اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 1395060296304750

مهم‌ترین دست‌آوردها و اقدامات وزارت راه و شهرسازی در سه سال اخیر

تکمیل مسکن مهربدون تأمین‌خدمات‌زیربنایی

کد: 1395060296304750

http://goo.gl/0Ri5FG

، تهران , (اخبار رسمی): گزارش مربوط به مهم‌ترین دست‌آوردها و فعالیت‌ها و اقدامات وزارت راه و شهرسازی در سه سال اخیر از سوی دفتر آمار و تلفیق برنامه این وزارت‌خانه منتشر شد.

تکمیل مسکن مهربدون تأمین‌خدمات‌زیربنایی

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی وزارت راه و شهرسازی مواردی از جمله یکپارچه سازی حمل و نقل درون شهری ـ برون‌شهری، افزایش سهم حمل و نقل ریلی(بار- مسافر- ترانزیت)،  آغاز عملیات اجرایی پروژه راه‌آهن‌های سریع‌السیر تهران – مشهد و تهران ـ قم ـ اصفهان، توسعه فرودگاه حضرت امام خمینی(ره)، تسریع در عملیات اجرایی احداث آزادراه تهران ـ‌ شمال و تکمیل مسکن مهر به عنوان مهمترین دست‌آوردهای این وزات‌خانه در سه سال اخیر اعلام شد که جزئیات آن به شرح زیر ارائه شده است:

یکپارچه‌سازی حمل و نقل درون شهری ـ برون شهری

یکی از مهمترین عوامل رشد حمل و نقل عمومی و کاهش سفرهای شخصی ، ایجاد یکپارچگی حمل و نقل برون و درون شهری  و ایجاد نقطه تبادل بین آنهاست . برای این منظور اتصال پایانه‌های مسافری برون‌شهری، فرودگاهها و ایستگاههای قطار به سامانه‌های اتوبوس تندرو و خطوط مترو از جمله مواردی است که این وزارتخانه مدنظر قرار داده و در برخی از کلانشهرها از جمله تهران و تبریز نیز مطالعاتش را آغاز کرده است.

طرح ایجاد و راه اندازی قطارهای حومه ای نیز از دیگر اقدامات وزارتخانه به منظور تقویت بخش ریلی و استفاده از پتانسیل‌های حمل و نقل عمومی در جابجایی مسافرین حومه‌ای است. امروزه به دلیل ازدحام در مسیرهای حومه کلانشهرها و همچنین جانمایی شهرهای جدید در حومه شهرها، بیش از پیش لزوم این نوع از حمل و نقل احساس می‌شود. پیش بینی شده است تا با استفاده از امکانات و ظرفیت‌های شرکت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای رشد متوسط سالیانه 30 درصد برای حمل و نقل حومه‌ای در نظر گرفته شود.

افزایش سهم حمل و نقل ریلی (بار- مسافر- ترانزیت)

پرداختن به توسعه  خطوط راه آهن و حمل و نقل ریلی به واسطه ایمنی بالا و ارزان بودن  در جابجایی کالا و مسافر از اهمیت بالایی برخوردار است. در این راستا سهم بخش ریلی در جابجایی مسافر از 6 درصد در ابتدای دولت به 8 درصد در پایان سال 1394 رسیده است. همچنین  در جابجایی بار این سهم از 2/8 درصد در ابتدای دولت به7/8 درصد در سال 1394 رسیده است. در خصوص ترانزیت نیز سهم حمل و نقل ریلی از 8 درصد در ابتدای دولت به 7/11 درصد در سال 1394 افزایش یافته است.

آغاز عملیات اجرائی  پروژه راه آهن‌های سریع‌السیر تهران – مشهد و تهران ـ قم ـ اصفهان:

این دولت تمام توجه و توان خود را معطوف به عملیاتی نمودن پروژه قطار سریع السیر تهران ـ قم ـ اصفهان نموده است. طرح اهمیت این پروژه در جریان سفر مقام محترم ریاست جمهوری به کشور چین و اولویت قائل شدن برای این پروژه از سوی مقامات ایرانی سبب شد تا در جریان مذاکرات فنی و اقتصادی با فاینانسر چینی و تدقیق چارچوب اقدامات اجرایی، در نهایت قرارداد این پروژه با شرکت C.R.E.C منعقد شود.

