اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950631132895632

فلزات هم بو دارند

رایحه های متالیک در عطر سازی

کد: 13950631132895632

https://goo.gl/orAsig

، تهران , (اخبار رسمی): با گذشت زمان و تجربه عطرها و محصولات خوشبو کننده محیط، جنبه فلزی یا اصطلاحا متالیک در رایحه ها، توجه را به خود جلب کرده است. مردم اغلب ازاصطلاح "متالیک" برای توصیف رایحه های فلزی استفاده می کنند و میگویند که بوی فلز و فولاد می دهد. اما، آیا فلز بو دارد؟

رایحه های متالیک در عطر سازی

به گزارش روابط عمومی لوکس بایر، برای استشمام بو، مولکول ها باید فرار باشند و باید بصورت فیزیکی در فضا حرکت کرده و وارد بینی شما شوند، با سلول های دریافت کننده داخل بینی وارد ارتباط شده و در زنجیره فرآیندهای بیوشیمیایی قرار گیرند، تا مغز بتواند نوع خاصی از یک بو را تشخیص داده و تفسیر کند.

به غیر از جیوه، بنظر نمی رسد که هیچ یک از فلزات دارای تعداد زیادی اجزای فرار باشند. گذشته از آن؛ داشتن بو ویژگی مواد دارای ساختار سلولی است و موادی که دارای شبکه یونی یا شبکه فلزی هستند (مثل نمک های معدنی و آهن) نباید بو داشته باشند.

با این اوصاف؛ اما گفته می شود که مواد فلزی بو دارند، بویی خاص و قابل تشخیص که نمی شود با بوی دیگر مواد اشتباه گرفت. مثل دستگیره در، الاکلنگ، سکه، کلید، آچار، پیچ گوشتی و قاشق. نگاهی دقیق تر به این لیست بیندازید.آیا اشتراکی بین آن ها وجود دارد؟ بله، همه این مواد فلزی با پوست شما در ارتباط هستند و راز بوی مواد فلزی همین است. دلیل اصلی بوی فلزات، نهفته در واکنش اکسیده شدن چربی ها، تحت تاثیر اکسیدوردوکتازها (گروهی از آنزیم ها که عمل انتقال الکترون از یک مولکول به مولکول دیگر برای از دست دادن الکترون و ممانعت از افزایش آن ها را تسریع می کند، که به آن اکسیداسیون می گویند) است.

یون های مثبت آهن، پروکسید های چربی را تجزیه کرده و ماده ای با بوی تند تولید می کند. فقط مقدار کمی یون آهن، لازم است تا این ماده  فرار، که قادر به تشخیص بوی آن هستیم ساخته شود.

به همین دلیل خون هم، بویی شبیه به فلز دارد؛ آهن موجود در هموگلوبین خون، واکنشی مشابه نشان می دهد. طی روند تکامل، ما نسبت به این بو حساس شدیم: بعضی از درندگان می توانند از چندین مایل دورتر، این بو را تشخیص دهند.

چه موادی باعث ایجاد رایحه متالیک می شوند؟ معمولا این ترکیبات، آلدهید ها و کتون های اشباع نشده هستند، یکی از آن ها که در آزمایشگاه های عطرسازی وجود دارد؛ "آمیلی وینیل کِتون" است که در خالص ترین حالت، رایحه ای خاکی-فلزی، به همراه رایحه قارچ و نوت های ظریفی از سبزیجات و نوعی بوی خاص، شبیه به ماهی تازه گرفته شده از آب شیرین دارد.

دانشمندان دانشگاه "لینشوپین" در سوئد؛ اخیرا پژوهشی گسترده در رابطه با بوی خون، انجام داده اند. آن ها ترکیب کلیدی که منجر به ایجاد بوی خون می شود را شناسایی کردند که نوعی آلدهید خونی است. میزان حساسیت ما در تشخیص بوی این ترکیب خارق العاده است.

در پالت عطرسازان، تعداد زیادی از ترکیبات با ویژگی رایحه متالیک وجود دارد. بسیاری نوعی رایحه بسیار ظریف متالیک در اکسید گل رز استشمام می کنند، که بخشی بسیار جزئی از رایحه گل سرخ است. گل شمعدانی شامل مقادیر بیشتری از رز اکساید است، به همین دلیل عصاره آن در بعضی درجات، رایحه متالیک دارد. می توان رز اکساید را به عنوان محافظ شیمیایی در مشک نیز مشاهده کرد.

"مارک بوکستون" علاقه زیادی به استفاده از رز اکساید در عطر های خود دارد که عطر "کوم د کَغگونس 3" دوز بالایی از این ماده را در خود دارد.

نیتریل ها گروه دیگری از ترکیبات دارای رایحه متالیک هستند که کاملا راکد و پایدار هستند و اغلب بعنوان خوشبو کننده در سفید کننده ها استفاده می شود. نیتریل ها برای ایجاد رایحه متالیک در عطرها هم استفاده می شوند؛ مثل بعضی از عطرهای محرک و بر انگیزاننده "آنتوان لی".

بعضی ها، رایحه متالیک را در اسطوخودوس استشمام می کنند. در عطرهای فوژه کلاسیک؛ اغلب بوی سرد و فلزی اسطوخودوس به همراه عطر گل شمعدانی متعادل شده با گرمی کومارین و ترکیبات کاجی، گِرد هم می آیند.

آیا شما نوت های متالیک در عطرها را می پسندید؟ این رایحه برای شما زجر آور، ترسناک یا اعتیاد آور است؟

مشاهده برند های لوکس بایر

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

لوکس بایر

فروشگاه اینترنتی مازاری یک محیط لوکس، آرام و خلوت برای یک خرید خاص است. پرداخت هزینه سفارشات به صورت اینترنتی و از درگاه بانک پاسارگاد است. تمامی کاربران می‌توانند با استفاده از همه کارت‏‌های بانکی عضو شبکه شتاب هزینه سفارشات خود را به صورت آنلاین از درگاه پرداختی امن و مطمئن پارس پال پرداخت کنند.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

مد و لباس