اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950609106585755

روابط بانکی ایران و لبنان جان تازه‌ می‌گیرد

کد: 13950609106585755

http://goo.gl/V204xX

، تهران , (اخبار رسمی): نشست مشترک مقامات دولتی و تجار و بازرگانان ایرانی و لبنانی با تاکید بر گسترش روابط تجاری، برقراری تجارت ترجیحی، توسعه حمل‌ونقل دریایی، از سرگیری روابط بانکی و سرمایه‌گذاری‌های مشترک برگزار شد.

روابط بانکی ایران و لبنان جان تازه‌ می‌گیرد

به گزارش اخباررسمی و به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه، مجتبی خسروتاج در این نشست که با حضور وزیر صنایع لبنان و فعالان اقتصادی دو کشور برگزار شد، افزود: باید برای افزایش روابط اقتصادی دو کشور تجارت ترجیحی اجرا شود.

وی گفت: بخش خصوصی انتظار دارد مسئولان دولتی زمینه‌های توسعه همکاری‌های اقتصادی را فراهم کرده و موانع را برطرف کنند؛ ما هم در این نشست به دنبال شناسایی و رفع مشکلات موجود هستیم.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با بیان اینکه حجم تجارت ایران و لبنان در سال‌های گذشته همواره بین 100 تا 150 میلیون دلار بوده است، اظهار داشت: رقم فعلی رضایت‌بخش نیست چرا که علایق و مشترکات زیادی بین دو کشور وجود دارد که از طریق آن می‌توان روابط اقتصادی را توسعه داد.

خسروتاج تجارت ترجیحی را از عوامل افزایش حجم تجارت تهران و بیروت دانست و خاطرنشان کرد: کشور لبنان با بسیاری از کشورهای اروپایی و آفریقایی توافقنامه تجارت ترجحی دارد بنابراین اگر ما به دنبال توسعه روابط باشیم باید این بستر را نیز بین دو کشور فراهم کنیم تا بنگاه‌های اقتصادی در یک شرایط رقابتی فعالیت کنند.

وی همچنین افزود: بنابراین یکی از موضوعات که در جایگاه دولت‌های دو کشور باید بررسی شود برقراری تجارت ترجیحی است که این موضوع در کمیسیون مشترک اقتصادی ایران و لبنان بررسی و لیست کالاهای ترجیحی نیز بایستی بین دو کشور توافق شود و امیدواریم به زودی به اجرا درآید.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت ایران در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع مشکلات حمل‌و نقل نیز اشاره کرد و گفت: نبود زیرساخت حمل‌و نقل مشکل دیگری در توسعه روابط اقتصادی دو کشور است؛ چراکه سوریه و عراق که مسیرهای مستقیم حمل کالا بین ایران و لبنان هستند به دلیل وجود تروریست‌ها ناامن است و حمل و نقل دریایی، زمین و یا ترکیب آنها هزینه‌های تجارت را بالا برده است.

وی ادامه داد: تا بستر حمل‌ونقل را فراهم نکنیم نمی‌توانیم شرایط رقابتی ایجاد کنیم؛ بنابراین راهکار دوم ما به ایجاد حمل‌و نقل مشترک به ویژه کشتیرانی مشترک معطوف است که نه تنها برای لبنان بلکه برای برای کشورهای منطقه هم کارایی دارد.

خسروتاج با اشاره به اهمیت خدمات بانکی در گسترش روابط دو کشور خاطرنشان کرد: تحریم‌ها در چند سال اخیر در روابط بانکی ایران و کشورهای دیگر اختلال ایجاد کرد به طوری که الان می‌بینیم با وجود اینکه شهرت لبنان به داشتن اقتصاد متکی به خدمات بانکی و توریسم است اما نتوانسته‌ایم از آن بهره‌برداری کنیم.

 وی خبر خوشی هم به فعالان اقتصادی داد و گفت: نمایندگان بانک مرکزی لبنان اعلام کرده‌اند که هیچ محدودیتی برای روابط بانکی دو کشور وجود ندارد و از برقراری روابط کارگزاری بانکی، خدمات مالی و پولی و افتتاح شعب بانک‌های دو کشور در کشورهای یکدیگر استقبال می‌کنند بر همین اساس امیدواریم ترتیبات بانکی برای از سرگیری فعالیت بانکی دو جانبه اتخاذ شود.