هم اکنون پس از گشایش اعتبار اسنادی (L.C) پروژه و پرداخت 15 درصد پیش پرداخت از طرف ایرانی به طرف چینی، اجرای این پروژه وارد فاز عملیاتی شده است و طبق جدول زمانبندی در دست اقدام است. ضمناً با توجه به اعلام آمادگی رسمی طرف آلمانی، انجام مذاکره با  شرکت زیمنس و بانک توسعه زیرساخت آلمان (K.F.W) نیز با هدف تامین ناوگان خط مورد نظر در دست اقدام است.

تهران - مشهد: با توجه به روند رو به تزاید مسافرین حرم امام رضا (ع) و ضرورت ایجاد تنوع در مسیرهای حمل و نقل منتهی به این شهر ایندولت را بر آن داشت تا با هدف تسهیل و تسریع در امر جابه جایی مسافرین تمام تمرکز خود را بر اجرایی نمودن پروژه برقی کردن خط ریلی تهران ـ مشهدبه ارزش تقریبی 1.2 میلیارد دلار- بگذارد.

در این راستا و در جریان سفر مقام محترم ریاست جمهوری به چین و انجام مذاکرات با دولتمردان آن کشور و حصول توافق در خصوص اعطای وام جهت اجرای این پروژه (تسهیلات اعطایی در قالب Soft loan با بازپرداخت بلند مدت و سود کم) مقرر است تا عملیات اجرایی پروژه با هدف ارتقاء سرعت قطارهای مورد نظر به سقف 200 کیلومتر در ساعت آغاز شود. به موازات مذاکره با طرف چینی و با توجه به اعلام آمادگی رسمی طرف آلمانی، انجام مذاکره با  شرکت زیمنس و بانک توسعه زیرساخت آلمان (K.F.W) نیز با هدف تامین ناوگان خط مورد نظر در دست اقدام است.

توسعه فرودگاه حضرت امام خمینی(ره)

مجموعه فرودگاه بین المللی حضرت امام خمینی(ره) و شهر فرودگاهی با مساحت 13700 هکتار در زمره ده فرودگاه بزرگ جهان از نظر وسعت قرار دارد که با هدف ایجاد یک قطب بین­المللی در 35 کیلومتری تهران واقع شده است. با توجه به توسعه فرودگاه بین­المللی حضرت امام خمینی(ره) و افزایش تقاضا برای استفاده از خدمات آن, فراهم نمودن امکان جابجایی مسافران و دسترسی آن­ها به امکاناتی نظیر مترو به یکی از اساسی­‌ترین اهداف توسعه‌­ای فرودگاه تبدیل شده است. بدین منظور اجرای دو خط از خطوط متروی تهران به فرودگاه امام که به پنج ایستگاه در داخل شهر فرودگاهی منتهی خواهند شد، پیش‌بینی شده است.

به استناد ماده 166 قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه،  شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) به عنوان یک مرکز مهم توسعه تجاری شهر تهران و در قالب یک قطب بین­المللی تجاری و برای ارائه خدمات پروازی به 90 میلیون مسافر طراحی شده است و  در راستای تبدیل شدن ایران به قطب اول حمل نقل هوایی بار و قطب دوم حمل و نقل هوایی مسافری در منطقه این دولت ضمن تاسیس شرکت شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) اقدامات خود را جهت تعریف فرصتهای سرمایه گذاری و جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی سازماندهی کرده و هم اکنون پروژه در حال مذاکره با متقاضیان سرمایه گذاری می باشد و توسعه ترمینال سلام فرودگاه امام خمینی (ره) نیز از جمله پروژه های مهم در دست اجرا می باشد  که در این خصوص با بنیاد مستضعفان توافق صورت گرفته تا در این پروژه سرمایه گذاری نموده و مذاکرات جهت تدوین اسناد قراردادی در دست اقدام است.

در حال حاضر کنسرسیوم مشاور مذکور در حال بررسی مطالعات طرح جامع و تفصیلی شهر فرودگاهی و ترمینال ایرانشهر (شماره 2) فرودگاه امام خمینی (ره) می باشند و مقدمات ابلاغ ارائه خدمات مشاور در ترمینال سلام (زیارتی) از سوی کارفرما در دست بررسی است.

