اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950631132855499

مُد خارجی در فروشگاه‌ها، خیانت اقتصادی است

کد: 13950631132855499

https://goo.gl/fWtpph

، تهران , (اخبار رسمی): بازار تعیین کننده نوع کالا و جنس است. اما در واقع مدیسین‌ها یا کسانی که مد را ابداع می‌کنند، ذائقه جامعه را عوض می‌کنند. با طراحی، بینش، نگرش و دیدگاه جامعه راعوض می‌کنند و باعث می‌شوند مغزشویی صورت بگیرد.

مُد خارجی در فروشگاه‌ها، خیانت اقتصادی است

به گزارش اخباررسمی به نقل روابط عمومی اتاق بازرگانی ایران، طی هفته‌های گذشته، 825 واحد صنفی فروش مانتو در سراسر کشور پلمپ شده‌اند. سردار سعید منتظرالمهدی، سخنگوی نیروی انتظامی نیمه شهریور ماه گفته بود:«در تاریخ 22 تیر ماه سال جاری موضوع ممنوعیت تولید مانتوهای نامتعارف توسط رییس اتحادیه پوشاک شهر تهران، اعضای هییت مدیره و اماکن تهران بزرگ، مورد بحث، بررسی و تصویب قرار گرفته و ممنوعیت تولید، فروش ونمایش اینگونه البسه و به ویژه مانتو به کلیه واحد های صنفی ابلاغ شد.» به گفته سخنگوی ناجا، تهیه پیش‌نویس لایحه کشوری بین اماکن ناجا با همکاری اماکن تهران بزرگ از دیگر اقدامات ناجا بود که پس از امضا و توافق در شهر تهران قابل اجرا شده و به کلیه استانها نیز اطلاع رسانی شد. این طرح در سراسر استان‌ها اجرا شد و 3627 واحد صنفی متخلف شناسایی ، مورد تذکر قرار گرفته و برای آن ها اخطاریه صادر شد که در این بین، 825 واحد به تذکرات توجهی نکرده و پلمب شدند.

امان‌الله قرایی مقدم، جامعه‌شناس و استاد دانشگاه خوارزمی، یکی از افرادی است که با عصبانیت درباره طراحی‌های مانتو که اخیرا زیاد دیده می‌شود، صحبت می‌کند. او معتقد است برخورد قهری نیروی انتظامی، صحیح و به جاست.

قرایی مقدم  با اعتقاد بر اینکه این طراحی‌ها خارجی هستند به «پایگاه خبری اتاق ایران» می‌گوید:«اینکه این کالاها و مدل های خارجی را بفروشند که درون آن مدها عناصر فرهنگی بیگانه وجود دارد، درست نیست. از لحاظ اقتصادی اگر پیراهن خارجی می‌خرید، شاید 5،6 کارگر را بیکار می‌کنید. این بیکاری به اینجا ختم نمی‌شود . به جرم در جامعه و ازدواج نکردن هم می‌رسد. در نتیجه صرف نظر از تهاجم فرهنگی مسئله این است که همین فروشندگان خیانت به فرزندان‌شان می‌کنند، به دلیل سود آنی، سود آتی را از بین می‌برند. فرزندان این‌ها می‌خواهند در جامعه زندگی کنند اما وقتی خودشان کالای خارجی را در معرض فروش قرار می‌دهند، این خیانت است. لباس چون در معرض دید قرار می گیرد، درون جامعه به عنوان یک تصویر سینمایی دیده می‌شود. با پوشیدن این لباس شما به کودکان و نوجوانان پیام می‌دهید. درست است این لباس در تن شماست، اما تلویزیون و ویترین است. باید با پوشش‌های نامتعارف مبارزه شود.چاقوکشی‌ها و عصبانیت ها یکی از نتایج همین کارهاست.»

