اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 1395060195035757

در نشست مشترک شورای شهر و مجلس تاکید شد

همراهی مجلس و شورادر تدوین لایحه مدیریت شهری

کد: 1395060195035757

http://goo.gl/jKhH5Z

، تهران , (اخبار رسمی): در نخستین نشست مشترک شورا و فراکسیون مدیریت شهری مجلس بر لزوم همراهی و همگامی مجلس و شوراها در تنظیم لایحه مدیریت شهری و تداوم همکاری ها و نشست ها میان شورا و فراکسیون شهری در مجلس تاکید شد.

همراهی مجلس و شورادر تدوین لایحه مدیریت شهری

به گزارش اخبار رسمی به نقل از اداره کل ارتباطات و بین الملل شورای اسلامی شهر تهران، مهدی چمران رییس شورای اسلامی شهر تهران در ابتدای اولین نشست مشترک میان شورای شهر تهران و فراکسیون مدیریت شهری مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه فراکسیون مدیریت شهری از دوره قبل در مجلس شورای اسلامی شکل گرفته است گفت: امیدواریم با تجربه ای که اعضای آن در حوزه مدیریت شهری دارند بتوانند طرح ها و لوایح مربوط به مدیریت شهری را به صورت تخصصی پیگیری کنند.

وی با اشاره به اینکه شوراها یکی از ارکان امور کشور و قانون اساسی هستند افزود: وجود شوراها یکی از بهترین و راحت ترین راههایی است که می توانند مسئولیت های دست و پاگیر دولت را در اداره امور شهرها و روستاها بر عهده بگیرند و در این زمینه نیز موفق تر عمل کنند.

چمران همچنین با اشاره به اینکه جایگاه مدیریت محلی باید تثبیت شود گفت: ما باید در سبک کردن و توانمند ساختن بیشتر دولت و همچنین تثبیت مدیریت محلی تلاش کنیم البته هر چه قدر دولت در کار مدیریت محلی مداخله نداشته باشد آنها کار خود را بهتر انجام میدهند.

رییس شورای شهر تهران در ادامه با انتقاد از لایحه برنامه ششم توسعه کشور اظهار داشت: یکی از مهمترین منابع در آمدهای پایدار شهرها مالیات بر ارزش افزوده است که سابقا به عنوان تجمیع عوارض شناخته می شد و اکنون چون نام آن به عنوان مالیات مطرح است دولت اصرار دارد تا به خزانه دولت واریز شود و سپس به تناسب به شهرها تخصیص داده شود که این موضوع لطمه بزرگی به درآمد پایدار شهر وارد می کند.

چمران در ادامه افزود: ما نیازمند کمک و یاری فراکسیون مدیریت شهری هستیم تا مدد کار و پشتوانه شوراها باشند و هر زمان که نیاز باشد ما آمادگی داریم تا طرح ها و لوایح شهری که در مجلس مطرح است را توضیح دهیم تا نتیجه درست از موضوعات گرفته شود.

مهرداد بائوج لاهوتی نماینده لنگرود و رییس فراکسیون مدیریت شهری در مجلس نیز ضمن تایید جایگاه شوراها در اداره امور شهرها گفت: عزم همه ما باید این باشد که شوراها را تقویت کنیم اما متاسفانه دولتها در واگذاری اختیارتشان به مدیریت شهری مقاومت می کنند.

وی ضمن یادآوری واگذاری تصدی های دولت در برنامه های سوم ، چهارم و پنجم توسعه کشور گفت: متاسفانه این موضوع در برنامه ششم حذف شده است.

لاهوتی افزود: ما در فراکسیون مدیریت شهری در حال بررسی پیش نویس لایحه مدیریت شهری هستیم و حتی موضوع واگذاریها را که در برنامه های قبل به صورت کلی عنوان شده بود را به تفکیک دستگاهها نام بردیم و شفاف سازی کردیم که چه دستگاههایی باید تصدی خود را به مدیریت شهری واگذار کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: سعی داریم در فراکسیون مدیریت شهری نظرات و پیشنهادات شوراها را داشته باشیم تا تصمیماتی که در مجلس در خصوص لایحه مدیریت شهری گرفته می شود به نفع مردم و شهرها و حتی روستاها باشد.