رییس سازمان توسعه تجارت از اعلام علاقه‌مندی تجار لبنانی برار بازاریابی کالاهای ایران در کشورهای مختلف خبر داد و اضافه کرد: این موضوع چندی قبل در همایشی با حضور فعالان اقتصادی لبنانی مستقر در قاره‌های آفریقا، آمریکای جنوبی و اقیانوسیه از طریق تجار لبنانی به من منتقل شد و آنها برای بازاریابی و معرفی کالاهای ایرانی در کشورهای محل سکونت اعلام آمادگی کردند.

موضوع دیگر مورد مطرح شده از سوی خسروتاج سرمایه‌گذاری مشترک بود، وی در این باره گفت: اقتصاد لبنان در بخش تولیدی شاهد سرمایه‌گذاری‌های گسترده نبوده و اقتصاد این کشور می‌طلبد که دو کشور ایران و لبنان به صورت مشترک در همه زمینه‌ها از جمله مصالح ساختمانی، دارویی، غذایی، صنایع سبک و ... سرمایه‌گذاری‌های مشترک را آغاز کنند؛ با توجه به نقش لبنان در بلوک‌های تجارت ترجیحی منطقه‌ای، این کشور می‌تواند پایگاه توسعه صادرات ایران باشد.

وی افزود: توریسم، بانکداری و بیمه از بخش‌هایی است که توسعه آن در برنامه ششم اقتصادی ایران پیش‌بینی شده و تجار ایرانی با توجه به تجربیات لبنان در این زمینه‌ها فرصت خوبی را برای همکاری پیش رو دارند.

خسروتاج همچنین یادآور شد: با توجه به نیاز‌های لبنان به ساخت و ساز، شرکت‌های خدمات فنی و مهندسی ایران می‌توانند حضور موثری دراین کشور داشته باشند.

وی در پایان از فعالان اقتصادی و نمایندگان بنگاه‌های تجاری حاضر در جلسه خواست با ارائه پیشنهادات و نقطه نظرات خود، به پیش‌بینی چارچوب توسعه روابط دو کشور کمک کنند.

لبنان ‌هاب توسعه روابط ایران در آسیا و آفریقا

وزیر صنایع لبنان نیز در این نشست با بیان اینکه مردم لبنان برای ایرانیان احترام خاصی قائل هستند، گفت: ایران از منظر سیاسی همواره حامی لبنان در مبارزه با تروریسم و ایستادگی در مقابل آنها بوده است و لازم است که روابط اقتصادی دو کشور نیز افزایش یابد.

حسین الحاج حسن با تاکید بر نقش محوری دولت‌ها در گسترش روابط دو کشور خاطرنشان کرد: امیدوارم تجارت ترجیحی دو جانبه هرچه سریع‌تر به جریان بیفتند چرا که با حذف عوارض گمرکی، فضای رقابتی برای کالاها و محصولات بیشتر فراهم خواهد شد.

وی با بیان اینکه لبنان می‌تواند هاب توسعه روابط ایران در آسیا و آفریقا باشد، ادامه داد: ایران نفوذ خوبی در بازار کشورهای آسیای میانه دارد و لبنان می‌تواند مرکزی برای بازاریابی کالاهای ایران در بازارهای قاره سیاه باشد تا کالاهای ایرانی در این کشورها نیز وارد شود..

وزیر صنایع لبنان گفت: قطعا دست یافتن به این اهداف نیازمند توسعه روابط بانکی و افتتاح شعبه‌‌های بانک‌های ایرانی در لبنان و همچنین بانک‌های لبنانی در ایران است به همین دلیل یکی از ماموریت‌های مهم هیات تجاری لبنان توسعه روابط بانکی است.

وی بر گسترش همکاری در زمینه حمل و نقل و بیمه هم تاکید و اضافه کرد: با توجه به مسدود شدن راه زمینی سوریه و عراق هم اکنون حمل و نقل بین دو کشور از مسیر دریایی و کشور ترکیه انجام می‌شود. به همین طریق زمان و هزینه حمل و نقل کالا بسیار افزایش یافته است.

