اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950621120995700

گستره زیستی یوزپلنگ در ایران

کد: 13950621120995700

http://goo.gl/9zRDQX

، تهران , (اخبار رسمی): سطح وسیعی از گستره زیستی یوزپلنگ در ایران هنوز ناشناخته است.

گستره زیستی یوزپلنگ در ایران

به گزارش اخبار رسمی به نقل ازسازمان حفاظت  محیط زیست حسین اکبری ،رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نائین با اعلام این خبر گفت: نسل یوزپلنگ آسیایی بسرعت در حال انقراض است و حفظ این گونه جانوری نیازمند اقدام های عاجل، همه جانبه و فراگیر حفاظتی با مشارکت همگانی ملی و بین المللی است.

وی افزود: ناشناخته ماندن گستره زیست و پایش نشدن سطح وسیعی از زیستگاه های یوزپلنگ در ایران، تنوع بسیار زیستگاه های یوزپلنگ ایرانی و خوی مخفی کاری، شناسایی و حفاظت از این جانور را دشوار کرده است.

 رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نائین گفت: از طرفی با توجه به کمبود امکانات پایش از جمله دوربین های تله ای، نمی توان با قطعیت و دقیق در مورد تعداد و نسبت های جنسی شامل نر، ماده و نابالغ این گونه جانوری، آماری ارائه کرد و هنوز امیدهای روشنی برای نجات یوزپلنگ آسیایی وجود دارد.

 وی اظهار کرد: وسعت 10 زیستگاه اصلی یوزپلنگ در ایران بالغ بر شش میلیون هکتار بوده که این مقدار صرف مساحت هندسی و طولی و عرضی آن است.

 اکبری یادآور شد: اگرشرایط کوهستانی و تپه ماهورها که بشدت و تصاعدی وسعت بوم شناختی یک زیستگاه را افزایش می دهد در نظر بگیریم، وسعت اکولوژیکی مناطق 10 گانه چند برابر می شود که امکانات فعلی برای پایش آن به هیچ وجه کافی نیست.

 وی همچنین افزود: علاوه بر زیستگاه های قطعی یوز، حداقل چهارمیلیون هکتار زیستگاه های آزاد و با شرایط بکر، مناسب و هنوز برخوردار از طعمه به عنوان زیستگاه های آزاد در گستره زیستی، تاریخی یوزپلنگ و اتصال دهنده زیستگاه های 10 گانه وجود دارد که هنوز پایش نشده و نیازمند مطالعه کافی و تحقیقات است.

 اکبری اضافه کرد: در استان اصفهان علاوه بر پناهگاه حیات وحش عباس آباد، مناطق هیزم چاه و شکار ممنوع 'کوه بزرگی انارک' در نایین، 'کلاته' در خوروبیابانک، 'خارو' در اردستان و 'یخاب' در آران وبیدگل که در مجموع بالغ بر 700 هکتار وسعت دارد بصورت پیوسته در شمال شرق و شمال این استان قرار می گیرد.

 وی خاطرنشان کرد: هنوز احتمال بالایی برای بقای یوزپلنگ وجود دارد که مطالعه در این زمینه آغاز شده است.

 رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان نائین گفت: با تلاش شبانه روزی و خستگی ناپذیر محیط بانان و نیروهای یگان حفاظت محیط زیست، وضعیت طعمه ها و منابع آبی در دسترس طعمه خواران و امنیت به عنوان سه نیاز اساسی در زیستگاه های یوز پلنگ، مناسب است.

 وی گفت: تعداد کل دوربین های به کار گرفته شده در 10 زیستگاه اصلی یوزپلنگ در سال های گذشته 80 تا 100 دوربین بوده که آن هم به دفعات بین مناطق مختلف جابجا شده است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان حفاظت محیط زیست

تخریب محیط زیست و بهره برداری بیش از حد منابع در کشور ما نیز همانند بسیاری از کشورهای جهان در طی قرن گذشته، چشمگیر بوده و تسریع در این روند در سال 1335 منجر به تشکیل دستگاهی مستقل به نام کانون شکار ایران، با هدف حفظ نسل شکار و نظارت بر اجرای مقررات مربوط به آن شد. در سال 1346 در پی تصویب قانون شکار و صید، سازمان شکاربانی و نظارت بر صید جایگزین کانون فوق شد. بر اساس قانون اخیر، سازمان شکاربانی و نظارت بر صید، مرکب از وزیران کشاورزی، دارایی، ‌جنگ و شش نفر از اشخاص با صلاحیت بود. بر اساس ماده 6 قانون فوق، وظایف سازمان شکاربانی و نظارت بر صید از محدوده نظارت و اجرای مقررات ناظر بر شکار فراتر رفته و امور تحقیقاتی و مطالعاتی مربوط به حیات‌وحش کشور، تکثیر و پرورش حیوانات وحشی و حفاظت از زیستگاه آنها و تعیین مناطقی به عنوان پارک وحش و موزه‌های جانورشناسی را نیز در بر گرفت. در سال 1350 نام سازمان شکاربانی و نظارت بر صید به “سازمان حفاظت محیط زیست و نام شورای‌عالی شکاربانی و نظارت بر صید به “شورای‌عالی حفاظت محیط زیستف تبدیل شد و امور زیست‌محیطی از جمله پیشگیری از اقدامهای زیانبار برای تعادل و تناسب محیط زیست نیز به اختیارات قبلی آن افزوده شد. در سال 1353 پس از برپایی کنفرانس جهانی محیط زیست در استکهلم و با تصویب قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست در 21 ماده، این سازمان از اختیارات قانونی تازه‌ای برخوردار شد و از نظر تشکیلاتی نیز تا اندازه‌ای از ابعاد و کیفیت سازگار با ضرورتهای برنامه‌های رشد و توسعه برخوردار شد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

گردشگری و میراث فرهنگی | محیط زیست