در ادامه سید مهدی مقدسی دبیر فراکسیون مدیریت شهری گفت: متاسفانه چسبندگی در دولت به حدی است که نه تنها حاضر نیستند 23وظیفه تاکید شده در برنامه های قبلی توسعه کشور را واگذار کنند بلکه این چند مورد در اختیار مدیریت شهری،را هم بلوکه کردند.

مقدسی خطاب به رییس شورای عالی استانها گفت: از فرصت کمیسیون تلفیق استفاده کنید ما نمایندگان مدیریت شهری در مجلس همپای شوراها از حقوق مدیریت شهری در لایحه ششم دفاع می کنیم . وی تاکید کرد : ما در اصلاح لایحه بسیاری از نظرات شوراها و شهرداری ها را گنجانده ایم

امانی معاون برنامه ریزی و امور شوراهای شهرداری تهران گفت :تا همین امروز بالغ بر شش لایحه یا به مجلس تقدیم شده یا در دولت در دست تهیه است.ما نباید بی انصافی کنیم.همین که این دولت کار برزمین مانده دو دولت قبل را پیگیری می کند جای تشکر دارد.

وی افزود: نگرش بدنه کارشناسی دولت با تفکر هیات دولت مغایرت جدی دارد . گویی می خواهند بخشی از وجود یک وزارتخانه را از آن کنده و ببرند. ما همواره در جلسات فرعی در اقلیت هستیم.

امانی در ادامه خاطر نشان کرد: اما معتقدیم که شخص رییس جمهور، وزیر کشور و مدیران عالی دولت دوست دارند که شوراها و شهرداری ها رشد کنند اما این تصمیم سازان و بدنه کارشناسی دولت است که با این دیدگاه همگام نیستند.

رییس،کمیسیون سلامت و محیط زیست شورا در جریان نشست با فراکسیون مدیریت شهری در مجلس اظهار داشت:: قانون شوراها طی 30سال گذشته هر بار برای اصلاح به مجلس برده شده محدودتر شده است امیدواریم که مجلس دهم چنین دیدگاهی نداشته باشد و شوراها را رقیب خود ندانند.

حافظی در ادامه با اشاره به اینکه آسیب های اجتماعی معلول است ،افزود: آسیب های اجتماعی که گریبان گیر شهرها و حتی روستاها شده است معلول توسعه نامتوازن 30 سال گذشته است که باید این موضوع حل شود.

وی گفت: یکی از مسائلی که باعث آسیب به مردم شد این بود که مدیران سلامت محور به مشکلات مردم نگاه نمی کردند. و برنامه ها انسان محور نبوده است چراکه مدیران سلامت محور تصمیم سازی نکرده اند. از دستگاهها بخواهید که سلامت محور برنامه ریزی کنند.

رضا تقی پور سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اینکه در شوراها و شهرداری کارهای نظری خوبی در خصوص لایحه مدیریت شهری انجام شده است گفت: بحث های مدیریت شهری باید به طور عمیق و مفهومی دیده شوند.

وی به تقویت کمی و کیفی شوراها اشاره کرد و گفت: متاسفانه لایحه مدیریت شهری که در دولت در حال بررسی است یکپارچگی لازم را ندارد و تناقض های زیادی در ساختار آن وجود دارد.تقی پور خاطر نشان کرد: درهر صورت با توجه به وضعیت جمعیتی که درشهرها داریم تقریبا ساخت و سازها دارد اشباح می شود و معنی آن این است که نیاز به منابع درآمدی پایدار داریم.

وی افزود: اگر می خواهیم در آینده شهرهایمان تداوم داشته باشند باید ذیل اقتصاد مقاومتی درآمدهای پایدار شهری را هم به عنوان یک محور عمده در قالب یک قوانین و مقررات که لازمه این کار است دیده شود.

