اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950702134045648

معاون نوآوری و فناوری وزارت تشریح کرد

آغاز طرح مطالعاتی کریدور فناوری اطلاعات و ارتباطات

کد: 13950702134045648

https://goo.gl/xA5w6R

، تهران , (اخبار رسمی): معاون نوآوری و فناوری وزارت، تکمیل و بهره برداری از نخستین کریدور فناوری ارتباطات و فناوری اطلاعات در راستای اقتصاد مقاومتی برشمرد و گفت: مرحله اول ایجاد نخستین کریدور فناوری اطلاعات ایران تا پنج سال آینده به بهره برداری کامل می رسد.

آغاز طرح مطالعاتی کریدور فناوری اطلاعات و ارتباطات

 به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی  مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات،  امیرحسین دوایی مرکزیبا بیان این که منطقه ویژه پیام مکان مناسبی برای سرمایه گذاران بین المللی بویژه در بخش تولید است، اظهار داشت: طرح مطالعاتی سرمایه گذاری در منطقه ویژه پیام در شرف عقد قرارداد است. 

وی همچنین از انتخاب مشاور داخلی جهت ارایه طرح مطالعاتی خبر داد و گفت: طرح مطالعاتی با همکاری مسوولان منطقه ویژه پیام و سایر ذی نفعان، با هدف جلب سرمایه بین المللی ارایه خواهد شد.
 دوایی مرکزی برگزاری جلسه کارگاهی با حضور تیم مشاوره ای از سنگاپور را در این راستا برشمرد و گفت: مزیت این جلسه در کنار بیان مباحث علمی، ارایه تصویر درست از شرایط کشور و اخذ دیدگاه های دیگر نسبت به سرمایه گذاری در این منطقه است که می تواند ما را در  ادامه راه تحقق این پروژه بومی منطبق با شرایط کشور به نتیجه برساند.
وی با اشاره به دو فاز تعریف شده در پروژه منطقه ویژه پیام، خاطر نشان کرد: در فاز نخست، این منطقه محل استقرار شرکت های بین المللی تولیدکننده در حوزه ICT خواهد شد که بیشتر تمرکز هم بر تولید محصولات سبز و دانش بنیان است که علاوه بر مصرف داخلی به خارج از کشور هم صادر شود.
وی فاز دوم را هم ایجاد شهر ICT با زیرساخت های شهری مبتنی بر تکنولوژی دیجیتال دانست و بر نیاز این طرح به مطالعه بیشتر و هدف گذاری مشخص تاکید کرد.
معاون نوآوری و فناوری وزارت همچنین از علاقه مندی نسبت به سرمایه گذاری بین المللی در این پروژه خبر داد و گفت: به عنوان یک برنامه دراز مدت، در فاز نخست به دنبال ایجاد درگاه جذب سرمایه گذاری بین المللی برای تولید کالا، خدمات و سرویس های دانش بنیان مبتنی بر ICT در منطقه ویژه پیام هستیم.
وی در عین حال با تاکید بر حضور شرکت های با سابقه و دارای برند به عنوان مرحله اول افزود: شرکت های کوچکتر در کنار شرکت های بزرگ تر و تحت پوشش و حمایت آنها، می توانند با ایجاد شرکت های مشترک و همکار به بازار، سرمایه و تکنولوژی دست یابند.
معاون وزیر ارتباطات در ادامه با اشاره به هدف بزرگ کردن بازار گفت: بزرگ شدن بازار در جهت ماموریت های ملی، ثروت آفرینی و اشتغال برای کشور بوده و در کنار آن شرکت های کوچک و متوسط هم می توانند با همکاری با یکدیگر به بازارهای بزرگ تر دست یابند.
وی تصریح کرد: انتظار داریم شرکتهای توانمند در حوزه رقابت جهانی توانمندی خود را افزایش داده موتور محرک شرکت های دیگر شوند. 
 دوایی مرکزی در ادامه در خصوص دیگر بخشهای این کریدور به پارک فناوریICT اشاره کرد و افزود: عملیات عمرانی و توسعه زیرساخت های این پارک واقع در سایت امام سجاد جاده کرج، با مدیریت پژوهشگاه ICT آغاز و مرحله اول آن هم به خوبی پیش رفته است. 
معاون وزیر ارتباطات در عین حال،‌ با ابراز امیدواری نسبت به حضور تیم های زبده در این پارک اظهار داشت: به منظور ایجاد زیرساخت های فیزیکی و تجهیزاتی پارک،  قرارداد طراحی مفهومی پارک از نظر مأموریت، برنامه و ساختارهای مورد نیاز و نیز مطالعه بر روی تجهیزات برتری بخش در حال پیگیری است.
به گفته وی پس از تکمیل زیرساخت  اصلی و استقرار تجهیزات برتری بخش، پارک تبدیل به پارک فناوری با رویکرد دانش بنیان متصل به بازار خواهد شد و قادر است با استقرار شرکت های مناسب ضمن تولید ارزش اقتصادی، در سطح جهانی نیز اعتبار کسب کند.
وی هدف این پروژه را تولید نرم افرازهای کاربردی مفید و در تراز بین المللی در حوزه های مختلفی همچون اینترنت اشیا، انیمیشن و بازی رایانه ای پیشرفته برشمرد و گفت: شرکت های دانش بنیان مستقر در این پارک می توانند، با بهره گیری از امکانات و زیرساخت ایجاد شده در حوزه نرم افزار، خدمات و سرویس، محصول تولید و به بازار داخلی و حتی بین المللی عرضه کنند و به این ترتیب شاهد شکل گیری گردش اقتصادی خوبی در آن باشیم.
معاون وزیر ارتباطات در عین حال با تاکید بر این که پارک فاوا کمتر جنبه مرکز رشد دارد و رویکرد اصلی در آن بر برندسازی است گفت: در این راستا به دنبال این هستیم که با جمع کردن شرکت های موفقی که درگذشته در حوزه فاوا فعال بودند در آن منطقه، روند دسترسی به بازار و سرمایه و تکنولوژی تسهیل کنیم.
 دوایی مرکزی همچنین حضور مراکز تحقیقاتی، دانشگاهی و بانک ها از جمله پست بانک را با رویکرد سرمایه گذاری تخصصی در آنجا لازم برشمرد و افزود: دانشکده پست و مخابرات هم می تواند محمل مهارت آموزی به فارغ التحصیلان دانشگاهی باشد تا در نهایت شاهد ایجاد یک اکوسیستم در آنجا باشیم هرچند اکوسیستم اصلی در کریدور ساخته می شود که پارک بخشی از آن است.
وی به عنوان پروژه دیگر به استقرار ساختارهای مدیریتی بر اساس تجربه پارک های فناوری در ایران اشاره کرد و گفت: به زودی این ساختارها در منطقه ویژه پیام پیاده سازی می شود.
 دوایی مرکزی در خصوص تفاوت این پروژه با پروژه های دیگر سراسر کشور اظهار داشت: این پروژه برای وزارت ارتباطات مناسب سازی شده و مکانیزم های مدیریتی و استقرار نظام مدیریت در پارک را مشخص می کند.
وی با ابراز امیدواری نسبت به پیشرفت تدریجی این پروژه ها، بیان کرد: با ادامه روند پیشرفت پروژه ها امیدواریم نهایتا تا پایان سال جاری یا ابتدای سال بعد، مرحله اول پارک راه اندازی شود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

