اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950610107265700

خشکسالی در بزرگترین زیستگاه یوز آسیایی

کد: 13950610107265700

http://goo.gl/4SKq2L

، تهران , (اخبار رسمی): پناهگاه دره انجیر در اردکان یزد به عنوان بزرگترین زیستگاه یوز آسیایی در کشور است که بیشترین مشاهدات مستقیم و تصاویر ثبت شده را از گونه‌های مختلف حیوانات را به خود اختصاص داده است .

خشکسالی در بزرگترین زیستگاه یوز آسیایی

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست ،نهم شهریورماه یادآور اتفاق تلخی از سال 1373 است؛ روزی که یک ماده یوزپلنگ به همراه فرزندانش در اثر ناآگاهی مردم بومی در نخلستان‌های اطراف شهر بافق مورد محاصره و حمله قرار گرفتند.
در این حادثه تنها یک یوزپلنگ نجات یافت که ماریتا نام گرفت و تا 9 سال بعد به زندگی ادامه داد، اما بازمانده‌ای بود که به دلیل تنهایی و نبود جفت، هرگز نتوانست کمکی به رفع انقراض یوزپلنگ‌ها کند.

این اتفاق باعث شد تا به پیشنهاد انجمن یوزپلنگ ایرانی، نهم شهریورماه را به مناسبت نجات ماریتا به‌ عنوان "روز ملی حفاظت از یوزپلنگ" نام‌گذاری کنند و در واقع این روز نمادی برای حفظ این گونه در حال انقراض باشد.

"مرتضی عزیزی" رییس محیط زیست شهرستان اردکان به همین مناسبت گفت: از پناهگاه "دره انجیر" در این شهرستان به عنوان بزرگترین زیستگاه یوز آسیایی در کشور یاد کرد که بیشترین مشاهدات مستقیم و تصاویر ثبت شده را از گونه‌های مختلف حیوانات را به خود اختصاص داده است .

وی با بیان این که پناهگاه دره انجیر اردکان امروز در سخت‌ترین شرایط خشکسالی بسر می‌برد، خاطرنشان کرد: طبق آمارهای ثبت شده و مشاهدات صورت گرفته توسط دوربین‌های تله‌ای و محیط‌بانان محیط زیست اردکان، بیشرین یوز آسیایی کشور در حوزه منطقه حفاظت شده اردکان است ولی متاسفانه این روزها خبرهایی مبنی بر در حال انقراض بودن آنها، دل هر انسانی را می‌رنجاند.

عزیزی عنوان کرد: هر چند متاسفانه طی سه سال گذشته، هیچ یوز ماده و توله‌ای در این منطقه مشاهده نشده است ولی این دلیلی بر نبودن یا انقراض یوز ماده در این منطقه نیست.

وی اظهار کرد: وسعت زیاد منطقه‌ی حفاظت شده سیاه کوه و دره انجیر در شهرستان اردکان و کمبود نیروی انسانی برای محیط‌بانی، قابلیت پوشش و رصد تمام یوزهای زنده این منطقه را بسیار کم می‌کند که نیاز به توجه و ارائه راهکار دارد.

این فعال محیط زیستی از رصد مستمر تعداد شش قلاده یوز آسیایی در محدوده منطقه حفاظت شده دره انجیر اردکان خبر داد و گفت: آخرین مشاهده این حیوان در حال انقراض در این منطقه به 50 روز پیش برمی‎گردد که دو قلاده نر بوسیله دوربین تله‌ای شکار شده‌اند.

عزیزی در پایان با اشاره به این که هنوز نمی‌توان گفت به یقین انقراض یوزپلنگ آسیایی در این سال‌ها اتفاق خواهد افتاد، خاطرنشان کرد: تخریب زیستگاه‌ها، جاده‌های ایجاد شده در مسیر معادن، عبور و مرور وسایل نقلیه و خشکسالی از جمله عواملی است که این حیوان را در خطر انقراض قرار داده و اگر کار مطالعاتی در این رابطه انجام شود می‌توان یوزآسیایی را از معرض انقراض نجات داد

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان حفاظت محیط زیست

تخریب محیط زیست و بهره برداری بیش از حد منابع در کشور ما نیز همانند بسیاری از کشورهای جهان در طی قرن گذشته، چشمگیر بوده و تسریع در این روند در سال 1335 منجر به تشکیل دستگاهی مستقل به نام کانون شکار ایران، با هدف حفظ نسل شکار و نظارت بر اجرای مقررات مربوط به آن شد. در سال 1346 در پی تصویب قانون شکار و صید، سازمان شکاربانی و نظارت بر صید جایگزین کانون فوق شد. بر اساس قانون اخیر، سازمان شکاربانی و نظارت بر صید، مرکب از وزیران کشاورزی، دارایی، ‌جنگ و شش نفر از اشخاص با صلاحیت بود. بر اساس ماده 6 قانون فوق، وظایف سازمان شکاربانی و نظارت بر صید از محدوده نظارت و اجرای مقررات ناظر بر شکار فراتر رفته و امور تحقیقاتی و مطالعاتی مربوط به حیات‌وحش کشور، تکثیر و پرورش حیوانات وحشی و حفاظت از زیستگاه آنها و تعیین مناطقی به عنوان پارک وحش و موزه‌های جانورشناسی را نیز در بر گرفت. در سال 1350 نام سازمان شکاربانی و نظارت بر صید به “سازمان حفاظت محیط زیست و نام شورای‌عالی شکاربانی و نظارت بر صید به “شورای‌عالی حفاظت محیط زیستف تبدیل شد و امور زیست‌محیطی از جمله پیشگیری از اقدامهای زیانبار برای تعادل و تناسب محیط زیست نیز به اختیارات قبلی آن افزوده شد. در سال 1353 پس از برپایی کنفرانس جهانی محیط زیست در استکهلم و با تصویب قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست در 21 ماده، این سازمان از اختیارات قانونی تازه‌ای برخوردار شد و از نظر تشکیلاتی نیز تا اندازه‌ای از ابعاد و کیفیت سازگار با ضرورتهای برنامه‌های رشد و توسعه برخوردار شد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

گردشگری و میراث فرهنگی | محیط زیست