اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950628129225700

پیام بان کی مون به مناسبت روز جهانی حفاظت از لایه اوزن

روند صعودی گرمایش زمین باید مهار شود

کد: 13950628129225700

https://goo.gl/LESw7u

، تهران , (اخبار رسمی): دبیرکل سازمان ملل متحد در پیامی به مناسبت روز جهانی حفاظت از لایه اوزن تاکید کرد:اکنون باید اراده و خواستمان را به عمل تبدیل کنیم و با بهر ه برداری از ظرفیت پروتکل مونترال ، روند رو به ازدیاد گرمایش زمین را در کوتاه مدت مهار کنیم.

پیام بان کی مون به مناسبت روز جهانی حفاظت از لایه اوزن

 به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی سازمان حفاظت از محیط زیست،متن کامل پیام بان کی مون به این شرح است: 
از زمان گرامیداشت روز جهانی اوزن در سال گذشته ، شاهد دگرگونی هایی ( در راستای حفاظت از محیط زیست) بوده ایم. اکنون  برنامه توسعه پایدار تا سال 2030 را در اختیار داریم که رشدی فراگیر ، عادلانه  همراه آسایش و رفاه مردم و  بهبودی سیاره مان را در بردارد. در مورد تغییرات اقلیمی ، توافق پاریس نقطه عطف تاریخی در مسیر مشترکمان به سوی جهانی پایدار و امن بوجود آورد.
اکنون باید اراده و خواستمان را به عمل تبدیل کنیم و با بهر ه برداری از ظرفیت پروتکل مونترال ، روند رو به ازدیادگرمایش زمین در کوتاه مدت که تحت تاثیر رشد روزافزون مصرف هیدروفلوروکربن ها است را مهار نماییم.
ماه آینده در رواندا ، دقیقاً فرصت چنین کاری فراهم است، جایی که هیات های اعزامی کشورهای عضو گرد هم می آیند تا تحت پروتکل مونترال بر سر حذف تدریجی هیدروفلوروکربن ها به توافقی جهانی دست یابند. از سالهای گذشته، هیدروفلوروکربن ها به عنوان جایگزین موثر مواد مخرب لایه اوزن به طور گسترده ای   بخصوص در بخش تبرید و تهویه مطبوع مورد استفاده قرار گرفت. با این وجود بررسی های علمی نشان داد علی رغم اینکه این دسته مواد ، خطر تخریب لایه اوزن را تا حد زیادی کاهش داده اند در عین حال  از اثر گاز گلخانه ای شدیدی برخوردارند. با توجه به گسترش مصرف این نوع مواد ، تصمیم قاطعی نیاز است درست به همان قاطعیتی تصمیمی که  لایه اوزن را در مسیر بهبودی قرار داد.
حذف تدریجی هیدروفلوروکربن ها مزایای چشمگیری درپی دارد. درصورت اجرا تا نیم درجه کاهش گرمایش جهانی تا پایان قرن حاضر را باعث میشود که پیشرفت بزرگی برای توافقنامه پاریس قلمداد میشود و همچنین میتواند به طور قابل توجهی باعث بهبود بهره وری انرژی در برخی از فن آوری ها و مبردهای جایگزین شود.
مشکل جهانی راه حل جهانی نیز طلب میکند. مطمئنم در این مسیر هر مانعی را می توان پشت سرگذاشت؛ همانطور که شاهد بودیم چطور بکارگیری پروتکل مونترال توسط کشورها باعث کاهش سالانه دو میلیون ابتلا به سرطان پوست شده و بسیاری بیش از این را نیز از خطر آب مروارید چشم مصون داشته است.
 میتوانیم با بکارگیری سازوکار پروتکل مونترال برای حذف  تدرجی هیدروفلوروکربن ها سایر تلاش های درحال انجام جهت کاهش دی اکسید کربن و انتشار گازهای گلخانه ای تحت کنوانسیون تغییرات‌ آب‌ و هوا را تقویت نماییم.
در این روز جهانی حفاظت از لایه اوزن ، دستاوردهایمان را بخاطر آوریم و برای حفاظت بیشتر جو زمین متعهد شویم. با همکاری یکدیگر می توانیم  ضمن حفاظت از سیاره مان که تنها خانه ماست ؛ جهانی سالم تر ، امن تر ، توام با خوشبختی و تساهل برای همه مردم جهان بنا نهیم.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان حفاظت محیط زیست

تخریب محیط زیست و بهره برداری بیش از حد منابع در کشور ما نیز همانند بسیاری از کشورهای جهان در طی قرن گذشته، چشمگیر بوده و تسریع در این روند در سال 1335 منجر به تشکیل دستگاهی مستقل به نام کانون شکار ایران، با هدف حفظ نسل شکار و نظارت بر اجرای مقررات مربوط به آن شد. در سال 1346 در پی تصویب قانون شکار و صید، سازمان شکاربانی و نظارت بر صید جایگزین کانون فوق شد. بر اساس قانون اخیر، سازمان شکاربانی و نظارت بر صید، مرکب از وزیران کشاورزی، دارایی، ‌جنگ و شش نفر از اشخاص با صلاحیت بود. بر اساس ماده 6 قانون فوق، وظایف سازمان شکاربانی و نظارت بر صید از محدوده نظارت و اجرای مقررات ناظر بر شکار فراتر رفته و امور تحقیقاتی و مطالعاتی مربوط به حیات‌وحش کشور، تکثیر و پرورش حیوانات وحشی و حفاظت از زیستگاه آنها و تعیین مناطقی به عنوان پارک وحش و موزه‌های جانورشناسی را نیز در بر گرفت. در سال 1350 نام سازمان شکاربانی و نظارت بر صید به “سازمان حفاظت محیط زیست و نام شورای‌عالی شکاربانی و نظارت بر صید به “شورای‌عالی حفاظت محیط زیستف تبدیل شد و امور زیست‌محیطی از جمله پیشگیری از اقدامهای زیانبار برای تعادل و تناسب محیط زیست نیز به اختیارات قبلی آن افزوده شد. در سال 1353 پس از برپایی کنفرانس جهانی محیط زیست در استکهلم و با تصویب قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست در 21 ماده، این سازمان از اختیارات قانونی تازه‌ای برخوردار شد و از نظر تشکیلاتی نیز تا اندازه‌ای از ابعاد و کیفیت سازگار با ضرورتهای برنامه‌های رشد و توسعه برخوردار شد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

محیط زیست