دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی تاکید کرد

نظام تعرفه در خدمت تولید ملی یا قاچاق

کد: 1395053091275499

http://goo.gl/JX58BS

، تهران , (اخبار رسمی): چندی پیش 50 کانتینر یخچال قاچاق درگمرک کشف شد امااین یخچال ها امروز کجاست، لوازم بهداشتی و مواد خوراکی قاچاق را می توان معدوم کرد اما آیایخچال اجاق و ماشین لباسشویی را معدوم می کنند یا برگشت می دهند.

نظام تعرفه در خدمت تولید ملی است یا قاچاق

به گزارش اخبار رسمی و به نقل از روابط عمومی اتاق ایران، کشف بزرگترین محموله قاچاق بعد از انقلاب اواخر ماه گذشته بود که این جمله، تیتر یک خبرگزاری های کشور قرار و گرفت و تا مدتها بعد، بحث آن داغ بود؛ به طوری که هربار جزئیات جدیدی از این کشف اعلام می شد. لوازم خانگی یکی از محمولات این قاچاق بوده است؛ چنانچه ملکی، فرمانده انتظامی هرمزگان اعلام کرده بود که 11 کانتینر حاوی ظروف شیشه ای و لوازم خانگی قاچاق کشف و توقیف شده است.

ضرر و خسارت قاچاق به تولیدکنندگان داخلی، حالا دیگر مساله ای است که برای همگان از روز روشن تر است؛ تا جایی که بعضی فعالان اقتصادی معتقدند بزرگ‌ترین مشکل کشور ما در بخش تولید ورود کالاهای قاچاق است، چرا که همه صنایع مانند نساجی و کاغذ و به خصوص پوشاک و لوازم خانگی با قاچاق آسیب‌پذیر شده‌اند.

حبیب الله انصاری، دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی با تاکید بر اینکه قاچاق لوازم خانگی ضربه زیادی به تولیدکنندگان این صنعت زده است، گفت: کالای قاچاق هیچ تضمین کیفیتی ندارد و استاندارهای آن مشخص نیست، حتی بعضا محصولات قاچاق با نام های جعلی وارد می شوند که خدمات پس ازفروش نیز ندارند. اما چون قاچاق عوارض و گمرک پرداخت نمی کند، قیمت آن از قیمت محصول مشابه که به صورت رسمی وارد می شود پایین تر است و به همین دلیل برخی افراد گول قیمت پایین تر آن را خورده و محصول را خریداری می کنند.

انصاری با اشاره به اینکه چندی پیش 50 کانتینر یخچال کشف شده بود، ادامه می دهد: برای همه سوال شد که این یخچال های کشف شده کجا رفت. می توان بعضی لوازم مثل لوازم بهداشتی و مواد خوراکی قاچاق را پس از کشف معدوم کرد. اما آیا یخچال و اجاق و ماشین لباسشویی را که بگیرند معدوم می کنند و یا برگشت می دهند؟ مساله اینجاست که اینها باید واقعا معدوم شود و هنوز توضیحی درباره چگونگی از بین بردن این محصولات نشنیده ایم.

این عضو هیات نمایندگان اتاق ایران همچنین با اشاره به مجازات در نظر گرفته شده برای قاچاقچیان می گوید: قاچاقچی حساب ریسک خودش را هم می کند که اگر او را بگیرند چه خواهد شد. اما باید دید چه مجازاتی  برای قاچاقچی در نظر گرفته شده که او ریسک می کند و انبوهی لوازم خانگی قاچاق وارد می کند.

انصاری معتقد است تمام سازمانهای مسئول باید دست به دست هم دهند و اعتقاد واقعی به این داشته باشند که باید جلوی قاچاق گرفته شود. همچنین مبارزه با قاچاق باید مداوم باشد، نه اینکه طی دوره ای به این کار شدت دهند و بعد آن را فراموش کنند.

بسیاری از فعالان اقتصادی معتقدند برای مقابله با قاچاق، نظام تعرفه باید اصلاح شود. انصاری در این باره می گوید که نمی توان کلا نظام تعرفه ها را از بین برد و همچنین تعدد تعرفه ها و تغییر مکرر آنها کار درستی نیست.

وی در این خصوص اظهار کرد: با توجه به اینکه ما هنوز عضو تجارت جهانی wto نشدیم می توانیم نظام تعرفه داشته باشیم. اصولا اگر  نظام های تعرفه ای خوب مدیریت شود می توان در راستای حمایت از تولیدات ملی موثر باشد. لذا باید نسبت به  تعدد قوانین و مقررات گمرکی و ساختار تعرفه ها و مدیریت واردات کالاها تجدید نظر کنیم.

انصاری با تاکید بر اهیمت نظارت و انضباط بخشی به مبارزه با قاچاق ادامه می دهد: باید کار کارشناسی انجام شود. تعدد و تغییر تعرفه ها بدون کار کارشناسی و زمانی که لازم نیست گاها می تواند لطمه هم بزند. چون نظام تعرفه برای حمایت از تولید ملی است، نمی توانیم بگوئیم چون تعرفه بالا قاچاق را زیاد می کند پس باید تعرفه را پایین آورد. برای مقابله با قاچاق باید فکر اساسی تر از اینها شود.

به گفته دبیر کل انجمن صنایع لوازم خانگی، 70 درصد نیاز مردم ایران به لوازم خانگی از تولیدات ملی تامین می شود. با این اوصاف تامین نیاز 30 درصد مابقی از محصولات وارداتی است که می تواند محصولات قاچاق را نیز شامل شود. پس باید برای حمایت از تولیدکنندگان داخلی، جلوی وارد لوازم خانگی قاچاق هرچه سریع تر گرفته شود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی ایران

در اواسط قرن سیردهم هجری شمسی، نماینده فعال هیات تجار تهران، جاج محمدحسن امین الضرب بود که توانست با حمایت جمعی از بازرگانان، نظر موافق ناصرالدین شاه را برای تشکیل مجلس وکلای تجار ایران جلب کند و شاه هم در 12 شوال سال 1301 هجری قمری (1262 شمسی) اساسنامه این مجلس را تایید کرد. مجلس وکلای تجار ایران که به اختصار آن را «مجلس تجارت» هم می گفتند،

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]