اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 1395060397565499

رئیس انجمن وارد کنندگان خودرو عنوان کرد

مناطق ویژه اقتصادی موفق‌تراز مناطق آزادتجاری

کد: 1395060397565499

http://goo.gl/Yw9aox

، تهران , (اخبار رسمی): نگاه سیاسی در مناطق آزاد تجاری بیشتر از مناطق ویژه اقتصادی است و این نگاه هم از داخل کشور و هم از بیرون به این مناطق منتقل می‌شود و بر کارایی آنها اثر منفی گذاشته است.

مناطق ویژه اقتصادی موفق‌تراز مناطق آزادتجاری

به گزارش اخباررسمی و به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی ایران، فرهاد احتشام زاد، رئیس انجمن وارد کنندگان خودرو با ارزیابی مناطق آزاد تجاری و مناطق ویژه اقتصادی اظهارکرد: کار ویژه مناطق آزاد و مناطق ویژه اقتصادی این بود که فرمت اولیه‌ای باشد برای زمانی که اگر زمانی خواستیم عضو سازمان تجارت جهانیWTO شویم، بدانیم که برای تجارت آزاد در چه فرمتی فعالیت کنیم.

 او رویکرد اصلی تاسیس مناطق آزاد تجاری و مناطق ویژه اقتصادی را جنبه تجاری این مناطق می‌داند. اینکه به‌واسطه ارتباط ایران با دنیا و نگاه دنیا به ایران، این مناطق چه اهمیتی خواهد داشت.

احتشام‌زاد ادامه داد: اما در عمل اتفاق دیگری در این مناطق افتاد؛ به دلیل نگاه خصمانه بیرون به ایران، نگاه سیاسی بر مناطق آزاد تجاری تحمیل شد؛ این نگاه باعث شد که از مسیر اولیه سیاست مناطق آزاد دور شویم.

احتشام‌زاد، عضو کمیسیون مدیریت واردات اتاق ایران تصریح کرد: اتفاقی که در مناطق آزاد افتاده این است که در این مناطق، بدون اطلاع بخش خصوصی تصمیماتی برای آنها گرفته می‌شود که این بخش دخالتی در روند اخذ تصمیم و خود تصمیم ندارند. این تصمیم‌ها مشکلات بیشتری را در مسیر تجار بخش خصوصی بوجود می‌آورد.

وی افزود: تجار مناطق آزاد که باید از معافیت مالیاتی و تعرفه‌های معافیت استفاده کنند، یا از فرصت‌های موجود برای صادرات در این مناطق بهره بگیرند، در عمل چنین اتفاقی نیفتاد. بیشتر بنگاه‌های فعال در مناطق آزاد با معضلات اجرایی روبرو هستند.

به گفته احتشام‌زاد، در عمل قوانین نوشته‌شده‌ای وجود دارد که باید این قانون درباره تجار و فعالان اقتصادی اعمال شود؛ ولی در اجرا کنترل‌های منطقه‌ای، رفتارها و برخوردهای سلیقه‌ای و چندگانه برای فعالان اقتصادی مشکلاتی را بوجود آورده است.

احتشام‌زاد معتقد است که نگاه سیاسی در مناطق آزاد تجاری بیشتر از مناطق ویژه اقتصادی است و این نگاه هم از داخل کشور و هم از بیرون به این مناطق منتقل می‌شود و بر کارایی آنها اثر منفی گذاشته است.

عضو هیئت نمایندگان اتاق ایران تصریح کرد: اگر هدف اصلی مناطق آزاد پیوستن به WTO  بوده باشد؛ ما در عمل به این هدف نرسیدیم. از طرف دیگر تحریم‌هایی که علیه ایران به کار گرفته شده بود آثار منفی زیادی را به بار آورد.

احتشام‌زاد درباره مزایای پیوستن به WTO می‌گوید: ما اگر عضو سازمان تجارت جهانی باشیم، دنیای خارج نمی‌توانند ما را به همین راحتی تحریم کند یا برای اقتصاد ما مشکلات یک‌جانبه‌ای بوجود بیاورد. در WTO رژیم تجاری که تعریف می‌شود شرایط سفت و سختی دارد و نادیده گرفتن این شرایط به راحتی ممکن نیست. از طرف دیگر ما باید در نظر داشته باشیم که باید تعهد زمانی دقیقی و مشخصی را باید درباره برنامه‌های خود داشته باشیم. اینجا برای برنامه‌ریزی و عمل به این برنامه‌ها نظارت بیشتری لازم است.

رئیس انجمن وارد کنندگان خودرو  می‌گوید: «ما نتوانستیم به هدف اولیه مناطق آزاد دست یابیم؛ چون این هدف  تحت‌تاثیر موضوعات سیاسی به حاشیه رانده شد. عضو ما در سازمان تجارت جهانی هم دور از تاثیرگذاری از این نگاه نیست.»

اما احتشام‌زاد مناطق ویژه را موفق‌تر‌ دانست و گفت: در این مناطق ویژه نگاه سیاسی کمتر است و برای همین منطقه ویژه اقتصادی موفق‌تر از مناطق آزاد عمل می‌کند. از طرف دیگر مناطق آزاد در مرزهای کشور تاسیس شده‌اند و مسایل مرزها هم بر این مناطق تاثیرگذار است.

وی تاکید کرد: باید برنامه‌ و هدف‌های این مناطق ارزیابی شود و باید گزارشی ارایه شود که چقدر و چگونه و در کجاها مناطق آزاد و مناطق ویژه به هدف تعیین شده رسیده است، یا دلیل نرسیدن به هدف چیست و چه باید کرد.

به گفته احتشام‌زاد اما چنین ارزیابی صورت نمی‌گیرد. الان که لایحه تاسیس هفت منطقه آزاد و 12 منطقه ویژه به مجلس فرستاده شده، زمان خوبی برای ارزیابی عملکرد این مناطق است. ما برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری خوبی داریم اما ارزیابی و ریشه‌یابی مشکلات را انجام نمی‌دهیم. باید هدف و برنامه، فرصت‌ها و ابزار رسیدن به این اهداف دقیق مشخص شود وگرنه با مشکل مواجه می‌شویم.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی ایران

در اواسط قرن سیردهم هجری شمسی، نماینده فعال هیات تجار تهران، جاج محمدحسن امین الضرب بود که توانست با حمایت جمعی از بازرگانان، نظر موافق ناصرالدین شاه را برای تشکیل مجلس وکلای تجار ایران جلب کند و شاه هم در 12 شوال سال 1301 هجری قمری (1262 شمسی) اساسنامه این مجلس را تایید کرد. مجلس وکلای تجار ایران که به اختصار آن را «مجلس تجارت» هم می گفتند،

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]