اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 1395053193204750

مسعود مالکی عنوان کرد:

رشد 15درصدی راه‌های آسفالته در دولت یازدهم

کد: 1395053193204750

https://goo.gl/oH3NWM

، تهران , (اخبار رسمی): مدیر کل راه وشهرسازی استان سیستان و بلوچستان بااشاره به وجود 4هکتار بافت فرسوده دراین استان گفت: این استان در رفع و پیشگیری از حاشیه‌نشینی برنامه‌های گسترده‌ای داردواستان پایلوت کشوری دراین زمینه است.

رشد 15درصدی راه‌های آسفالته در دولت یازدهم

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روبط عمومی وزارت راه و شهرسازی مسعود مالکی، مدیر کل راه و شهرسازی استان سیستان و بلوچستان  در تشریح مهمترین اقدامات و برنامه‌های این اداره کل عنوان کرد: سیستان و بلوچستان با وسعت 187 هزار و 502 کیلومتر مربع، گسترده‌ترین استان کشور است و به دلیل گستردگی زیاد از نظر راه و شهرسازی به دو قسمت تقسیم شده و جنوب استان اداره کل مستقلی دارد و به نام اداره کل راه و شهرسازی ایرانشهر فعالیتی مستقل از این اداره کل دارد.

مالکی گفت: استان سیستان و بلوچستان شامل 11 شهرستان، 20 شهر و 5418 روستاست که 1535 روستا بالای 20 خانوار دارند.

مدیر کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان افزود: 195 کیلومتر بزرگراه، 891 کیلومتر راه اصلی، 2256 کیلومتر راه فرعی و 7535 کیلومتر راه روستایی در استان داریم که حدود 3700 کیلومتر یعنی 37 درصد آن آسفالته است که با میانگین کشوری(52 درصد) فاصله زیادی دارد. البته قبل از دولت یازدهم فقط 22 درصد راه‌های روستایی استان آسفالته بودند که این میزان 15 درصد رشد کرده و کیفیت راه‌ها نیز مطلوب است ولی هنوز درصد راه‌های استان پایین است.

وی درمعرفی پروژه‌های دردست افتتاح در هفته دولت گفت: هفته دولت 72 واحد مسکن مهر در شهرستان زاهدان با اعتباری بالغ بر 3.6 میلیارد تومان افتتاح می‌شود. همچنین شاهد بهره‌برداری از دو سالن آمفی تئاتر کانون پرورش فکری دراستان خواهیم بود. ضمن اینکه هفته دولت کتابخانه تخصصی قرآن کریم درهیرمند افتتاح می‌شود که اعتبار ساخت آن 201 میلیون تومان بوده است.

مالکی عنوان کرد: هفته دولت درحوزه راهسازی شاهد افتتاح بیش از 171 کیلومتر راه روستایی درقالب 45 پروژه در 85 روستا خواهیم بود و 5473 خانوار روستایی از راه آسفالته برخوردار می‌شوند. اعتبار این پروژه‌ها درمجموع 50 میلیارد تومان بوده است.

مدیر کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان همچنین در معرفی پروژه‌های بزرگراهی آماده افتتاح استان گفت: قطعه هفت بزرگراه زابل-زاهدان به طول 28 کیلومتر با اعتبار 48 میلیارد تومان ساخته شده و قطعه سه راه فرعی خاک پستو با صرف 13.5 میلیارد تومان اعتبار احداث شده است.

وی افزود: از دیگر پروژه‌های دردست افتتاح درهفته دولت می‌توان به بهسازی و روکش آسفالت گرم در هشت پروژه به طول 86 کیلومتر با اعتباری بالغ بر 16 میلیارد و 700 میلیون تومان و روکش سرد در9 پروژه به طول کلی 151 کیلومتر و با صرف اعتبار 20 میلیارد تومان و روکش آسفالت چیپسیل به طول 36 کیلومتر با اعتباری بالغ بر هشت میلیارد و 800 میلیون تومان اشاره کرد.

مالکی گفت: دراین راستا همچنین می‌توان به پایان تعمیر و تکمیل راهدارخانه درقالب هشت پروژه، تعمیرات اساسی پل‌های بزرگ و استقرار پنج دستگاه پل بزرگ و 15 دستگاه پل متوسط، احداث ابنیه فنی راه در قالب چهار پروژه با اعتباری بالغ بر دو میلیارد و 146 میلیون تومان اشاره کرد.

