اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950627127445700

کمپین بین‌المللی «نجات هامون» در دستور کار

کد: 13950627127445700

https://goo.gl/HtyVJh

، تهران , (اخبار رسمی): سازمان حفاظت محیط زیست از تلاش برای ایجاد یک کمپین بین‌المللی بانام «نجات هامون»خبر داد.

کمپین بین‌المللی «نجات هامون» در دستور کار

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست، معصومه ابتکار ،رییس سازمان حفاظت از محیط زیست بااعلام این خبر گفت: در حال راه‌اندازی یک کمپین بین‌المللی تحت عنوان «نجات هامون» هستیم و کار را با همکاری بخش‌های مختلف و مردم ایران و افغانستان حتما پیگیری می‌کنیم.

ابتکار به برخی موارد از جمله بادهای 120 روزه اشاره کرد و گفت: در فصلی که بادهای 120 روزه را پشت سر گذاشتیم و دما بیش از 40 درجه بوده و تبخیر بسیار بالای 5000 میلی‌لیتر را شاهد بودیم، طبیعی است که این اتفاق بیفتد که در سال‌های قبل نیز رخ داده است. بنابراین می‌توان گفت این یک فاجعه زیست محیطی نیست که برخی رسانه‌ها آن را به کار می‌برند.

او درباره وضعیت تالاب هامون نیز گفت: طی سه سال گذشته برای تالاب هامون وقت زیادی گذاشته شده است و اقدامات خوبی انجام داده‌ایم که برخی از آنها به نتیجه رسیده است که از جمله آنها می‌توان به برداشتن موانع اشاره کرد. در سال 92 موانعی را خودمان برای ورود آب ایجاد کرده بودیم که با همکاری خوب وزارت کشور و مرزبانی بخش‌هایی از این موانع برداشته شد و سه نوبت آب‌گیری از تالاب فراح را در سه سال قبل در هامون داشتیم و این وضعیت تغییر کرد. وقتی سازمان را در سال 92 تحویل گرفتیم، آب در آن سوی مرز بود اما اینطرف به علت برخی اقدامات آب وارد نمی‌شد.وی افزود: با اقدامات انجام شده آب به صورت سیلابی وارد هامون شد و باعث شد پوشش گیاهی خوبی در بخش‌هایی از هامون داشته باشیم که مانع گرد و غبار شود . در مجموع وضعیت متفاوت از گذشته است.

رییس سازمان حفاظت از محیط زیست با بیان اینکه در هماهنگی انجام شده با وزارت نیرو در چند نوبت علاوه بر آبی که از هیرمند به طور طبیعی آمده در چندین نوبت حقابه‌ها رهاسازی شده و از چاه‌نیمه‌ها وارد تالاب شده است، گفت: آخرین مورد در مردادماه انجام شد و در بخش‌هایی از هامون آب داشتیم و تصاویر ماهواره‌ای هم آن را نشان می‌داد.

ابتکار به همکاری با دولت افغانستان اشاره کرد و گفت: میزان همکاری دولت افغانستان بستگی به مناسبات دیپلماتیک دارد. برای احیای تالاب هامون با اشرف غنی صحبت‌هایی انجام دادم و به نظر می‌رسد آنها نیز برای احیای تالاب مشکلی نداشته باشند.

وی افزود: تالاب هامون را در کنگره جهانی ذخیره‌گاه‌های زیست‌گونه مطرح کردیم و گزارش مفصلی ارائه دادیم و در نهایت تالاب هامون در یونسکو به عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره ثبت شد که اتفاق بسیار مهمی بود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان حفاظت محیط زیست

تخریب محیط زیست و بهره برداری بیش از حد منابع در کشور ما نیز همانند بسیاری از کشورهای جهان در طی قرن گذشته، چشمگیر بوده و تسریع در این روند در سال 1335 منجر به تشکیل دستگاهی مستقل به نام کانون شکار ایران، با هدف حفظ نسل شکار و نظارت بر اجرای مقررات مربوط به آن شد. در سال 1346 در پی تصویب قانون شکار و صید، سازمان شکاربانی و نظارت بر صید جایگزین کانون فوق شد. بر اساس قانون اخیر، سازمان شکاربانی و نظارت بر صید، مرکب از وزیران کشاورزی، دارایی، ‌جنگ و شش نفر از اشخاص با صلاحیت بود. بر اساس ماده 6 قانون فوق، وظایف سازمان شکاربانی و نظارت بر صید از محدوده نظارت و اجرای مقررات ناظر بر شکار فراتر رفته و امور تحقیقاتی و مطالعاتی مربوط به حیات‌وحش کشور، تکثیر و پرورش حیوانات وحشی و حفاظت از زیستگاه آنها و تعیین مناطقی به عنوان پارک وحش و موزه‌های جانورشناسی را نیز در بر گرفت. در سال 1350 نام سازمان شکاربانی و نظارت بر صید به “سازمان حفاظت محیط زیست و نام شورای‌عالی شکاربانی و نظارت بر صید به “شورای‌عالی حفاظت محیط زیستف تبدیل شد و امور زیست‌محیطی از جمله پیشگیری از اقدامهای زیانبار برای تعادل و تناسب محیط زیست نیز به اختیارات قبلی آن افزوده شد. در سال 1353 پس از برپایی کنفرانس جهانی محیط زیست در استکهلم و با تصویب قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست در 21 ماده، این سازمان از اختیارات قانونی تازه‌ای برخوردار شد و از نظر تشکیلاتی نیز تا اندازه‌ای از ابعاد و کیفیت سازگار با ضرورتهای برنامه‌های رشد و توسعه برخوردار شد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

گردشگری و میراث فرهنگی | محیط زیست