تسریع در عملیات اجرایی احداث آزاد راه تهران ـ‌ شمال

تکمیل آزاد راه تهران ـ شمال از جمله اولویتهای این دولت بوده که با هدف مدیریت عملیاتی وکارآمد بر این پروژه و هماهنگی کامل موجود فی مابین وزارت راه  و شهرسازی و بنیاد مستضعفان ، سال 1400 برای بهره برداری کامل از این آزاد راه هدفگذاری گردیده است . ‌برای تکمیل قطعات یک و دو و سه با  مشارکت بنیاد فرآیند تامین مالی در دست اقدام بوده و با شرکتهایی از کره جنوبی و چین مذاکراتی صورت گرفته شرکت‌های مذکور آمادگی خود را اعلام و حتی در این زمینه تفاهم نامه همکاری با شرکت دوو از کره جنوبی منعقد شده است. با توجه به اقدامات فوق عملیات اجرایی آزادراه موصوف به صورت جدی پیگیری شده به طوریکه پیشرفت فیزیکی آن از 16/0 درصد به 5/2 درصد درسال  جاری رسیده است.

تکمیل مسکن مهر

طرح مسکن مهر از سال 1386 به موجب بند د تبصره 6 قانون بودجه سال 1386 شروع و در راستای قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن (مصوب سال 1387) ادامه یافت، در اجرای این طرح در مجموع برای 2215000 واحد با بانکهای عامل قرارداد منعقد شده است. تاکنون از کل واحدهای مذکور، کار ساخت 1910000 واحد به اتمام رسیده ( و مابقی واحدها بصورت نیمه تمام در مراحل مختلف ساخت قراردارند) و از این تعداد، 1720000 واحد افتتاح شده است، عملکرد دولت یازدهم از واحدهای افتتاح شده فوق طی سه سال اخیر 710000 واحد است و انشاالله با افتتاحاتی که بمناسبت هفته دولت انجام خواهد گرفت، عدد افتتاح در این دولت از مرز 800000 واحد خواهد گذشت.

اساسی ترین مشکل این طرح برای اسکان مردم، عدم تأمین به موقع خدمات زیربنایی (آب، برق، گاز و فاضلاب) و کمبود خدمات روبنایی ( مدرسه، مسجد، کلانتری، درمانگاه و ...) می باشد ؛ در حال حاضرعلیرغم اتمام حدود 200000 واحد از نظر ساخت، بدلیل تکمیل نشدن خدمات زیربنایی، تحویل آنها به متقاضیان میسر نشده است که امیدواریم با تامین اعتبار موردنیاز و با تلاش مضاعف دستگاه‌های ذیربط، نسبت به ارایه خدمات فوق الذکر اقدام تا امکان اسکان متقاضیان تا پایان سال جاری فراهم شود.

  • اعطای سالانه 300 هزار فقره تسهیلات در سه سقف 300، 400 و 500 میلیون ریال تا پایان برنامه ششم توسعهو حمایت در طول دوره اجرا: اعطای تسهیلات ودیعه مسکن در سه سقف 100، 150 و 200 میلیون ریال

تدوین برنامه مشترک فی‌مابین وزارت راه و شهرسازی و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی جهت تجمیع امکانات سازمان‌ها و نهادهای حمایتی حجم برنامه: احداث 750هزار واحد مسکونی در طول مدت 6 سال (سالانه 125 هزار واحد مسکونی).

همچنین در ادامه به بخش دیگری از اهم اقدامات وزارت راه و شهرسازی در این مدت سه ساله در بخش‌های توسعه زیرساخت و ظرفیت‌سازی، افزایش تسهیلات عبور و مرور برای حمل و نقل و ترانزیت، برنامه بهبود سطح کمی و کیفی ایمنی حوزه حمل و نقل، تأمین مالی پروژه‌های حمل و نقل با مشارکت بخش خصوصی، افزایش جابجایی بار و مسافر در حمل و نقل عمومی و تکمیل پروژه‌های مسکن مهر به صورت جزئی‌تر اشاره شده که عبارتند از:

توسعه زیرساخت و ظرفیت‌سازی

  • توسعه 457 کیلومتر خطوط ریلی و اجرای عملیات تراک‌بندی بیش از 1000 کیلومتر از خطوط ریلی اتمام عملیات اجرایی طرح ر اه آهن گرگان ـ اینچه برون جهت انتقال بار ترانزیتی از کشور ترکمنستان و قزاقستان بهره‌برداری از 4792 کیلومتر زیرساخت جاده ای شامل 217 کیلومتر آزاد راه، 2792 کیلومتر بزرگراه و بیش از 1783 کیلومتر راه اصلی احداث و ساخت راه های روستایی به میزان 5850 کیلومتر وبهسازی و آسفالت 10،367 کیلومتر راه روستایی و فرعی رشد 16 درصدی ظرفیت تخلیه و بارگیری بنادر تجاری و رسیدن به 209 میلیون تن ظرفیت بهره‌برداری از 39 پروژه توسعه و تجهیز بنادر به ارزش تقریبی 3272میلیارد ریال بهره برداری از بزرگترین پایانه مسافری دریایی کشور در بندر شهید حقانی استان هرمزگان بهره برداری از 4001 کیلومتر مسیر هوایی(سنتی و ماهواره ای) اجرای فاز دوم طرح توسعه فرودگاه امام خمینی(ره) شامل احداث ترمینال دوم مسافری و ساختمان های جانبی و سطوح پروازی با اولویت بخش غیردولتی و جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی توسعه و تجهیز زیرساخت های هوانوردی و فرودگاهی در 9فرودگاه راه اندازی کامل ترمینال بار شرکت هواپیمایی ج .ا.ا در فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) با ظرفیت 450هزار تن به منظور افزایش ظرفیت بار ترانزیت کشور

افزایش تسهیلات عبور و مرور برای حمل و نقل و ترانزیت

  • رشد300درصدی ترانزیت ریلی با افزایش بار ترانزیت ریلی از 500هزار تن در سال 1392 به 5/1 میلیون تن در سال 1394 جابجایی 79/34 میلیون تن کالای ترانزیتی توسطبخش جاده ای سال1392 الی پایان سال 1394 اخذ موافقتنامه 9بندر خشک به منظور افزایش جابجایی و شروع عملیات اجرایی در بنادر خشک آپرین و اینچه برون

برنامه بهبود سطح کمی و کیفی ایمنی حوزه حمل ونقل

  • بهسازی و بازسازی 960 کیلومتر خطوط ریلی حذف و اصلاح تعداد 1931 نقطه – مقطع و تقاطع پرحادثه در راههای شریانی  

تامین مالی پروژه‌های حمل و نقل با مشارکت بخش خصوصی

  • گشایش اعتبار اسنادی و عقد قرارداد تجاری احداث 410 کیلومتر دوخطه قطار سریع السیر تهران – قم – اصفهان به ارزش 2.5 میلیارد دلار (دو ونیم میلیارد دلار) نهایی شدن قرارداد احداث آزاد راه تبریز– مرند - بازرگان به طول 253 کیلومتر و به ارزش 30,000میلیارد ریال به روش BOT تبادل پیش نویس قرارداد بین وزارت و متقاضیان ایتالیایی احداث آزاد راه همدان – کرمانشاه به طول 206 کیلومتر به ارزش 25000 میلیارد ریال از طریق PPP

افزایش جابجایی بار و مسافر در حمل و نقل عمومی

  • رشد 45 درصدی جابجایی مسافر دریایی و ثبت رکورد 17 میلیون نفر سفر افزایش توان جابجائی مسافر فرودگاهی به میزان 87 میلیون نفر (افزایش 4 درصدی) و افزایش 91 درصدی پروازهای ترانزیتی از فراز کشور( از 165 هزار پرواز به 315 هزار پرواز)/

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

وزارت راه و شهرسازی

در تاریخ 31 خرداد 1390 وزارت راه و شهرسازی با رای مجلس شورای اسلامی وسپس تایید شورای نگهبان از ادغام دو وزارتخانه راه وترابری و مسکن و شهرسازی تشکیل و مقرر گردید همه امکانات، تعهدات، اعتبارات، نیروی انسانی و اموال منقول و غیر منقول دو وزارتخانه یاد شده به وزارت راه وشهرسازی منتقل گردد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

مسکن و ساختمان