اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 1395060397485499

آزادی رسانه‌ها، زیربنای شفافیت اقتصادی

کد: 1395060397485499

http://goo.gl/jbfcx4

، تهران , (اخبار رسمی): بخش خصوصی و دولت هر دو باید عملکرد شفاف و روشنی داشته باشند؛ اما شفافیت فقط در مسئله اقتصادی، مالی و بودجه نیست.

آزادی رسانه‌ها، زیربنای شفافیت اقتصادی

به گزارش اخبار رسمی و به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی ایران، محمدعلی دیده‌ روشن، عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران اظهار کرد: شفافیت اقتصادی بر کل اقتصاد کشور و عملکرد بنگاه اقتصادی اثرگذار است. بنگاه‌های اقتصادی در حوزه تولید، صنعت، تجارت، صادرات و واردات نمی‌تواند کار غیر شفافی انجام دهند.

عضو هیئت نمایندگان اتاق شیراز تاکید کرد: بخش خصوصی و دولت هر دو باید عملکرد شفاف و روشنی داشته باشند؛ اما شفافیت فقط در مسئله اقتصادی، مالی و بودجه نیست.

دیده‌روشن با انتقاد از وجود رانت اطلاعاتی گفت: وجود رانت در هر اقتصادی نتیجه ای به غیر از عدم شفافیتی را دربر ندارد ؛ باید قانون دسترسی آزاد به اطلاعات که تصویب و ابلاغ شده، به دقت و درستی در همه واحدهای دولتی و خصوصی اجرا شود.

دیده‌روشن، با تشریح ریشه عدم شفافیت اقتصادی تصریح کرد: غلبه رویکردهای سیاسی بر رویکردهای علمی در مدیریت اقتصادی، عدم هماهنگی آماری سازمانی‌های متولی تولید آمار در ارائه آمارهای اقتصادی، عدم پاسخگویی سازمان‌های مالی و اقتصادی در ارائه منظم و دقیق آمارهای عملکرد سازمانی به مراجع آماری و ضعف قانونی در پشتیبانی حقوقی از جریان تولید و ارائه آمار در کشور و برخوردهای متناقض در برابر بنگاه‌ها از جمله نیازهای شفافیت اقتصادی است.

وی ادامه داد: در حوزه قوانین مشکل چندانی وجود ندارد اما متأسفانه مشکلات در حوزه اجرا و برخوردهای سلیقه‌ای باز می گردد ؛ تمام حوزه های فعال در اقتصادی باید در برابر قانون و اجرای صحیح آن، سر تمکین فرو آورند ضمن آنکه نباید بخش های فعال در اقتصاد در برابر پاسخگویی به قانون، فرار کنند.

دیده‌روشن گفت: شفافیت یکی از معیارهای مهم بهبود فضای کسب و کار است، اگر شفافیت در عملکرد، ملاک عمل باشد، شاخص‎های محیط کسب و کار بهبود پیدا می‌کند. نتیجه بهبود فضای کسب و کار رونق واحدهای اقتصادی، رشد اقتصادی و توسعه اقتصادی است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران معیار دیگر را آزادی رسانه‌ها دانست و گفت: آزادی رسانه‌ها، زیربنای شفافیت است و اگر رسانه آزاد نداشته باشیم نمی‌توانیم آزادی اطلاعات و شفافیت عملکردی داشته باشیم. این دو لازم و ملزوم همدیگر هستند.

دیده‌روشن وضعیت امروز فضای کسب و کار و دسترسی آزاد به اطلاعات را خوب نمی‌بیند و افق روشنی برای آنها متصور نیست. او تنها راه برون‌رفت از این وضعیت را التزام به قانون می‌داند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی ایران

در اواسط قرن سیردهم هجری شمسی، نماینده فعال هیات تجار تهران، جاج محمدحسن امین الضرب بود که توانست با حمایت جمعی از بازرگانان، نظر موافق ناصرالدین شاه را برای تشکیل مجلس وکلای تجار ایران جلب کند و شاه هم در 12 شوال سال 1301 هجری قمری (1262 شمسی) اساسنامه این مجلس را تایید کرد. مجلس وکلای تجار ایران که به اختصار آن را «مجلس تجارت» هم می گفتند،

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]