اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950612110074750

وزیر راه و شهرسازی در همایش ملی فناوری‌های نوین دریایی

سیاست‌مان افزایش سهم صنعت دریانوردی جهان است

کد: 13950612110074750

http://goo.gl/Ov5ByA

، تهران , (اخبار رسمی): آخوندی همراهی وزارت راه و نیروی دریایی ارتش راموجب عمران وگسترش امنیت درآب‌های ایران خواند وبا مروری بردستاوردهای وزارت راه وشهرسازی درحوزه دریایی در3سال اخیر، از پیشرفت‌های حاصل شده ابراز رضایت کرد.

سیاستمان افزایش سهم صنعت دریانوردی جهان است

به گزارش اخبار رسمی به نقل روابط عمومی  وزارت راه وشهرسازی عباس آخوندی که برای شرکت در دومین همایش ملی فناوری‌های نوین دریایی به استان مازندران سفر کرده است در دانشکده علوم دریایی نوشهر و در جمع  کارکنان نیروی دریایی ارتش گفت: همدلی و همکاری بسیار صمیمانه‌ای بین وزارت راه وشهرسازی و سازمان دریانوردی و نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران وجود دارد که موجب عمران و گسترش امنیت در آب‌های ایران چه در شمال و چه در جنوب شده است.

وی با بیان اینکه گزارشی در ارتباط با اقدامات انجام شده در حوزه بنادر وجود دارد که قصد ارائه آن را دارد، گفت: همچنان که بارها گفته‌ام بنادر و بحث دریانوردی ماهیت جهانی دارد. ماهیت این صنعت جهانی است و سیاستی که ما همواره در حوزه بنادر دنبال کرده‌ایم این بوده است که سهم جهانی ایران را از صنعت دریانوردی به دست آوریم.

وی با تاکید بر این که اصلی‌ترین هدف وزارتخانه در این حوزه افزایش سهم کشور در بازار بین‌المللی از صنعت دریانوردی است.: طول سواحل ما چیزی حدود 5 هزارو 800 کیلومتر است که یکی از طولانی‌ترین سواحل در منطقه پراهمیتی چون خلیج‌فارس است اما از این مجموعه تاسیسات ما به 300 کیلومتر می‌رسد و این رقم نشان می‌دهد که چقدر ظرفیت برای رشد و افزایش بهره‌وری از سواحل داریم. در حالی که باید کارهای بیشتری در سواحل انجام دهیم تا قدرت بیشتری را به دست آوریم.

 

افزایش ظرفبت بندر چابهار از 2.5 میلیون تن به 8.5 میلیون تن در سال

آخوندی گفت: خوشبختانه در سه سال گذشته تمرکز خوبی در دریای عمان داشتیم و موفق شدیم بندر چابهار را از 2.5 میلیون تن ظرفیت در سال به 8.5 میلیون تن ظرفیت در سال افزایش دهیم.

وی خبر داد: در بهار سال آینده یک بندر جدید در چابهار مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد که کار بسیار بزرگی است.

این مقام مسئول ادامه داد: افزون بر بندر کاری که در حال انجام است اتصال ریلی بندر چابهار به بندر زاهدان است. خوشبختانه جریان اجرای ریل بین چابهار و ایرانشهر پیشرفت خوبی داشته و  پیشرفت زیرسازی این خط ریل در چابهار و ایرانشهر که حدود 300 کیلومتر طول دارد، در بخش انجام زیرسازی ریل به 40 درصد پیشرفت فیزیکی رسیده است.

آخوندی ادامه داد: در گام اول تلاش ما در چابهار اتصال ریلی چابهار به زاهدان است و اینکه بتوانیم یک محور کریدور جدید ریلی از جنوب به شمال از منطقه چابهار داشته باشیم که این مهم با اعتبار چندین میلیارد دلاری در حال انجام است.

