اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 1395052890234750

در قالب گزارش یکصد و نودمین جلسه شورای عالی هماهنگی ترابری اعلام شد

شکایت شرکت‌های حمل‌نقلی به مجامع بین‌المللی

کد: 1395052890234750

http://goo.gl/6EdnOP

، تهران , (اخبار رسمی): وزیر راه و شهرسازی گفت: آمارهای فیزیکی قابل کنترل است اما بخشی که متوجه جلب توجه ادراک افکار عمومی و دستگاه‌های دیگر نسبت به اقدامات انجام شده می‌شود کار بسیار سختی است .

شکایت شرکت‌های حمل‌نقلی به مجامع بین‌المللی

به گزارش اخباررسمی به نقل از زوابط عمومی  وزارت راه و شهرسازی، یکصد و نودمین جلسه شورای عالی ترابری با حضور عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی، امیر امینی معاون اقتصاد و برنامه‌ریزی حمل‌ونقل، داود کشاورزیان معاون وزیر و رئیس سازمان راهداری و حمل‌و‌نقل جاده‌ای، محمد سعیدنژاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی، حسین آشوری معاون بهره‌برداری شرکت راه‌آهن، محمد جواد عطرچیان مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی، مسعود کرباسیان رئیس گمرک ایران، نمایندگان وزارتخانه‌ها و سازمان‌های ذی ربط و نیز نمایندگان بخش خصوصی در وزارت راه و شهرسازی برگزار شد.

در این جلسه پیش از هر چیز، تصمیم بدون اطلاع قبلی دولت ترکمنستان بابت افزایش 6 برابری کسب عوارض از کامیون‌های ایرانی عازم ترکمنستان مورد تبادل نظر قرار گرفت و مقرر شد کارگروهی به مسؤولیت سازمان راهداری و حمل ونقل جاده‌ای و مشارکت نمایندگان دستگاه‌های مربوط تشکیل و راهکارهای حل و فصل مسأله بررسی و پیشنهاد شود.

سپس با توجه به نتایج سفر اخیر ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران به جمهوری آذربایجان در بخش حمل‌ونقل و ترانزیت از جمله اعلام آمادگی آن کشور برای سرمایه‌گذاری در احداث راه‌آهن رشت - آستارا، تأکید بر فعال‌سازی مسیر آستارا - آستارا، در نظر گرفتن برخی معافیت‌ها برای تردد کامیون‌ها بین دو کشور و . . . مطرح و اعلام شد در صورت تحقق این امر می‌تواند تسهیلاتی را در جهت روانسازی و اقتصادی نمودن کریدور خلیج فارس - دریای سیاه ایجاد کند.

همچنین اعلام شد بر اساس گزارش فاز 2 پروژه "راهکارهای بهبود شاخص‌های لجستیک LPI"، رتبه ایران در جهان از 114 در سال 2014 به 96 در سال 2016 بهبود یافته است، با تصریح بر اینکه رتبه‌بندی یادشده بازتاب وضعیت و عملکرد بخش‌های اقتصادی کشور در سطح بین‌المللی بوده و دارای اهمیت ویژه است، مقرر شد: با همکاری گمرک بررسی شاخص لجستیکی کارایی فرایندهای ترخیص کالا نیز به پروژه اضافه گردد. دستگاه‌های عضو و ذیربط و به ویژه تشکل‌ها در جهت ارایه آمار و اطلاعات درست و تکمیل پرسشنامه‌ها همکاری مؤثر نمایند و مجموعه فرایندهای تأثیرگذار بر شاخص‌های بین‌المللی لجستیک مورد بازبینی و با برگزاری کارگاه‌های مورد نیاز در جهت بهبود شاخص‌ها برنامه‌ریزی و اقدامات لازم پیگیری شود.

عباس آخوندی  در خصوص دستور جلسه اول با موضوع بررسی راهکارهای حل و فصل عوارض جدید ترکمنستان به کامیون‌های ایرانی و افزایش 1200 دلاری تعرفه تردد اظهار داشت: دولت به دنبال دامن زدن به مشکلات نیست بلکه در جهت رفع آن گام بر می‌دارد. البته باید توجه داشت که روابط دیپلماتیک موثر در گرو اقدام حقوقی مناسب است. لذا بخش خصوصی و شرکت‌های حمل‌ونقل بین‌المللی که متحمل ضرر و زیان مالی شده‌ و متضرر شده‌اند می‌توانند به مجامع بین‌المللی شکایت کنند.

وی افزود: ایجاد فایل در دادگاه‌های بین‌المللی می‌تواند اقدام پیشگیرانه مناسبی برای دولت ترکمنستان باشد که ادعای مرکزیت اتفاقات بین‌المللی در منطقه را دارد.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به دستور دوم در خصوص اجلاس سه جانبه باکو بیان داشت: دو کشور روسیه و آذربایجان به شکل کلی موافق اقدامات ایران بودند و بر سرمایه‌گذاری 500 میلیون دلاری در پروژه راه آهن رشت- آستارا و آستارا-آستارا تاکید کردند. همچنین معافیت‌هایی را برای ورود کامیون‌های ایرانی به پایانه‌ها قائل شدند و بیشتر صحبت‌ها حاکی از پشتیبانی آذربایجان و روسیه از توافقات و اقدامات انجام شده در گذشته بود.