نظر به تحول چشمگیر علوم و فنون مرتبط با صنایع الکترونیک ، مخابرات ، ارتباطات رادیوئی و رایانه‎ای و نقش مهم و مؤثر خدمات پستی ، مخابراتی ، پست‎بانک و سنجش از دور ، درامور فرهنگی و اقتصادی ، تعمیق علایق و پیوستگی بین جوامع انسانی ، تحول نظام اداری ، کاهش مسافرتهای غیرضرور، حفظ محیط زیست و تشخیص منابع زمینی ، هواشناسی، اقیانوس‎شناسی در برنامه‎ریزی توسعه و لزوم تدوین و تعیین وظایف و اختیارات قانونی برای دستگاه متولی نظارت بر عرضه خدمات مذکور و هماهنگ کردن نام و عنوان این دستگاه، متناسب با ضرورتها ونیازهای زمان ، قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری در چاچوب سیاستهای کلی نظام به شرح ذیل تدوین می‎شود : ماده 2- بمنظور اعمال حاکمیت بر طیف فرکانس و حفاظت از حقوق رادیوئی کشور درسطح منطقه و بین‎الملل و تمرکز امور سیاستگذاری ، تدوین ضوابط و استانداردها و نظارت بر حسن اجرای آنها در بخشهای مختلف ارتباطات پستی و مخابراتی نظیر خدمات جدید و متعارف پستی ، مخابراتی ، مخابرات فضائی ، ارتباطات رادیوئی ، انتقال داده‎ها ، انتقال صدا و تصویر ، سنجش از دور ، ارتباطات رایانه‎ی و ایجاد بستر مناسب برای اطلاع‎رسانی و آمایش و پردازش اطلاعات و روشهای دورسنجی و پشتیبانی آنها و همچنین سیاستگذاری ، در زمینه توسعه امکانات و خدمات ارتباطی مذکور ، هماهنگ با آخرین پیشرفتهای علمی ، تجربی و فنّاوری اطلاعات درجهان ، بموجب این قانون نام وزارت پست و تلگراف وتلفن ، به وزارت ارتباطات و فنّاوری اطلاعات تغییر می‎یابدو کلیه وظایف، اختیارات و مسئولیتهای وزیر و وزارت پست وتلگراف وتلفن به وزیر و وزارت ارتباطات و فنّاوری اطلاعات تفویض می‎شود.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]