عضو کابینه دولت یازدهم افزود: نکته بعدی توسعه خود شهر چابهار است که برای این هدف شهر جدید تیس را در حال اجرا داریم که اخیرا در جلسه شورای شهرسازی به تصویب رسیده و امیدواریم به کانون جمعیتی بزرگی در چابهار تبدیل شود.

وی با بیان اینکه افزون بر این سه اقدام یک کریدور جدید تعریف کرده‌ایم توضیح داد: کریدور جدید به نام کریدور شماره یک حمل ونقل ایران که از چابهار شروع و تا بندر امام ادامه دارد تعریف شده که در بودجه سال 96 نیز آمده است.

 

به گفته آخوندی این کریدور در حال حاضر با سطح سرویس‌های مختلف وجود دارد، اما در پی ارتقای سطح سرویس‌های آن به 7 تن هستیم.

 

اتفاقات بسیار خوبی در بندرعباس در حال رخ دادن است

وی با بیان اینکه محور توسعه دیگری در بندر جاسک در دستور کار است گفت: مطالعات گسترده‌ای برای پیشرفت بندر جاسک داشته‌ایم و امیدواریم هر چه زودتر برنامه‌هایمان در بندر جاسک عملیاتی شود.

عضو کابینه دولت تدبیرو امید همچنین به سفر هفته گذشته خود به بندرعباس و بازدید از بندر شهید رجایی اشاره کرد و گفت:‌ اتفاقات بسیار خوبی در بندرعباس در حال رخ دادن است. ما سکوی دوم توسعه یعنی فاز دوم بندر شهید رجایی را اجرایی کرده‌ایم اما مسئله اصلی تجهیز فاز دوم بندر شهید رجایی این است که به بیش از 117 میلیون دلار تجهیزات نیاز داشتیم.

آخوندی ادامه داد: خوشبختانه در شرایط بعد از برجام موفق شدیم مناقصه‌ای بین‌المللی را برگزار و برنده مناقصه را اعلام، قرارداد را امضا و ال‌سی‌ها را افتتاح نماییم و این خبر را بدهیم که ظرف 18 ماه آینده فاز دوم بندر شهید رجایی کاملا تجهیز می‌شود و در حال حاضر به یک موقعیت بسیار خوبی در فاز دوم بندر شهید رجایی رسیده‌ایم.

وی ادامه داد: در فاز سوم به دنبال افزایش عمق آب‌خور تا دو متر هستیم که منجر به پهلوگیری کشتی‌هایی بسیار بزرگ‌تر می‌شود ضمن اینکه مناقصه بین‌المللی فاز سوم به زودی اعلام عمومی می‌شود.

این مقام عالی وزارت راه وشهرسازی ادامه داد: همچنین برنامه نوسازی فاز یک بندر شهید رجایی را که یک بندر قدیمی است در دستور کار داریم که زمان مناقصه آن را اعلام و به تدریج برنده‌ها مشخص خواهند شد.

آخوندی افزود: تلاش‌ها بر این است که بندرعباس بتواند به عنوان یک بندر بسیار بزرگ رقیب بنادر کشورهای جنوب خلیج فارس شود.

وی ادامه داد: نکته بسیار مهمی که تعقیب می‌کنیم این است که در بندرعباس فقط بحث ما بندر نیست ایجاد ظرفیت در پسکرانه‌ها نیز بسیار اهمیت دارد.

وزیر راه وشهرسازی با اعلام اینکه 2 هزارو 400 هکتار زمین را برای پسکرانه‌ها به این بندر اختصاص دادیم، گفت: در دو سال گذشته میزان سرمایه‌گذاری در پسکرانه‌ها به 5 هزار میلیارد تومان رسیده است که عمدتا توسط بخش خصوصی انجام گرفته است.

آخوندی همچنین اعلام کرد: به رئیس سازمان بنادر و دریانوردی گفته‌ام که 2 هزارو 500 هکتار زمین را برای بحث توسعه پسکرانه‌ها به بندر شهید رجایی اختصاص دهد.