مدیر کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان تاکید کرد: درمجموع برای 72 واحد مسکن مهر و 87 پروژه عمرانی آماده افتتاح 168 میلیارد و 825 میلیون تومان اعتبار هزینه شده است.

عملکرد اداره کل سیستان و بلوچستان دردولت یازدهم

مالکی گفت: از سال 92تاکنون 725 کیلومتر انواع راه در قالب 152 پروژه با اعتباری بالغ بر 356 میلیارد تومان ساخته شده که شامل پروژه‌های احداث یک بزرگراه 83 کیلومتری، 40کیلومتر راه اصلی، 52 کیلومتر کیلومتر راه فرعی درقالب چهارپروژه و 550 کیلومتر راه روستایی درقالب 143 پروژه است.

مدیر کل راه و شهرسازی سستان و بلوچستان به اقدامات این اداره کل درحوزه راهداری طی دولت یازدهم اشاره کرد و افزود: درحوزه راهداری روکش آسفالت به طول 1172 کیلومتر و تعمیر انواع پل‌ها و رفع نقاط حادثه‌خیز همچنین خط‌کشی راه‌ها و نصب علائم ایمنی درقالب 326 پروژه با صرف اعتباری بالغ بر 131 میلیارد تومان محقق شده است. همچنین درسال‌های 93 و 94 درمجموع 19 کمیته فنی با دبیری این اداره کل تشکیل شده که نتیجه آنها کاهش میزان تلفات جاده‌ای استان با تعامل بین دستگاه‌ها و پلیس راه و نیروی انتظامی بوده است. استان سیستان و بلوچستان ابتدای سال 94 دومین استان ازنظر میزان تلفات جاده‌ای بود که درنتیجه برپایی این کمیته‌های فنی استان بیست و نهم شد و 43 درصد تلفات جاده‌ای این استان کاهش یافت.

پروژه‌های دردست اقدام

مالکی با بیان اینکه دو پروژه مهم بزرگراهی در این استان درحال اجراست، گفت: یکی از این پروژه‌ها ساخت باند دوم بزرگراه زاهدان-زابل-دوست‌محمد به طول 21 کیلومتر است که این بزرگراه در هشت قطعه تعریف شده که پنج قطعه فعال است و سه قطعه مراحل مطالعاتی را پشت سرمی‌گذارد. طول کلی بزرگراه 230 کیلومتر است که 155 کیلومتر آن دردست اجراست و پیشرفت 46 درصدی یافته و درمجموع پنج قطعه فعال شده 68 درصد پیشرفت را سپری کرده‌اند. برای 20 کیلومتر بزرگراه دربرنامه اقتصاد مقاومتی اعتبار ابلاغ شده که اگر تخصیص یابد این پروژه تا سه راهی دشتک تا پایان سال جاری به بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیر کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان افزود: دیگر پروژه بزرگراهی دردست اجرا، بزرگراه میرجاوه-بم است که 289 کیلومتر از بزرگراه درحوزه استان سیستان و بلوچستان واقع است که درقالب دو پروژه دردست اقدام است. 30 کیلومتر باند دوم آماده شده و بقیه نیز حدود 30 درصد رشد کرده ولی با مشکل کمبود اعتبار مواجه شده‌ایم و مبلغ 30 میلیارد تومان مطالبات پیمانکاری داریم که امیدواریم با پرداخت اوراق خزانه اسلامی و اعتبارات ابلاغی امسال پرداخت شود.

وی عنوان کرد: در بخش مسکن مهر1800 واحد افتتاح نشده درتعهد ماست که امیدواریم تا پایان امسال پرونده مسکن مهر استان بسته شود. درتمام پروژه‌های مسکن مهر امکانات زیربنایی و روبنایی و آسفالت معابر انجام شده و مشکلی دراین زمینه نداریم.

مدیر کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان افزود: درحوزه مسکن مهر تاکنون مبلغ 563 میلیارد تومان تسهیلات ارائه کرده‌ایم که درقالب اعطای وام‌های 30 میلیون تومانی است که در زاهدان با سود هفت درصد و درسایر شهرستان‌های استان با سود چهاردرصد ارائه می‌شود.

وی گفت: دراین استان چون در ساخت مسکن مهر به نیازسنجی توجه شده همه واحدها دارای متقاضی هستند و مشکل سایر استان‌ها را نداریم.

