اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950613110365700

شمار یوزپلنگ های ماده در ایران

کد: 13950613110365700

http://goo.gl/j1G1QQ

، تهران , (اخبار رسمی): مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی شایعه وجودتنها دو یوزپلنگ ماده در ایران را تکذیب کرد.

شمار یوزپلنگ های ماده در ایران

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی سازمان حفاظت ازمحیط زیست ،آرامنش ،مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با اعلام این موضوع عنوان کرد : پناهگاه حیات وحش نایندان طبس ، بزرگترین زیستکاه یوزپلنگ آسیایی در کشور وبزرگترین پناهگاه حیات وحش در خاورمیانه، باوجود خشکسالی 18 ساله  حاکم بر خراسان جنوبی شاهد حضور حداقل 10 قلاده یوزپلنگ در آن می باشد.

 آرامنش مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با کذب خواندن شایعه وجود تنها دو قلاده یوزپلنگ ماده در ایران ادامه داد: بزرگترین زیستگاه پوزپلنگ آسیایی در خراسان جنوبی – شهرستان طبس واقع شده که برنامه برآورد جمعیت یوزپلنگ در آن توسط اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی، پروژه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی، انجمن یوزپلنگ ایرانی و  موسسه کاوشگران حیات وحش پارت درحال اجراست که در این پایشها در دو فاز که با دوربین های تله ای انجام شده و در حال انجام می باشد تاکنون نتایج مطلوبی بدست امده است .

آرامنش گفت: در فاز اول پایش جمعیت یوزپلنگ در استان که از سال 1390 تا 1392 ادامه داشت تعداد 48 دستگاه دوربین در بازه زمانی 99 روزه در منطقه نایبندان طبس نصب و در طول برنامه  با حذف عکسهای تکراری از یوزپلنگ های ثبت شده تعداد دو قلاده یوز کاملا متفاوت شناسایی شد و در فاز دوم که خود بصورت دو برنامه جداگانه صورت گرفت  در برنامه تابستانه 13 دستگاه دوربین در بازه زمانی 42 روزه نصب و کنترل شد که خوشبختانه موفق به شناسایی 3 قلاده یوزپلنگ  شدیم و در برنامه زمستانه این فاز 32 دستگاه دوربین در بازه زمانی 107 روزه نصب و یک قلاده یوزپلنگ جدید نیز شناسایی شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان در ادامه تصریح کرد: علاوه بر این ، گزارش مشاهدات مستقیم محیط بانان حاضر در منطقه و جدای از مشاهده نمایه ها از قبیل ردپا ، سرگین و... حاکی از آن می باشد که 15 مورد مشاهده از یوزپلنگ در منطقه انجام شده که دو مورد آن مشاهده یک یوزپلنگ ماده با دو توله بوده است.وی افزود: بنا به نظر کارشناسان این اداره کل و مشاهدات و مستندات موجود در حال حاضر این پناهگاه قلمرو حداقل 10 قلاده یوزپلنگ می باشد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان  با تاکید بر اینکه یوز موجود ارزشمندی است که در خطر انقراض قرار دارد اما اینکه مدعی شوند دو ماده یوز بیشتر در ایران نمانده بعید و دور از ذهن است.

آرامنش در مورد وضعیت پوزپلنگ ایرانی در استان نیز گفت: باید اذعان داشت به دلیل گستردگی حوزه زندگی یوزپلنگ ایرانی در این استان بررسی‌های داخلی و بیرونی مناطق حفاظت شده به طور کامل انجام نشده است  و این مشاهدات فقط مربوط به 10 درصد از کل منطقه می باشد که توسط دوربین های تله ای و محیط بانان مورد پایش و آمار برداری قرار گرفته و قطعا با پایش کل منطقه ماشاهد تعداد بیشتری از این گونه نادر و در معرض خطر انقراض خواهیم. بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی با اشاره به خشکسالی 18 ساله حاکم بر استان بیان داشت: علی رغم وجود بحرانهای زیست محیطی از جمله خشکسالی و... که با آن مواجه هستیم ولی تمامی محیط بانان سختکوش و فعال استان همچنان استوار در راه حفظ این گونه ارزشمند  تلاش کرده و با اقداماتی از قبیل آبرسانی ، توزیع علوفه برای طعمه های این گونه و حفاظت و حراست شبانه روزی در منطقه گام بر می دارند  .

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان حفاظت محیط زیست

تخریب محیط زیست و بهره برداری بیش از حد منابع در کشور ما نیز همانند بسیاری از کشورهای جهان در طی قرن گذشته، چشمگیر بوده و تسریع در این روند در سال 1335 منجر به تشکیل دستگاهی مستقل به نام کانون شکار ایران، با هدف حفظ نسل شکار و نظارت بر اجرای مقررات مربوط به آن شد. در سال 1346 در پی تصویب قانون شکار و صید، سازمان شکاربانی و نظارت بر صید جایگزین کانون فوق شد. بر اساس قانون اخیر، سازمان شکاربانی و نظارت بر صید، مرکب از وزیران کشاورزی، دارایی، ‌جنگ و شش نفر از اشخاص با صلاحیت بود. بر اساس ماده 6 قانون فوق، وظایف سازمان شکاربانی و نظارت بر صید از محدوده نظارت و اجرای مقررات ناظر بر شکار فراتر رفته و امور تحقیقاتی و مطالعاتی مربوط به حیات‌وحش کشور، تکثیر و پرورش حیوانات وحشی و حفاظت از زیستگاه آنها و تعیین مناطقی به عنوان پارک وحش و موزه‌های جانورشناسی را نیز در بر گرفت. در سال 1350 نام سازمان شکاربانی و نظارت بر صید به “سازمان حفاظت محیط زیست و نام شورای‌عالی شکاربانی و نظارت بر صید به “شورای‌عالی حفاظت محیط زیستف تبدیل شد و امور زیست‌محیطی از جمله پیشگیری از اقدامهای زیانبار برای تعادل و تناسب محیط زیست نیز به اختیارات قبلی آن افزوده شد. در سال 1353 پس از برپایی کنفرانس جهانی محیط زیست در استکهلم و با تصویب قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست در 21 ماده، این سازمان از اختیارات قانونی تازه‌ای برخوردار شد و از نظر تشکیلاتی نیز تا اندازه‌ای از ابعاد و کیفیت سازگار با ضرورتهای برنامه‌های رشد و توسعه برخوردار شد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]