این مقام مسئول لبنانی در عین حال افزود: حجم تجارت دو کشور باید با افزایش تعداد کالاها همراه باشد تا از طریق حاشیه سودی که برای شرکت‌های حمل و نقل فراهم می‌شود انگیزه توسعه روابط ایجاد شود.

مبحث دیگر مورد اشاره وزیر صنایع لبنان سرمایه‌گذاری‌های مشترک بود وی در این زمینه گفت: برای سرمایه‌گذاری در کشور ما شرایط آسان و روانی وجود دارد و در دیدار با وزیر نفت ایران نیز موضوع سرمایه‌گذاری ایران در بخش صنایع نفتی لبنان مطرح خواهد شد، ضمن اینکه شرکت‌های لبنانی قادر به سرمایه‌گذاری در ایران هستند اما باید اطلاعات و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در اختیار ما قرار گیرد.

وی گفت: هدف نهایی از همکاری ایران و لبنان توجه به نیازهای مصرف‌کنندگان است و اینکه در تبادل کالاها به لحاظ کیفیت و قیمت استمرار وجود داشته باشد.

در این نشست رئیس انجمن صادرکنندگان خدمات فنی و مهندسی ایران نیز گزارش از ظرفیت های این بخش به استحضار وزیر صنایع لبنان رساند.

در ادامه این جلسه صادق اکبری مدیر کل دفتر روابط اقتصادی خارجی سازمان سرمایه‌گذاری و کمک های اقتصادی و فنی ایران در پاسخ به سوالات تجار لبنانی در مورد سرمایه‌گذاری مشترک گفت: در ایران تمام سرمایه‌گذاری‌هایی که به صورت نقدی یا غیرنقدی در ایران انجام می‌شود تحت پوشش سازمان سرمایه‌گذاری خارجی است. ضمن اینکه سرمایه‌گذار می‌تواند با مالکیت صددرصدی در ایران شرکت خود را به ثبت برساند و از انواع مالکیت‌ها برخوردار شود.

وی افزود: در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، سرزمین اصلی، شهرک‌های صنعتی و پارک‌های فناوری امکان سرمایه‌گذاری وجود دارد.

اکبری ادامه داد اگر سرمایه‌گذار در زمینه فعالیت‌های تولیدی، معدنی، بیمارستان‌سازی و ساخت هتل سرمایه‌گذاری کند از 4 سال معافیت مالیاتی برخوردار می‌شود اگر همین فعالیت‌ها در شهرک‌های صنعتی انجام شود معافیت مالیاتی 7 ساله دارد در مناطق محروم 10 سال و در شهرک‌های صنعتی و مناطق ویژه اقتصادی مناطق محروم 13 سال معافیت مالیاتی خواهد داشت.

وی همچنین خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذار خارجی در ایران پس از اخذ مجوز سازمان سرمایه‌گذاری حداقل 3 سال مجوز اقامت خواهد داشت، ضمن اینکه خانواده و نزدیکان او هم از مجوز کار و مجوز اقامت برخوردار می‌شوند و بسته به اینکه تا چه زمان سرمایه‌گذاری در ایران ادامه یابد اقامت نیز تمدید خواهد شد.

در ادامه این جلسه نمایندگان بانک مرکزی، بانک توسعه صادرات و صندوق ضمانت صادرات ایران گزارش‌هایی را درخصوص روابط بانکی دو کشور و پوشش ریسک‌های تجاری بین دو کشور ارائه کردند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان توسعه تجارت ایران

سازمان توسعه تجارت ایران، به دنبال توسعه و تقویت تجارت خارجی و دستیابی به سهم بیشتر بازار هدف به نحوی یکپارچه و اثر بخش است. این سازمان با برقراری تعاملات سازنده با طرفین تجاری و ذینفعان خود، منابع انسانی و با به بکارگیری فناوری نوین همواره سعی دارد با برنامه ریزی سیاستگذاری، بستر مناسبی جهت مدیریت کلان صادرات و تقویت زیربناها و ظرفیت های لازم برای تسهیل و توسعه تجارت خارجی کشور فراهم نماید.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]