 

بندر شهید رجایی با ریل یکپارچه شده است

وی به دیگر اقدامات انجام شده در بندر شهید رجایی اشاره کرد و توضیح داد: بندر رجایی با ریل یکپارچه شده است و فقط در محوطه بندر 52 کیلومتر خط ریل وجود دارد و تمام انبارها به ریل دسترسی پیدا کرده‌اند.

وزیر راه وشهرسازی با اعلام اینکه سهم ریل در بندر شهید رجایی به 15 درصد افزایش پیدا کرده است ابراز امیدواری کرد که این رقم به 30 درصد برسد و توضیح داد: حمل ونقل کالا با شبکه ریلی موجب کاهش مصرف سوخت و توسعه حمل ونقل سبز و ایمن می‌شود.

آخوندی همچنین از افزایش امکانات صادرات فرآورده‌های نفتی خبر داد و گفت: در صورت بهره‌برداری از پالایشگاه خلیج‌فارس در بندر شهید رجایی که اخیرا از آن دیدن داشته‌ام 80 درصد صادرات فرآورده‌های نفتی خواهیم داشت.

این مقام مسئول با توضیح اینکه برای صادرات فرآورده‌های نفتی باید اسکله اختصاصی در بندرعباس ایجاد شود گفت: سه اسکله اختصاصی برای صادرات فرآورده‌های نفتی در بندر شهید رجایی ایجاد می‌شود.

بازسازی کامل بندر خرمشهر و نجات 18 فروند مغروقه

وی در بخش دیگری از گزارش خود به وضعیت بندر خرمشهر اشاره کرد و گفت: خوشبختانه کل بندر خرمشهر مورد بازسازی کامل قرار گرفته است و بزرگترین لایروبی در آبراهه اروندرود انجام گرفت.

وزیر راه وشهرسازی ادامه داد: در بندر خرمشهر چندی پیش نجات مغروقه‌ها را داشتیم و موفق به نجات 18 فروند مغروقه شدیم و اخیرا هم قراردادی را برای نجات 42 مغروقه باقی مانده از این آبراهه منعقد کرده‌ایم.

 

توسعه بنادر شمالی

آخوندی همچنین در بخش دوم گزارش خود به وضعیت بنادر شمالی کشورمان اشاره کرد و گفت: در طرح توسعه بندر انزلی به دنبال ایجاد ظرفیت 15 میلیون تن در سال هستیم که برای رسیدن به آن در وضعیت بسیار خوبی قرار داریم.

وزیر راه وشهرسازی همچنین به بندر امیرآباد و وضعیت طرح‌های توسعه‌ای این بندر اشاره کرد و گفت: موفق یه ایجاد سیستم رو-رو در این بندر شده‌ایم که اتفاق بسیار بزرگی در بندر امیرآباد بود و ظرفیت بسیار خوبی را برای انتقال کالا ایجاد می‌کند.

وی با اتمام گزارش خود از وضعیت بنادر ایران بار دیگر بر سیاست افزایش قدرت رقابتی بنادر ایران با سایر بنادر اشاره کرد و گفت: برای رسیدن به این مهم نیازمند نوسازی ناوگان دریایی توجه به ظرفیت‌های موجود در بنادر کشورمان و همچنین مقدمات ایجاد سیستم‌های نرم‌افزاری هستیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: با شکل‌گیری بنادر بزرگ در ایران، بنادر کوچک کاملا از بین رفتند و به همین دلیل کار مهمی که به دنبالش هستیم ایجاد یک شبکه بندری به جای ایجاد یک بندر بزرگ است. درواقع تصمیم ما براین است که فقط به دنبال ایجاد یک بندر بزرگ نباشیم بلکه شبکه بندری را ایجاد کنیم که بر اساس آن بین بنادر بزرگ و کوچک ارتباط برقرار باشد.

