته رییس اتحادیه سوپرمارکت و مواد پروتئینی اصناف نیز با کمبود شکر مواجه هستند و قیمت آن در بازار ارزان نشده است.

به نظر می رسد مشکلات شکر همچنان ادامه دارد و بر خلاف آنچه که دولت اعلام می کند این کالای استراتژیک در بازار کمیاب و گران است. اتخاذ روش های غلط از سوی نهادهای مسئول شکر در حالی صنایع مختلف غذایی را تحت تاثیر قرار داده است، اکنون مردم به عنوان مصرف کنندگان اصلی نیز با مشکل روبرو هستند. در همین خصوص سعید درخشانی رییس اتحادیه سوپرمارکت و مواد پروتئینی با تاکید بر اینکه هر کیلوگرم شکر باید 2700 فروخته شود، به ایسنا گفت: به دلیل خودداری عمده‌فروشان از فروش شکر، قیمت این محصول در بازار مصرف به بیش از 3500 تومان رسیده است.

درخشانی رییس اتحادیه سوپرمارکت و مواد پروتئینی درباره علل افزایش قیمت شکر و مقاومت در جهت کاهش قیمت آن اظهار کرد: مساله اساسی در مورد علت افزایش قیمت شکر و عدم کاهش قیمت آن خودداری عمده فروشان از فروش شکر است و همین عامل باعث شده که قیمت شکر نه تنها کاهشی نداشته باشد بلکه با افزایش قیمت هم مواجه شود.

وی ادامه داد: تعزیرات اعلام کرده که فروشندگان شکر به بورس مراجعه کنند و از آنجا برای خرید شکر تقاضا دهند حال پرسش بنده این است که یک فروشنده چگونه برای خرید دو کیسه شکر به بورس مراجعه کند. این خرید کوچک چه میزان بروکراسی اداری خواهد داشت و اصلا برای فروشنده به صرفه خواهد بود یا خیر؟

رییس اتحادیه سوپرمارکت مواد پروتینی با اشاره به اینکه خرده‌فروشان در حال حاضر هر کیلو شکر را بیشتر از سه هزار تومان یعنی در حدود 3200 الی 3300 خریداری می‌کنند و مجبور هستند حدود 3500 و یا بیشتر آن را بفروشند، بیان کرد: علت خودداری کلان فروشان از فروش شکر مشخص نیست هر چند که احتمال می‌رود آنها باز هم قصد دارند موجب افزایش قیمت شکر شوند.

درخشانی افزود: در ماه مبارک رمضان با افزایش شکر در بازار مواجه بودیم و قیمت این محصول بیشتر از 3000 تومان نبود اما در حال حاضر به حدود قیمت 3500 تومان و بیشتر نیز رسیده است. این مسائل در حالی رخ داده که اعلام کرده‌اند خرده فروشان می‌توانند هر کیلو شکر را از بورس حدود 2500 تومان خریداری کرده و 2700 بفروشند اما این اتفاق در عمل رخ نمی‌دهد.

وی با انتقاد از بالا رفتن قیمت شکر، گفت: افزایش قیمت شکر موجب شده که مشتقات این محصول یعنی قند و نبات نیز گران شود و با افزایش قیمت روبرو باشد.

گفتنی است، افزایش قیمت شکر در حالی رخ داده که بازار این محصول از ثبات برخوردار نیست و با وجود اینکه مسائل مختلف مطرح شده، برنامه‌ریزی لازم در ارتباط با متعادل کردن قیمت آن وجود ندارد. حال نکته جالب این است که اعلام کردند فروشندگان خرد شکر به بورس مراجعه کنند و هر کیلوگرم شکر را به قیمت 2500 تومان بخرند و به قیمت 2700 تومان بفروشند اما به دلیل سختی این مسیر، فروشندگان از انجام آن خودداری می‌کنند.

موضوع قابل توجه اینجاست که یکی از وظایف سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، برخورد با گرانفروشی و مقابله با احتکار است اما این سازمان نه تنها روزه سکوت گرفته است، بلکه هیچ اقدامی برای  متعادل کردن بازار انجام نداده و همچنان مصرف‌کنندگان از گرانفروشی اقلام پر مصرفی همچون مرغ، برنج و شکر زیان می بینند و در این میان دلالان و احتکارگران که عده کمی هستند از این وضعیت منتفع می‌شوند

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

کانون انجمن های صنایع غذایی ایران

کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران در سال 1382 با مشارکت انجمن‌های فعال در صنایع غذایی کشور تشکیل شده است. هدف از تشکیل کانون، ایجاد هماهنگی بین تشکل‌های موجود جهت برقراری و حفظ ارتباط منظم با مراجع ذیصلاح و پیگیری مسائل و مشکلات اعضاء به صورت گروهی، برنامه‌ریزی برای ارائه الگوها و طرح‌های کارشناسی و موثر جهت توسعه بهره‌وری و بهبود صنایع غذایی کشور می‌باشد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]