اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950613110395700

اولین همایش ملی منابع طبیعی و توسعه پایدار

کد: 13950613110395700

http://goo.gl/irtg59

، تهران , (اخبار رسمی): اولین همایش ملی منابع طبیعی و توسعه پایدار در زاگرس مرکزی شهرکرد برگزار شد.

اولین همایش ملی منابع طبیعی و توسعه پایدار

به گزارش  اخبار رسمی به نقل ازروابط عمومی  سازمان حفاظت  از محیط زیست ، اولین همایش ملی منابع طبیعی و توسعه پایدار در زاگرس مرکزی در دانشگاه شهرکرد برگزارشد. شهرام احمدی ، مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری بعنوان یکی از سخنرانان مراسم آغازین این همایش ملی با اشاره به تهدیدات کوهستان زاگرس مرکزی، تغییر اقلیم و خشکسالی را از آن جمله برشمرد و گفت: کاهش 17 درصدی بارندگی در این استان زنگ خطری جدی برای این کوهستان ارزشمند به شمار می رود.

احمدی افزود: از 11 دشت این استان، 8 دشت از نظر منابع آب درشرایط کاملا بحرانی قرار دارند. احمدی تصریح کرد: تغییر نوع بارش از برف به باران و نیز کاهش 34 درصدی بارش برف در این استان کوهستانی میتواند با تاثیرات منفی خود، تنوع زیستی غنی این استان را تحت الشعاع قرار دهد. وی کاهش ماندگاری برف از 8 ماه به 45 روز را در مدیریت منابع آبی بسیار مهم دانست و مرگ آبخوان و بیابان زایی را در این استان کاملا جدی عنوان کرد.

شهرام احمدی از دشت شهرکرد به عنوان یک نمونه از مدیریت غلط زیست بومی یاد کرد و تبدیل شدن این رشت بعنوان مولد ریزگرد داخلی را نتیجه ی این سومدیریت مطرح کرد. این مقام مسئول زوال اکوسیستم در استان را برشمرد و اظهار داشت: طبق بررسی های صورت گرفته شده 200 هزار هکتار از مراتع و 70 هزار هکتار از جنگل های استان در خطر زوال قرار گرفته اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان در این همایش گفت: بیش از 90 درصد ریزگردها در این استان منبع خارجی دارند. وی تعداد روزهایی که این استان درسال جاری هوای ناسالم را تجربه کرده است 32 روز اعلام کرد. از دیگر محورهای صحبت های این مقام مسئول عدم مدیریت پساب و پسماند در زاگرس بود.

وی سرانه تولید پسماند هرنفر 700 گرم در روز در زاگرس را قابل توجه دانست و تاکید کرد درصورتی که مدیریت سنتی آن در زاگرس بازنگری نشود، بسیاری از زیرساخت های طبیعی استان را تحت الشعاع قرار خواهد داد. در بخش مدیریت پساب در استان،  مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اظهار داشت: از 40 شهر، فقط 8 شهر در استان دارای سیستم تصفیه فاضلاب هستند و برای حفظ منابع آبی کشور در این استان باید بیش از پیش تلاش کرد. 

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان، چهارمحال و بختیاری را تامین کننده ی بخش قابل توجهی از آب شیرین کشور مطرح کرد و بر این اساس، مدیریت و تامین بودجه و امکانات لازم برای حفاظت از این منابع آبی را خارج از توان استان و نیازمند بودجه های ملی دانست.

وی قانونگذاری و  اختصاص درصدی از فروش آب مبدا برای حفاظت کیفی و کمی این منابع را نیازمند توجه قانونگذاران بیان کرد و بخشی از راهکارها برای حفظ کوهستان زاگرس مرکزی را تصویب اجرایی شدن آمایش سرزمین، پرهیز از بخشی نگری و داشتن دید فرابخشی درپروژه های عمرانی و ملی، ایجاد مشاغل پایدار و مشارکت مردم در برنامه های توسعه پایدار، اجرای برنامه ارزشگذاری اقتصادی در طبیعت زاگرس و اجرای پروژه های اجرایی براین اساس شرح داد.

 جنگلداری، مرتعداری، آبخیزداری، شیلات، محیط‌ زیست، علوم زمین و توسعه پایدار در زاگرس مرکزی همچنین تغییر اقلیم و چالش‌های تأمین منابع آبی و زوال بوم سازگان‌های زاگرس مرکزی جزو محورهای اصلی این همایش ذکر شده اند. در حاشیه این همایش نیز اداره کل حفاظت محیط زیست استان و طرح حفاظت از تنوع زیستی زاگرس مرکزی با ایجاد غرفه در این نمایشگاه شرکت کردند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان حفاظت محیط زیست

تخریب محیط زیست و بهره برداری بیش از حد منابع در کشور ما نیز همانند بسیاری از کشورهای جهان در طی قرن گذشته، چشمگیر بوده و تسریع در این روند در سال 1335 منجر به تشکیل دستگاهی مستقل به نام کانون شکار ایران، با هدف حفظ نسل شکار و نظارت بر اجرای مقررات مربوط به آن شد. در سال 1346 در پی تصویب قانون شکار و صید، سازمان شکاربانی و نظارت بر صید جایگزین کانون فوق شد. بر اساس قانون اخیر، سازمان شکاربانی و نظارت بر صید، مرکب از وزیران کشاورزی، دارایی، ‌جنگ و شش نفر از اشخاص با صلاحیت بود. بر اساس ماده 6 قانون فوق، وظایف سازمان شکاربانی و نظارت بر صید از محدوده نظارت و اجرای مقررات ناظر بر شکار فراتر رفته و امور تحقیقاتی و مطالعاتی مربوط به حیات‌وحش کشور، تکثیر و پرورش حیوانات وحشی و حفاظت از زیستگاه آنها و تعیین مناطقی به عنوان پارک وحش و موزه‌های جانورشناسی را نیز در بر گرفت. در سال 1350 نام سازمان شکاربانی و نظارت بر صید به “سازمان حفاظت محیط زیست و نام شورای‌عالی شکاربانی و نظارت بر صید به “شورای‌عالی حفاظت محیط زیستف تبدیل شد و امور زیست‌محیطی از جمله پیشگیری از اقدامهای زیانبار برای تعادل و تناسب محیط زیست نیز به اختیارات قبلی آن افزوده شد. در سال 1353 پس از برپایی کنفرانس جهانی محیط زیست در استکهلم و با تصویب قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست در 21 ماده، این سازمان از اختیارات قانونی تازه‌ای برخوردار شد و از نظر تشکیلاتی نیز تا اندازه‌ای از ابعاد و کیفیت سازگار با ضرورتهای برنامه‌های رشد و توسعه برخوردار شد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

جشنواره، نمایشگاه و همایش