اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 1395060194625680

عضو اتاق بازرگانی و تجارت افغانستان تاکید کرد

آینده روشن ایران با سرمایه‌گذاری درافغانستان

کد: 1395060194625680

http://goo.gl/gSJSMH

، تهران , (اخبار رسمی): جاهد اتل فعال اقتصادی و عضو اتاق بازرگانی و تجارت افغانستان معتقد است در حال حاضر چینی‌ها به جای ایرانی‌ها در افغانستان پروژه‌ها را پیش می‌برند.

آینده روشن ایران با سرمایه‌گذاری درافغانستان

به گزارش اخبار رسمی و به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی مشترک ایران و افغانستان، جاهد اتل فعال اقتصادی و عضو اتاق بازرگانی و تجارت افغانستان اصرار دارد که همکاری‌های ایران و افغانستان می‌تواند به نفع هر دو کشور باشد. طبق گفته اتل عمده‌ترین مشکلات تاجران افغان دسترسی به ویزای سهل و تعرفه‌های گمرکی است. او تأکید داشت ایران می‌تواند به جای چینی‌ها روی پروژه‌های معدن و نفت در افغانستان کار کند و از این طریق آینده روشن‌تری داشته باشد.

مشکل عمده تاجران افغان «ویزا» است

جاهد اتل گفت: «ما قصد داریم همکاری‌های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی خود را با کشورهای حوزه اکو به ویژه ایران تقویت کنیم. اینجا ده کشوری حضور دارند که روابط تجاری خوبی با افغانستان دارند و به همین خاطر ما تلاش داریم سطح روابط خود را با این‌ها افزایش دهیم.» او ادامه داد: «همچنین تلاش داریم برای تاجران، سرمایه‌گذاران و صنعت‌گران منطقه سهولت‌های لازم را ایجاد کنیم. مشکل عمده این افراد نیز دسترسی به ویزا است. به تاجران برخی از این کشورها ویزا به آسانی داده نمی‌شود.»

تعرفه‌های گمرکی دومین مشکل تجار افغان

طبق گفته این عضو اتاق بازرگانی و تجارت افغانستان دیگر مشکل عمده این تجار، تعرفه‌های گمرکی است. او در این باره گفت: «برای مثال وقتی در کشور ما فصل صادرات میوه می‌رسد، تعرفه‌های گمرکی را بیش از اندازه بالا می‌برند.» او ادامه داد: «به همین خاطر است که تاجران ما نمی‌توانند محصولات خود را به سرعت صادر کنند و از آن‌جا که این محصولات بسیار زود فاسد می‌شوند، خسارت‌هایی را به این تاجران وارد می‌کند.»

عمده اطلاعات در مورد ایران، منفی است

اتل با اشاره به اینکه مسئول سازمان‌های منطقه‌ای در اتاق افغانستان است، گفت: «من اولین باری است که به ایران می‌آیم؛ پیش از این از طریق رسانه‌ها و اینترنت اطلاعاتی در مورد ایران در سطح بین‌المللی به دست آورده بودم که اغلب این نظریات و اطلاعات نیز منفی بود.» او افزود: «اما اکنون که از نزدیک پیشرفت‌ها و زیرساخت‌های اقتصادی را دیده‌ام، از نظرم ایران دستاوردهای بزرگی داشته و می‌تواند به عنوان یک کشور مقتدر در منطقه همکار خوبی برای افغانستان باشد.»

ایران آینده روشنی دارد

عضو اتاق تجارت و بازرگانی ایران گفت: «اگر ایران بتواند از ظرفیت‌های موجود در کشورهای منطقه استفاده کافی را ببرد، آینده روشنی برای اقتصاد و صنعت خود خواهد داشت.» او ادامه داد: «افغانستان یکی از این کشورهاست که ایران می‌تواند از ظرفیت‌های موجود در آن استفاده ویژه ببرد چرا که زبان هر دو کشور مشترک است و برای مثال نیازی به مترجم یا ترجمه اسناد رسمی نیست.» او اضافه کرد: «علاوه بر آن مشترکات فرهنگی نیز در میان دو کشور بسیار است. در افغانستان معادن بسیاری وجود دارد که کشورهای همسایه می‌توانند از آن استفاده ببرند.»

چینی‌ها به ایرانی‌ها در افغانستان فعالیت می‌کنند

طبق گفته اتل در حال حاضر چینی‌ها در قسمت تولید نفت و گاز در افغانستان کار خود را آغاز کرده‌اند. او با گلایه از این مساله گفت: «اما ما از کشوری مثل ایران تقاضا داریم در حوزه اقتصادی به افغانستان ورود پیدا کند و از آن به نفع خودش هم استفاده ببرد چرا که برای افغانستان هم مفید واقع خواهد شد و زمینه ایجاد اشتغال را در این کشور به وجود خواهد آورد. به این ترتیب اقتصاد هر دو کشور نیز پایدارتر می‌شود.»

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق مشترک ایران و افغانستان

در اجرای سیاست دولت جمهوری اسلامی ایران و به استناد بند ( ن ) ماده (5) قانون تشکیل اتاق بازرگانی و صنایع و معادن جمهوری اسلامی ایران و به استناد صورتجلسه مورخ12/8/1381 مجمع عمومی موسسین اتاق مشترک بازرگانی و صنایع و معادن ایران و افغانستان با مشارکت بیش از 160 نفر از صاحبان صنایع، فعالیت های خود را آغاز کردند.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]