 آخوندی در ادامه پس از استماع گزارش LPI با نقل بیت شعری از مولانا «این جهان کوه است و فعل ما ندا، سوی ما آید نداها را صدا» گفت: در واقع صدایی که از طرف جهان به گوش ما می‌رسد متاثر از دو بحث اصلی یکی اقدامات فیزیکی دولت و دیگری ادراک فعالان از کار ما است.

وی تصریح کرد: آمارهای فیزیکی قابل کنترل است اما بخشی که متوجه جلب توجه ادراک افکار عمومی و دستگاه‌های دیگر نسبت به اقدامات انجام شده می‌شود کار بسیار سختی است و باید در راستای آگاه‌سازی ادراک مردم و جهان نسبت به اقدامات انجام شده تلاش کنیم.

وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: مساله‌ای که باید ترغیب شود و تاکنون حل و فصل نشده، این است که تمام دستگاه‌ها و حتی افکار عمومی برای ارزیابی عملکرد، میزان پروژه‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهند و به هیچ وجه عملکرد مهم جلوه نمیکند و همواره به دنبال مقدار راه، راه‌آهن و مسکن ساخته شده هستند اما  کیفیت زندگی شهری ملاک قرار نمی‌گیرد.

آخوندی با بیان اینکه «همه دنبال آمار عملکرد فیزیکی هستند» گفت: این کار ادراکات را تحت تاثیر قرار می‌دهد در حالی که از 112 شاخص رقابت‌پذیری بخش اعظم آن به ادراک فعالان بین‌المللی از مسائل مختلف و حقوق مالکیت برمی‌گردد. اما  اگر فرد متوجه شود که اهمیتی برای وی قائل نمی‌شوند، ارزشی برای کار انجام شده نیز قائل نمی‌شود. لذا  نکته مهم ادراک است و  افکار عمومی بر اساس ادراک خودش عمل می‌کند به همین خاطر من فکر می‌کنم طرح این موضوع بسیار مهم  است و باید در گمرک، راهداری و حمل و نقل جاده‌ای، راه‌آهن و بنادر به دنبال اصلاح ادراک باشیم.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: بخش عمده اصلاح ادراک نرم افزاری است و باید فراینده‌ها مورد بازنگری قرار گیرند. به همین خاطر فرایندها یک بار مورد بازنگری کلی قرار گیرند. به طور مثال همین مساله کشف قاچاق در بنادر نشان داد که دوباره باید فرایندها را مورد بازنگری قرار دهیم.

وی خاطرنشان کرد: در اصل اقتصاد، اگر شرکتی ورشکست نشود نشان از اقتصاد ناسالم در آن کشور دارد. اما برخی شرکت‌ها به خاطر مدیریت نادرست و از دست دادن توان رقابت در بازار رقابتی ورشکست می‌شوند که شرکت‌های مرده را نمی‌توان به زور و تبلیغات و تزریق سرمایه‌های کلان زنده و راهی بازار رقابتی کرد زیرا 50 درصد سرمایه‌گذاری اولیه تلف خواهد شد. لذا بنگاه‌ها در بحث اصلی رقابت‌پذیری بسیار مهم هستند و دولت به جای حمایت بیهوده باید در راستای ایجاد رقابت سیاست‌هایی را وضع کند تا بنگاه‌ها رقابت‌پذیر شوند.

آخوندی در ادامه پیشنهاد راه‌اندازی ورکشاپ با هدف بررسی موشکافانه همراه و بحث بر سر جزئیات به منظور دستیابی به راهکارها در این خصوص را مطرح کرد و گفت: کاری که باید انجام شود این است که بدتر از وضعیت فعلی  توسط سازمان‌های بین‌المللی نشان داده نشویم و  اطلاعات نزد آن‌ها را اصلاح کنیم، زیرا معیارها به طور غیرمستقیم تاثیرگذار هستند و باید حواس‌مان به ادراک دیگران و جهانیان از ما باشد که اگر بهتر هستیم دلیل بدتر بودن ادراک دیگران را شناسایی کنیم و اقدامات موثری انجام دهیم.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

وزارت راه و شهرسازی

در تاریخ 31 خرداد 1390 وزارت راه و شهرسازی با رای مجلس شورای اسلامی وسپس تایید شورای نگهبان از ادغام دو وزارتخانه راه وترابری و مسکن و شهرسازی تشکیل و مقرر گردید همه امکانات، تعهدات، اعتبارات، نیروی انسانی و اموال منقول و غیر منقول دو وزارتخانه یاد شده به وزارت راه وشهرسازی منتقل گردد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

مسکن و ساختمان