اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950627127465700

ابلاغ سند همکاری فرابخشی محیط زیستی در مدارس

کد: 13950627127465700

https://goo.gl/M5RzSX

، تهران , (اخبار رسمی): سند همکاری های فرابخشی و بین بخشی در حوزه آموزش حفاظت محیط زیست، مدیریت مصرف آب و انرژی در مدارس ابلاغ شد

ابلاغ سند همکاری فرابخشی محیط زیستی در مدارس

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی سازمان حفاظت از محیط زیست، سند همکاری های فرابخشی و بین بخشی در حوزه آموزش حفاظت محیط زیست، مدیریت مصرف آب و انرژی در مدارس با موضوع هدف چهارم از اهداف توسعه پایدار به امضای علی اصغر فانی وزیر آموزش و پرورش، حمید چیت چیان وزیر نیرو و معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست رسیده است.
هدف از مبادله این سند، تامین و ارتقاء سطح آگاهی محیط زیستی و تمهیدات لازم برای ایجاد زیرساخت های لازم برای مدارس محیط زیستی، مشارکت در دستیابی به اهداف توسعه پایدار، ایجاد نگرش و تغییرات رفتاری مثبت پایدار در دانش آموزان، آموزگاران، کارکنان و والدین در ارتباط با حفظ محیط زیست است.
ارایه آموزش های محیط زیستی ویژه دانش آموزان، اولیا، معلمان و دیگر کارکنان آموزش و پروش، کاهش هزینه های جاری مدارس همچون هزینه های مصرف آب و انرژی از طریق صرفه جویی و استفاده بهینه، بهینه سازی الگوی مصرف آب، منابع، غذا، مواد و انرژی در مدارس، معرفی و ترویج انرژی های پاک و استفاده از آن ها به جای سوخت های فسیلی و بهبود فیزیکی و شاخص های محیط زیستی مدارس نیز از جمله اهداف اجرایی این سند است.
همچنین، ایجاد دبیرخانه مرکزی در سازمان حفاظت محیط زیست و ادارت کل محیط زیست استانی به منظور پیشبرد اهداف سند، ایجاد سامانه جهت اطلاع رسانی، ارائه مشاوره در زمینه اجرای برنامه های محیط زیستی، تبادل نظر و برنامه ریزی به منظور تدوین دستور العمل ها و برنامه های اجرایی در راستای ارتقاء سطح آگاهی دانش آموزان و والدین آن ها، آموزگاران و کارکنان وزارت آموزش و پرورش در ارتباط با حفظ محیط زیست، تشکیل کارگروهی از معاونان دستگاه های ذیربط به منظور پیشبرد امور و تسریع در اجرای هدف سند ذیل چارچوب همکاری های مشترک در سند تعریف شده است.
زمان اجرای این سند از ابتدای سال تحصیلی 96_ 95 است و در صورت نیاز می تواند هر ساله مورد بازنگری و اصلاح قرار گیرد.
در توضیح روش اجرا نیز آمده است که در سال تحصیلی  96_ 95 مدارس با استفاده از منابع و امکانات موجود و با همکاری دبیرخانه استانی مستقر در ادارت کل حفاظت محیط زیست استان ها، مجری طرح مذکور هستند.
استفاده از ظرفیت و زیرساخت های موجود ستادی و استانی در زمینه ارتقای شاخص های محیط زیستی مدارس، ارائه طرح های و راهکارهای مناسب در زمینه تدوین شیوه نامه ها و چگونگی اجرای برنامه ها، تشویق و حمایت از مدارس فعال در عرصه حفاظت از محیط زیست و توسعه پایدار کشور و حمایت های تحقیقاتی _ پژوهشی، فنی و کارشناسی جهت تامین منابع آموزشی و تجهیزات محیط زیستی مورد نیاز مدارس از جمله تعهدات مشترک دستگاه ها در این سند است.
هماهنگی لازم با مدارس برای اجرایی شدن سند، آموزش معلمان، مدیران، خدمتگزاران و دیگر کارکنان، لحاظ نمودن ملاحظات محیط زیستی در ساخت مدارس جدیدالتاسیس توسط سازمان نوسازی و توسعه تجهیز مدارس کشور، درج مطالب آموزشی با محتوای محیط زیستی در کتب درسی، تشکیل کمیته محیط زیست در سطح استان ها، مناطق و مدارس کشور، تدوین و ارائه بخش نامه های ویژه طرح برای ارسال به مدارس مخاطب، اطلاع رسانی اخبار مرتبط با اجرای طرح از طریق پورتال معاونت تربیت بدنی و سلامت از جمله تعهدات وزارت آموزش و پرورش در این سند است.
تعیین نیازها و اولویت های آموزش های محیط زیستی دانش آموزان به تفکیک مقاطع مختلف تحصیلی و با در نظر گرفتن شرایط فرهنگی، اقلیمی و بومی هر استان، تعیین نیازها و اولویت های آموزش های محیط زیستی معلمان، مدیران، اولیاء دانش آموزان، خدمتگزاران مدارس و دیگر کارکنان، ارائه محتوای آموزشی نوشتاری و دیداری بر اساس نیازهای آموزشی تعیین شده با مشارکت وزارت آموزش و پرورش، مشارکت در اجرای برنامه های فرهنگی و فوق برنامه دانش آموزان از قبیل برگزاری مسابقات، نمایشگاه ها، جشنواره ها، همایش ها، اردوها و بازدید از مناطق محیط زیستی، تشویق و حمایت از استان ها، مناطق و مدارس فعال در عرصه حفاظت از محیط زیست و توسعه پایدار کشور، ایجاد ساز و کار برای اجرای موثر همکاری های مشترک در زمینه ارتقای شاخص های محیط زیستی مدارس کشور، تشکیل کارگروه اجرای محیط زیستی با عضویت دستگاه های مسئول و مجری سیاست گذاری برای اجرایی کردن بندهای 12 و 14 از ابلاغیه سیاست های کلی محیط زیست کشور و هماهنگی جهت تجهیز مدارس به زیرساخت های مورد نیاز انرژی پاک و اتخاذ تدابیری برای تامین بخشی از هزینه های مورد نیاز مدارس نیز از جمله تعهدات سازمان حفاظت محیط زیست در این سند است.
وزارت نیرو نیز برای مشارکت در امکان سنجی و ظرفیت شناسی برای برنامه ریزی و اجرای طرح های انرژی های تجدید پذیر و استفاده بهینه آب در مدارس کشور، مشارکت و حمایت کارشناسی در اجرای بهینه سازی مصرف آب و انرژی و ارایه برنامه ها و راهکارهای لازم به منظور اشاعه فرهنگ صحیح مصرف بهینه آب و انرژی در مدارس و استفاده از ظرفیت ها و زیرساخت های موجود در راستای ارتقای شاخص های محیط زیستی مدارس از طریق مصرف بهینه آب و انرژی متعهد شده است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان حفاظت محیط زیست