آخوندی ادامه داد: این یک استراتژی بزرگ است که تأکید زیادی برای اجرای آن داریم و در همین راستا اقدام به تهیه نقشه شبکه بندری کرده‌ایم.

به گفته آخوندی با ایجاد طرح شبکه بندری استفاده بیشتری از ظرفیت بنادر کشورمان خواهد شد.

سفر و گردشگری دریایی تقویت می‌شود

وزیر راه و شهرسازی که در جمع دریاداران نیروی ارتش جمهوری اسلامی ایران سخن می‌گفت، با بیان این که درحال حاضر بنادر ما به سمت بار و تجارت گرایش پیدا کرده تصریح کرد: ما تأکید داریم در کنار بار و تجارت بحث مسافر و گردشگری دریایی نیز تقویت شود.

آخوندی با بیان اینکه در حال حاضر مسافران دریایی زیادی نداریم گفت: به دنبال راه‌اندازی شبکه‌های مسافری هم در بندرعباس، آبادان، خرمشهر و هم در سواحل شمالی، به عنوان یک استراتژی هستیم. باید خطوط مسافربری دریایی را راه‌اندازی کنیم و را هم می‌دانیم که این مهم بسیار سخت و پرمخاطره است. به گفته آخوندی این بخش نیاز به سیاست‌گذاری‌های جدید و امکانات زیرساختی و همچنین مشارکت بخش خصوصی دارد.

آخوندی تأکید کرد ایجاد خصوص مسافری و مسافرت‌های دریایی استراتژی مهمی‌ست که باید دنبال شود و تا کنون مورد غفلت قرار گرفته است.

وزیر راه و شهرسازی بر ضرورت تجهیز سازمان بنادر به انواع تجهیزات نجات و سیستم‌های حفظ ایمنی اشاره کرد و گفت: سه هزار نفر از سوی سازمان بنادر درسال گذشته نجات یافتند که اگر سیستم‌های نجات وجود نداشت خطر مرگ این افراد بالا می‌رفت. بنابراین توصیه سیستم‌های امداد و نجات دریایی برنامه بسیار مهمی است که می‌تواند در نهایت منجر به افزایش موقعیت رقابتی ایران در سطح جهان شود.

 

افزایش 24 درصدی عملکرد بندرها

آخوندی با جمع‌بندی نهایی از وضعیت بنادر و اقدامات انجام شده گفت: در فضای بعد از تحریم موفق به آوردن 14 خط کشتی‌رانی جدید در بنادر کشورمان شدیم که پهلوگیری این کشتی‌های خارجی موقعیت رقابتی را که به دنبال آن هستیم برای ما ایجاد کرده است. آمار عملکرد در 5 ماهه سال جاری حاکی از رشد 24 درصدی عملکرد بنادر کشورمان نسبت به سال گذشته است. نکته مهم‌تر آن است که علی رغم کاهش 15 درصدی واردات، صادرات 30 درصد افزایش داشته که در نهایت منجر به افزایش عملکرد 24 درصدی بنادر شده است.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید ادامه داد: درحالی در بنادر کشورمان به این موقعیت رسیده‌ایم که دلاورانی چون شما امنیت دریایی بسیار گسترده‌ای را در آب‌های سرزمینی ایجاد کرده‌اند. 
به گفته وی این اتفاقات در سایه امنیتی که نیروی دریایی ارتش ایجاد کرده است به وجود امده است.

 

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

وزارت راه و شهرسازی

در تاریخ 31 خرداد 1390 وزارت راه و شهرسازی با رای مجلس شورای اسلامی وسپس تایید شورای نگهبان از ادغام دو وزارتخانه راه وترابری و مسکن و شهرسازی تشکیل و مقرر گردید همه امکانات، تعهدات، اعتبارات، نیروی انسانی و اموال منقول و غیر منقول دو وزارتخانه یاد شده به وزارت راه وشهرسازی منتقل گردد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

مسکن و ساختمان