معصومه آباد رییس کمیته ایمنی شورای اسلامی شهر تهران نیز به ورود دولت به موضوعاتی که مدیریت شهری در بحث اجرا مقتدرانه و در جهت رفاه و سلامت شهروندان گام برداشته بود اشاره کرد و گفت: مدیریت شهری دربحث ساماندهی و جانمایی آنتن های مخابرای BTS و اپراتورهای مصوبه ای را گذرانده بود و به طورمقتدرانه در حال اجرای آن بود که شنیدم برای ورود دولت به این بخش امروز جلسه ای در حال برگزاری است که نشان میدهد دولت به عنوان سیاست گذار درامر ارتباطات و فناوری اطلاعات میخواهد در بخش اجرا هم مداخله داشته باشد.

وی از نمایندگان حاضر در فراکسیون مدیریت شهری مجلس خواست تا نسبت به چنین اقداماتی حساس باشند و از بزرگتر شدن بدنه دولت جلوگیری کنند.اقبال شاکری دیگر عضو شورای شهر تهران گفت: متاسفانه یک رویکرد تمرکز محور که بر خلاف روح حاکم بر برنامه ها است در دولت وجود دارد کهباید این رویکرد و تفکر عوض شود.

شاکری در خصوص همکاری بین شورای شهر و مجلس نیز گفت: باید در جهت توانمندسازی زیرساخت های شوراها گام برداریم تا با غییر افراد زیرساخت های شوراها تغییر نکند.وی همچنین بر جلسات مشترک کمیسیون های متناظر مجلس و شورا تاکید کرد و گفت: آمار و ارقام عملکردی شهر تهران با کشور برابری دارد کهبه نظرم جلسات مشترک باعث هم افزایی نظرات مجلس و شوراها می شود.

اقبال شاکری در ادامه با اشاره به موضوع واگذاری تصدی های دولتی به مدیریت شهری گفت: نکته ای که مهم است این است که واگذاریها باید همراه با اختیارات و منابع باشد نگاه حمایتی مجلس به گونه ای باشد تا پارلمانهای شهری در جایگاه واقعی خود قرار گیرند.

محمد سالاری رییس کمیسیون شهرسازی و معماری شورا نیز گفت: مسئولیتی که پارلمان محلی و پارلمان ملی در حوزه شهری دارد یکی از نقاط عطف در نظام جمهوری اسلامی است.وی افزود: با توجه به اینکه شورای شهر تهران توانسته است این موضوع را به عنوان دغدغه مطرح کند اما هنوز در لایه های کارشناسی و همه نمایندگان مجلس و جامعه شوراها به دغدغه عمومی تبدیل نشده اندکه اگر این لوایح اصلاح نشوند شاید در سالهای اینده خیلی نشود کاری صورت داد.

سالاری در ادامه پیشنهاد داد راهکار رسیدن به دغدغه مشترک این است که یکسری کمیته های مشترک بین شورای شهر و فراکسیون شهری مجلس ایجاد شود تا این کمیته ها به طور مرتب جلسات کارشناسی داشته باشند.

چمران در خاتمه این نشست گفت: قطعا تمامی موضوعات مطرح شده در یک جلسه حل نخواهند شد اما یک نکته ای قابل توجه است که آبادانی شهر ها از روستاها می گذرد. بنابراین باید نگرشمان به گونه ای باشد که در کشور اشتغال زایی داشته باشیم .

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

شورای اسلامی شهر تهران

شورای اسلامی شهر تهران جایگاهی حقوقی است که 31 عضو آن از طریق رای مستقیم مردم انتخاب می شوند. وظیقه شورای شهر قانون گذاری و نظارت بر عملکرد مدیریت شهری را بر عهده داشته و یکی از مهمترین وظایف موردی آن انتخاب شهردار برای مدت 4 سال است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

شهر و جامعه