وجود چهار هکتار بافت فرسوده دراستان

مالکی همچنین با بیان اینکه چهار هکتار بافت فرسوده درقالب سکونتگاه غیررسمی و مناطق حاشیه‌نشین دراستان سیستان وبلوچستان موجود است، گفت: در شهرهای زابل، ایرانشهر، زاهدان، خاش، چابهار و کنارک 45 محله دارای بافت فرسوده و حاشیه نشین شناسایی شده و 18 محله به عنوان هدف تعیین شده‌اند. جمعیت این محلات 442 هزار و 530 نفر است و بیشترین حاشیه نشینی نیز به چابهار (63 درصد جمعیت) اختصاص دارد. پس از چابهار، زاهدان بیشترین جمعیت حاشیه نشین (43 درصد) را به خود اختصاص داده است. در زاهدان 9محله را شناسایی کرده‌ایم و سه محله را هدف قرار داده‌ایم.

مدیر کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان جمعیت سکونتگاه‌های غیررسمی زاهدان را 327 هزار و 940 نفر اعلام کرد و افزود: از جمعیت 761 هزار نفری زاهدان حدود 43 درصد حاشیه‌نشین هستند.

وی گفت: برای رفع مشکل حاشیه نشینی سال گذشته جلسه ستاد ملی بازآفرینی پایدار شهری را برگزار کردیم و این استان قرار است پیلوت طرح رفع حاشیه‌نشینی باشد. استاندار نیز ابتدای امسال اعلام کرده که اولویت اول استانداری، ‌ساماندهی حاشیه‌نشینی است. تدوین سند بازآفرینی پایدار شهری در زاهدان شروع شده و سه ماه دیگر به اتمام می‌رسد که الگویی است که بدانیم باید کار را از کجا شروع کنیم و بازه‌ها را مشخص می‌کند. دراین راستا 12 جلسه طی سال گذشته و امسال برگزار شده و از تمام سمن ها و نهادهای مردمی دعوت شده از ظرفیت‌های خود دراین مسیر استفاده کنند. 14 چالش در سکونتگاه‌های غیررسمی داریم که ازجمله آنها می‌توان به نبود شغل، نداشتن شناسنامه، نبود آب آشامیدنی، نبود دبیرستان دخترانه و کمبود مراکز بهداشتی اشاره کرد.

مالکی افزود: کار ستادهای شهرستانی ساماندهی حاشیه‌نشینی نیز آغاز شده که هریک 20 مصوبه داشته‌اند و می‌توان گفت سیستان و بلوچستان پیشرو در مطالعات رفع حاشیه‌نشینی است. یک کمیته راهبردی نیز تعیین شده که هفته‌ای یک بار تشکیل می‌شود.

وی تصریح کرد: یکی از علل اصلی افزایش حاشیه نشینی در زاهدان و چابهار وقوع 12 خشکسالی و مهاجرت ساکنان استان‌های دیگر به این استان بوده است. تاکنون چندین خیابان حاشیه‌نشین را بهسازی کرده‌ایم و 21 پروژه را دراین زمینه عملیاتی کرده‌ایم که ازجمله آنها می توان به راه اندازی مراکز بهداشتی و مراکز فنی و حرفه‌ای خواهران و برادران اشاره کرد. همچنین مراکز ترک اعتیاد را توسط بخش خصوصی در شورآباد برای درمان رایگان معتادان تاسیس و چندین بازار محله نیز دایر کرده‌ایم. با این اقدامات توانسته‌ایم نسبت به سال‌های قبل تا 50 درصد وضعیت حاشیه نشینی را بهبود دهیم ولی هنوز کافی نیست.

مدیر کل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان افزود: ازسوی دیگر یگان حفاظت اراضی را نیز فعال کرده‌ایم و توانسته‌ایم سال گذشته 31 هکتار و امسال 9 هکتار زمین تصرف شده را رفع تصرف کنیم. همچنین از دو سال پیش طرح کاربردی بهسازی جنوب شهر را در سه استان هرمزگان، سیستان و بلوچستان و کرمان عملیاتی کرده‌ایم.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

وزارت راه و شهرسازی

در تاریخ 31 خرداد 1390 وزارت راه و شهرسازی با رای مجلس شورای اسلامی وسپس تایید شورای نگهبان از ادغام دو وزارتخانه راه وترابری و مسکن و شهرسازی تشکیل و مقرر گردید همه امکانات، تعهدات، اعتبارات، نیروی انسانی و اموال منقول و غیر منقول دو وزارتخانه یاد شده به وزارت راه وشهرسازی منتقل گردد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

مسکن و ساختمان