اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950629131225793

اختتامیه هفتمین جشنواره منطقه ای ورنی اهر

کد: 13950629131225793

https://goo.gl/EcZN9t

، تهران , (اخبار رسمی): هفتمین جشنواره منطقه ای ورنی اهر که با هدف ارتقاء کمی و کیفی تولیدات ورنی و ایجاد بستر مناسب برای عرضه تولیدات هنرمندان ورنی باف برگزار شد، به کار خود پایان داد.

اختتامیه هفتمین جشنواره منطقه ای ورنی اهر

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی سازمان  میراث فرهنگی، مرتضی آبدار مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان شرقی در مراسم اختتامیه این جشنواره گفت: دغدغه اصلی مقام معظم رهبری بحث اشتغال جوانان است، جوانان سرمایه های گرانبهای کشور هستند و لذا باید زمینه استفاده از این ظرفیت را فراهم نمود و همه باید با عزم و اراده جدی مسیر اشتغال پایدار حرکت کنیم.

وی افزود: برگزاری جشنواره های استانی و شهرستانی بستر مناسبی برای بیان توانمندیهای و شناساندن مناسب ظرفیت های هر منطقه و شهرستان است و شهرستان اهر از ظرفیت های بالایی در تولیدات صنایع دستی به ویژه ورنی برخوردار است که باید از این پتانسیل در مسیر حمایت از هنرمندان این عرصه و توسعه شهرستان استفاده کرد.

آبدار با اشاره به اینکه ورنی یکی از بهترین اقلام صادراتی این استان در بخش صنایع دستی است، خاطر نشان کرد: عدم وجود مدیریت واحد در حوزه صنایع دستی و فرش مشکلاتی را برای این حوزه ایجاد می کند. استفاده از ابزارها و تکنیک های نو زمینه باز نمودن جایگاه ورنی در اقتصاد کشور را موجب می شود.

وی افزود: با بهبود کمی و کیفی تولیدات هنرمندان ورنی و در سایه تبلیغات و بازاریابی باید بستر مناسب برای فروش ورنی در بازارهای ملی، منطقه ای و فرا منطقه ای در راستای تحرک اقتصادی و ایجاد اشتغال فراهم شود.

وی گفت: در نظر داریم با آسیب شناسی هفت جشنواره برگزار شده و همت در راستای ارتقا سطح برگزاری این جشنواره در سال 2017 این جشنواره را بصورت ملی و در سال 2018 در سطح بین المللی برگزار کنیم تا با افزایش گستره از منطقه‌ای به فرا منطقه ای شاهد حضور بیشتر فعالان صنایع دستی و شناساندن توانمندی‌ها و قابلیت‌های بالقوه منطقه باشیم.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان آذربایجان شرقی از فرماندار اهر و مسئولین محلی خواست تا مکانی مناسبی برای راه اندازی شهرک صنایع دستی به منظور معرفی پتانسیل های صنایع دستی به ویژه ورنی به عنوان خاستگاه این هنر در نظر بگیرند.

سیّد محمد عابدی فرماندار اهر نیز با اشاره به زیبایی های و پتانسیل های اهر در این مراسم گفت: جایگاه ورنی در این شهرستان بسیار حائز اهمیت است و برگزاری جشنواره ورنی در راستای شناساندن صنایع دستی منطقه اهر و ارسباران قطعاً رونق این صنعت را به دنبال خواهد داشت.

وی گفت: برگزاری این جشنواره با رویکرد اقتصادی و محوریت تولیدات ورنی بستر اشاعه فرهنگ، آداب و سنن و صنایع منحصر به فرد منطقه ارسباران و تعامل شهرستان های اهر و دیگر شهرستان های مجاور به منظور حمایت از صنایع دستی و ورنی‌بافی منطقه را میسر خواهد کرد.

عابدی با اشاره به اینکه این شهرستان پایتخت «ورنی» کشور است، بیان کرد: برگزاری چنین جشنواره های منطقه ای قدمی بلندی در جهت رونق و شکوفایی اقتصادی شهرستان است و در تحقق اقتصاد مقاومتی همانگونه که مقام معظم رهبری بر آن تاکید دارند، نقش بسیار مهمی را ایفا می کند.

 در پایان این مراسم از نفرات اول تا سوم بخش طرح، رنگ و بخش بافت بطور جداگانه با حضور مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و فرماندار شهرستان اهر تقدیر و تشکر شد.

در بخش بافت ورنی عباداله صادقی رتبه اول، زهرا نورآذر رتبه دوم و صبا شیری رتبه سوم و در بخش طرح و رنگ نیز سمیه نگهداری رتبه اول، طاهره پور حاتم رتبه دوم و سهران جعفری رتبه سوم را از آن خود کردند.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری

گردشگری در سرزمین ایران از پیشینه‌های چند هزار ساله برخوردار است. در تمامی دوران باستان، تا قبل از اسلام مستندات تاریخی حکایت از گسترش شهرها، راه‌ها و اقامتگاه‌ها در سرزمین پهناور ایران دارد. آثار مکتوب‌ بر جای مانده حاکی از سفر یونانیان و رومیان به ایران است، اگرچه از سیاحانی که قبل از اسلام به ایران سفر کرده‌اند اطلاع دقیقی در دست نیست. در قرون اولیه پس از اسلام، بعد از پشت سر نهادن یک دوره بحرانی، رویکرد ادبی، فرهنگی و علمی در ایران آغاز شد و از رونقی بی‌نظیر برخورداد گردید . شاعران و نویسندگان به گشت و گذار در سرزمین اسلامی پرداختند که حاصل آن سفرنامه‌هایی بود که اکنون بر جای مانده و از خلال آنها می‌توان با جغرافیا، فرهنگ و تمدن آن روزگار آشنا شد. از جمله معروفترین این جهانگردان می‌توان به ناصرخسرو قبادیانی شاعر، فیلسوف و سفرنامه‌نویس قرن پنجم اشاره کرد. از سوی دیگر به تدریج و به ویژه طی قرون هفتم به بعد جهانگردان غربی نیز در پی سفر به شرق و از جمله ایران برآمدند. در همان دوران اقامتگاه‌هایی در ایران تأسیس شد که بسیاری از آنها همچنان بر جای مانده است. ایران در دوران صفویه و علی‌الخصوص در دوره شاه عباس اول به عنوان کشوری جذاب نظر بسیاری از جهانگردان اروپایی را به خود جلب کرد. به همین دلیل می‌توان دوره سلطنت شاه عباس اول تا انقراض سلسله صفوی را یکی از مهمترین ادوار توسعه جهانگردی در ایران به حساب آورد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

جشنواره، نمایشگاه و همایش