اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950623123615499

موانع و مشکلات اقتصاد از کم رونقی تولید است

کد: 13950623123615499

http://goo.gl/f0GZj5

، تهران , (اخبار رسمی): 85 درصد صنایع تبریز، کوچک و متوسط هستند و امکانات بعضی از واحدهای تولیدی کوچک و متوسط محدود است که وزارت صنایع باید با ارائه امکانات و تسهیلات متنوع، از این واحدهای تولیدی حمایت کند.

موانع و مشکلات اقتصاد از کم رونقی تولید است

به گزارش اخباررسمی به نقل روابط عمومی اتاق بازرگانی ایران، صمد حسن زاده، رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز و صاحب کارخانه بزرگ کاشی سازی در تبریز در بیان موانع کسب و کار پیش روی بخش خصوصی استان آذربایجان شرقی گفت: «مسایل و مشکلات اقتصادی و تولیدی مختص یک استان نیست و در کل کشور وجود دارند که بر تبریز هم اثر می‌گذارند. قاچاق و واردات بی‌رویه به معضلی بزرگ بر سر راه تولیدکنندگان تبدیل شده است.» وی مسایلی مانند نرخ مالیاتی و بیمه را از عوامل بالا رفتن قیمت تمام شده کالاهای تولیدی دانسته و معتقد است این عوامل، توان رقابت را از تولید کنندگان ایرانی در کنار تولیدکنندگان خارجی گرفته‌اند.

رئیس اتاق تبریز در بیان حال این‌ روزهای صنایع تبریز گفت: تبریز از گذشته جزو قطب‌های صنعتی کشور بوده و از ظرفیت‌های بسیار تولیدی برخورداراست اما در سال‌های گذشته با مسایلی مانند تحریم‌ها و بالارفتن نرخ ارز و رکود اقتصادی مواجه شده‌ و بیشتر واحدهای تولیدی دچار توقف و رکود شده‌اند. اما با روندی که در یک سال گذشته و توسط دولت جدید ایحاد شده است و با اقدامات مثبتی که دولت یازدهم در صدد انجام آن است، امیدواریم رونق به واحدهای تولیدی بازگردد.

حسن زاده رونق تولید و خروج از رکود اقتصادی را شاه ‌کلید حل همه مسایل اقتصادی عنوان کرد و گفت: «همه موانع و مشکلات ما از کم رونقی تولید است و تولید باید رونق پیدا کند.»

وی در بیان موانع قانونی کسب و کار تصریح کرد: «مانع قانونی چندانی بر سر راه فعالیت اقتصادی بخش خصوصی وجود ندارد و بخش خصوصی در استان‌های مختلف باید با استفاده از ظرفیت‌ها و منابع استانی، برای توسعه کشور تلاش کنند.»

رئیس اتاق تبریز تخصیص تسهیلات و مشوق‌های صادراتی را از اقدامات خوب دولت برشمرد. وی گفت: «مشوق‌های صادراتی و تسهلات تولیدی برای صادرکنندگان، می‌تواند از موارد مهم و اثرگذار برای رونق تولید باشد اما رقم تسهیلات اخیر دولت برای حمایت از تولیدکنندگان بسیار کم است.» حسن زاده افزود: «تسهیلاتی که برای ایجاد دفاتر نمایندگی در خارج از کشور و مسافرت‌های نمایشگاهی اختصاص داده می‌شود از مواردی است که برای رونق و تشویق تولید، بسیار مهم است.»

لزوم حمایت از صنایع کوچک و متوسط تبریز

حسن زاده همچنین بر لزوم حمایت از صنایع کوچک و متوسط آذربایجان شرقی تأکید کرد. حسن زاده گفت:« 85 درصد صنایع تبریز، کوچک و متوسط هستند و امکانات بعضی از واحدهای تولیدی کوچک و متوسط محدود است که وزارت صنایع باید با ارائه امکانات و تسهیلات متنوع، از این واحدهای تولیدی حمایت کند.»

استان آذربایجان شرقی علاوه بر ظرفیت‌های زیاد در خشکبار و فرش دستباف و شیرینی و شکلات، ظرفیت‌ زیادی در معدن و همچنین قطعه سازی دارد. وی درباره ظرفیت معادن این استان گفت: «11درصد کل معدن کشور در تبریز هستند. از معادن بسیار ارزشمند، معدن زنوز است که با توجه به درجه خلوص بالا، می‌تواند از معادن استثنائی دنیا باشد.»

این فعال صنعت کاشی، درباره ظرفیت‌های قطعه سازی تبریز گفت: «در حال حاضر در کشور بسیاری از قطعات ماشین‌ آلات، از چین وارد می‌شود در حالی که در کارخانه تراکتورسازی تبریز ظرفیت تولید بسیاری از این قطعات با قیمت پایین‌تر و کیفیت بالاتر وجود دارد اما به آنها توجهی نمی‌شود.»

رئیس اتاق تبریز در مورد توانمندی بخش خصوصی تبریز تصریح کرد: « در سی سال گذشته حداقل سرمایه گذاری دولتی در تبریز انجام شده است و بخش خصوصی تبریز بسیار توانمند است به طوری که در سال 94، 8 واحد صنعتی نمونه و صادراتی ملی، از تبریز بودند.»  

حسن زاده با اشاره به حضور هیئت‌های تجاری بعد از برجام در اتاق تبریز گفت: هیئت‌های تجاری زیادی از کشورهای مختلف به تبریز آمده‌اند اما با توجه به شرایط کشور و همچنین نبود شفافیت در قوانین، نمی‌توانند به طور قطعی تصمیم بگیرند و با ما وارد مذاکره نشده‌اند. اما با ثبات بیشتر شرایط کشور و افزایش احساس امنیت برای سرمایه‌گذاری، سرمایه‌گذاران می‌توانند با احساس امنیت در ایران و تبریز سرمایه‌گذاری کنند.

نشست‌های استانی شورای روسا؛ شناخت بیشتر ظرفیت‌های استانی

حسن‌زاده با اشاره به برگزاری نشست اخیر شورای روسای اتاق‌های سراسر کشور به میزبانی اتاق تبریز گفت: برگزاری چنین جلساتی باعث می‌شود روسای اتاق‌های سراسر کشور، از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های مختلف استان‌های دیگر از نزدیک آشنا شده و از مسایل اقتصادی منطقه آگاهی یابند. وی افزود: حتی روسا در بازدید از کارخانه تراکتورسازی تبریز می‌گفتند ما باور نداشتیم که این میزان امکانات و توانمندی‌ها  در این کارخانه وجود دارد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی ایران

در اواسط قرن سیردهم هجری شمسی، نماینده فعال هیات تجار تهران، جاج محمدحسن امین الضرب بود که توانست با حمایت جمعی از بازرگانان، نظر موافق ناصرالدین شاه را برای تشکیل مجلس وکلای تجار ایران جلب کند و شاه هم در 12 شوال سال 1301 هجری قمری (1262 شمسی) اساسنامه این مجلس را تایید کرد. مجلس وکلای تجار ایران که به اختصار آن را «مجلس تجارت» هم می گفتند،

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]