تخریب محیط زیست و بهره برداری بیش از حد منابع در کشور ما نیز همانند بسیاری از کشورهای جهان در طی قرن گذشته، چشمگیر بوده و تسریع در این روند در سال 1335 منجر به تشکیل دستگاهی مستقل به نام کانون شکار ایران، با هدف حفظ نسل شکار و نظارت بر اجرای مقررات مربوط به آن شد. در سال 1346 در پی تصویب قانون شکار و صید، سازمان شکاربانی و نظارت بر صید جایگزین کانون فوق شد. بر اساس قانون اخیر، سازمان شکاربانی و نظارت بر صید، مرکب از وزیران کشاورزی، دارایی، ‌جنگ و شش نفر از اشخاص با صلاحیت بود. بر اساس ماده 6 قانون فوق، وظایف سازمان شکاربانی و نظارت بر صید از محدوده نظارت و اجرای مقررات ناظر بر شکار فراتر رفته و امور تحقیقاتی و مطالعاتی مربوط به حیات‌وحش کشور، تکثیر و پرورش حیوانات وحشی و حفاظت از زیستگاه آنها و تعیین مناطقی به عنوان پارک وحش و موزه‌های جانورشناسی را نیز در بر گرفت. در سال 1350 نام سازمان شکاربانی و نظارت بر صید به “سازمان حفاظت محیط زیست و نام شورای‌عالی شکاربانی و نظارت بر صید به “شورای‌عالی حفاظت محیط زیستف تبدیل شد و امور زیست‌محیطی از جمله پیشگیری از اقدامهای زیانبار برای تعادل و تناسب محیط زیست نیز به اختیارات قبلی آن افزوده شد. در سال 1353 پس از برپایی کنفرانس جهانی محیط زیست در استکهلم و با تصویب قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست در 21 ماده، این سازمان از اختیارات قانونی تازه‌ای برخوردار شد و از نظر تشکیلاتی نیز تا اندازه‌ای از ابعاد و کیفیت سازگار با ضرورتهای برنامه‌های رشد و توسعه برخوردار شد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

علم و آموزش | محیط زیست