اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 1395053193264750

سیدکمال‌الدین شهریاری:

مسکن مهربزرگترین ضربه را به شهرسازی کشور زد

کد: 1395053193264750

http://goo.gl/vIyRsk

، تهران , (اخبار رسمی): عضو کمیسیون عمران مجلس‌ مسکن مهر را معضل دولت فعلی و بعدی خواند و با بیان اینکه تنها وزیر فعلی راه وشهرسازی است‌که نسبت به شهرسازی تخصص دارد.

مسکن مهربزرگترین ضربه را به شهرسازی کشور زد

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی  وزارت راه و شهرسازی،یک عضو کمیسیون عمران مجلس‌ مسکن مهر، می‌گوید: لازم است تا با دخالت وزیر در مباحث بالادستی، از مهاجرت‌های بی‌رویه به شهرها کاسته شود.

 سید‌کمال‌الدین شهریاری نماینده دشتی و تنگستان در مجلس شورای اسلامی برگزاری جلسات مشترک نمایندگان کمیسیون عمران با وزیر راه و شهرسازی را برای پیشرفت امور به خصوص در بحث راه و شهرسازی اثرگذار خواند و گفت: به دلیل عدم شناخت مسایل بالادستی در دولت گذشته وزیر سابق بزرگترین ضربه را به موضوع مسکن و شهرسازی زد.

این عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه مباحث بالاستی مسکن یکی از مباحثی است که  کشور با آن مواجه است و در دولت‌های گذشته مغفول واقع شده است، گفت: اگر جایگاه مباحث بالادستی مسکن مورد توجه قرار نگیرد آثارش در مسکن پیدا می‌شود و به عنوان بحران خود را نشان می‌دهد. مباحثی مثل توسعه پایدار، تعادل بخشی منطقه‌ای، توزیع متعادل جمعیت، مباحثی است که اگر مورد توجه قرار نگیرد یکی از آثار نامطلوب آن مشکلات مسکن و در قدم بعدی مشکلات اقتصادی و فرهنگی را به دنبال دارد.

وی با بیان اینکه در دولت‌های گذشته نسبت به این مسایل کمتر توجه شده است، ادامه داد: بسیاری از وزرای راه و  مسکن و شهرسازی به دلیل عدم تخصص مرتبط به شهرسازی نسبت به مسابل شهرسازی بی‌توجه بوده‌اند و مسکن را فقط در غالب فیزیک مسکن نگاه کرده‌اند. یکی از نمونه‌های آن در دولت گذشته؛ مسکن مهر بود. مسکن مهر و نحوه انجام آن یکی از بزرگترین ضربه‌هایی بود که  از سوی وزیر سابق به شهرسازی کشور زده شد.

شهریاری توضیح داد: مسکن مهر اگر چه با نیت خوب تامین مسکن برای اقشار کم‌درآمد کلیک خورد اما به دلیل عدم شناخت مسایل بالادستی از سوی طراحان آن نتوانست آن طور که باید و شاید در اجرای هدف تامین مسکن برای اقشار کم درآمد موفق باشد. حالا نه تنها تبدیل یه یک راه حل نشده است بلکه معضلی شده است که هم دولت تدبیر و امید و وزارتخانه شما و هم دولت‌های بعدی از آثار و عوارض نامطلوب آن در عذاب هستند.

وی با بیان اینکه در دولت‌های گذشته تقریبا دو  وزیر را دیدم که به مبحث شهرسازی توجه دارند، یکی مرحوم مهندس کاظمی و یکی هم شخص آقای آخوندی، ادامه داد: به آقای وزیر توصیه می‌کنم برای اینکه مدیریت بحث مسکن را داشته باشید درمباحث بالادستی در دولت بیشتر نفوذ و حضور داشته باشید تا بتوانید با مدیریت در مباحث بالادستی از مهاجرت‌های بی‌رویه جلوگیری کنید.

شهریاری با بیان اینکه توزیع جمعیت در کشورمان از تعادل خارج شده است و شماری کلان‌شهرهایی داریم که خودشان دچار مشکلات ثانویه‌ای چون حاشیه‌نشینی، سکونتگاه‌های غیررسمی، افزایش جرم و خلاف شده‌اند گفت: هم روستاها را تخلیه کرده‌ایم و اقتصاد روستایی و کشاورزی را از دست داده‌ایم و هم رشد بی‌قواره شهرها را نمی‌توانیم مدیریت کنیم.

شهریاری ادامه داد: درحالی به افزایش جمعیت شهری افتخار می‌کنیم که در بسیاری از کشورهای توسعه یافته نسبت جمعیت روستایی از شهری بیشتر است. درحال حاضر جمعیت روستایی کشورهای پیشرفته‌ای مثل هلند و سوییس از جمعیت شهری ما بیشتر است اما ما دلمان خوش است روستا را شهر کرده‌ایم و اقتصاد روستایی را از او می‌گیریم،  این درحالی است که مقتضیات و الزامات شهر شدن را هم نمی‌توانیم در این روستا ایجاد کنیم. بر همین اساس تاکید داریم که شخص وزیر در دولت به مباحث بالادستی بپردازد که اگر توجه شود با عوارضی مثل بحران مسکن مواجه نمی شویم.

نماینده مردم دشتی و تنگستان این سخنان را در نشست مشترک با عباس آخوندی وزیر راه و شهرسازی و معاونین وی که در ساختمان دادمان وزارتخانه برگزار شد، مطرح کرد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

وزارت راه و شهرسازی

در تاریخ 31 خرداد 1390 وزارت راه و شهرسازی با رای مجلس شورای اسلامی وسپس تایید شورای نگهبان از ادغام دو وزارتخانه راه وترابری و مسکن و شهرسازی تشکیل و مقرر گردید همه امکانات، تعهدات، اعتبارات، نیروی انسانی و اموال منقول و غیر منقول دو وزارتخانه یاد شده به وزارت راه وشهرسازی منتقل گردد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

مسکن و ساختمان