براساس قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی کشور صورت گرفت

تصویب حریم 13 اثر تاریخی محله سنگلج

کد: 1395060397130050

http://goo.gl/QkqJof

، تهران , (اخبار رسمی): نقشه محدودۀ عرصه حریم و ضوابط حفاظتی و معماری 13 اثر تاریخی واقع در محله سنگلج تهران تصویب و ابلاغ شد.

تصویب حریم 13 اثر تاریخی محله سنگلج

به گزارش مرکز روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری، براساس قانون اساسنامه سازمان میراث فرهنگی کشور و مواد مربوطه از قانون راجع به حفظ آثار ملی مصوب سال 1309، نقشه محدوده عرصه، حریم و ضوابط حفاظتی و معماری آثار تاریخی واقع در محله سنگلج تهران تصوب و ابلاغ شده است.

محدوده حریم اثر مذکور تحت حفاظت و نظارت سازمان میراث فرهنگی کشور است و هرگونه دخل و تصرف در محدوده حریم و تخلف از ضوابط حفاظتی مقرر، حرم محسوب می شود و مرتکب مشمول مجازات های قانونی خواهد شد.

نقشه محدوده عرصه، حریم و ضوابط حفاظتی و معماری آثار تاریخی واقع در محله سنگلج تهران شامل مسجد اردبیلی ها، مسجد مستوفی الممالک، خانه مستوفی الممالک، مسجد حاج رجبعلی در محله درخونگاه سنگلج، بازارچه قوام الدوله، کلیسای سورپ گورک، خانه ـ زادگاه مرحوم دکتر حسابی، سقاخانه گذرقلی، خانه جلال آل احمد، امامزاده سید نصرالدین، مسجد مدرسه و آب انبار معیر، دروازه قدیمی محمدیه و سرای میزانی می شود.

در حال حاضر عرصه و حریم این آثار مصوب و ازسوی سازمان میراث فرهنگی کشور ابلاغ شده است. 

محله سنگلج از قدیمی ترین محلات تهران است که از شمال به خیابان امام خمینی از شرق به خیابان خیام از جنوب به خیابان مولوی و از غرب به خیابان وحدت اسلامی مـحدود می شود.

نخستین تحول جدی در تاریـخ تهـران با روی کار آمـدن شاه طهماسب صفوی شـکل گرفت. با روی کار آمـدن شاه طهماسب صفوی، قریه تهران در مسیر تحولات قرار گرفت و در سال 961ق از حالت پراکنده به صورت یک شهر با برج و بارو درآمد.در درون شهر جدید با ایجاد مساجد، بازار و ... توسـعه شهر سرعت یافت.

شهر تهران در این دوران 4 دروازه و 5 محله اصلی به نام های عودلاجان، بازار، ارگ، چاله میدان و سنگلج داشت. خانه مستوفی الممالک محـله سنـگلج در غرب شهر واقع شده بود که بخش عمـده غرب و جنوب آن را باغ ها تشکیل می داد و بخش کمتری از آن به بافت مسکونی اختصاص یافته بود و نقش مسکونی کم رنگ تری داشت. البته کم کم و با گذر زمان و تبدیل شدن باغ ها به بخش های مسکونی این نقش پررنگ تر شد. 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

میراث فرهنگی صنایع دستی وگردشگری استان تهران

اداره کل میراث فرهنگی صنایع دستی وگردشگری استان تهران براساس برنامه ریزی واعمال نظارت های لازم درخصوص میراث فرهنگی، گردشگری، صنایع دستی وهنرهای سنتی استان درچهارچوب سیاست های ابلاغی ازسوی سازمان مرکزی ایجاد شده است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]