او معتقد است طراحان، نظام عرضه لباس را در جامعه شکل می‌دهند و مسئله محدود به تقاضای مردم نیست. قرایی‌مقدم می‌گوید:«بحث دیگر سرمایه‌داری است، به معنای نظام عرضه و تقاضا. بازار تعیین کننده نوع کالا و جنس است. اما در واقع مدیسین‌ها یا کسانی که مد را ابداع می‌کنند، ذائقه جامعه را عوض می‌کنند. با طراحی، بینش، نگرش و دیدگاه جامعه راعوض می‌کنند و باعث می‌شوند مغزشویی صورت بگیرد. در نتیجه این مدها ذائقه که عوض شد، به سمت لباس‌های خاص می‌روند. ابتدا آن مد وجود دارد، بعد تقاضا به وجود می‌آید و باعث می‌شود جنسی در جامعه به دلیل مد جدیدتر عوض شود. اگر این مدگرایی و طراحی مد به وسیله خود ایرانیان باشد، با استفاده از پارچه ونخ ایران، خوب است. ما اگر در این پارچه، نخ چینی و کره‌ای به کار ببرید، این خیانت است.»

او ادامه می‌دهد:«این بحث همه جانبه است، مد گرایش را تعیین می‌کند. انتقال فرهنگ هم از طریق همین مد صورت می‌گیرد و به نوعی تهاجم فرهنگی اتفاق می‌افتد. بنابراین اگر این مد را بومی کنید، خوب است. خودتان نخ و پارچه ایرانی به کار ببرید. در نتیجه اگر این 800 نفر مدهای خارجی آن هم با جنس‌های خارجی می‌فروشند،حق‌شان این است که پلمب شوند. برای اینکه خائن به کشور هستند. اما اگر در تولیدات داخلی مد، طراحی ایرانی با ارزش‌های ایرانی است، نباید برخوردی صورت بگیرد.»

این جامعه‌شناس معتقد است مانتو نوعی «تلویزیون» است. قرایی‌مقدم می‌گوید:«ما دو نوع فرهنگ‌سازی داریم. گاهی خود به خودی فرهنگ‌سازی صورت می‌گیرد، شما با مانتویی که حرکت می‌کنید نوعی تلویزیون هستید، جوانان و نوجوانان را تحریک می‌کنید، بنابراین اینجا وارد انتقال فرهنگ بیگانه به درون می‌شوید و این باعث می‌شود کشور عقب بیفتد. بعضی از این حرف‌های پشت روپوش‌ها، مستهجن است. در هیچ کجای دنیا افراد سالم آن را نمی‌پوشند اما در ایران با ناآگاهی خریداری می‌شود. در همه کشورها حاکمیت قانون و ارزش‌ها وجود دارد و با پوشش‌های ضد ارزش، برخورد می‌شود. اما نباید برخورد و فرهنگ‌‌سازی به همین‌جا محدود شود. این فرهنگ‌سازی از نوع تسلط اجباری است.»

استاد دانشگاه خوارزمی درباره تسلط ترغیبی نیز توضیح می‌دهد:«نوع دیگر فرهنگ‌سازی مربوط به رسانه‌هاست. تسلط ترغیبی، معنایش همین تبلیغات است. همین حرف‌ها و گزارش‌ها باعث می‌شود که کم‌کم گرایش به وجود آید. البته مثلا در رسانه‌ها درباره مذموم بودن اعتیاد حرف می‌زنند، اما وقتی کسی گوش نمی‌کند و استفاده از مواد مخدر و قاچاق آن روز به روز بیشتر می‌شود، نباید جلویش گرفته شود؟ من اسم پوشش‌های خارجی را می‌گذارم تریاک و اعتیاد فرهنگی. معتادتان می‌کند و شما را بیگانه پرست می‌کند.»

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی ایران

در اواسط قرن سیردهم هجری شمسی، نماینده فعال هیات تجار تهران، جاج محمدحسن امین الضرب بود که توانست با حمایت جمعی از بازرگانان، نظر موافق ناصرالدین شاه را برای تشکیل مجلس وکلای تجار ایران جلب کند و شاه هم در 12 شوال سال 1301 هجری قمری (1262 شمسی) اساسنامه این مجلس را تایید کرد. مجلس وکلای تجار ایران که به اختصار آن را «مجلس تجارت» هم می گفتند،

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]