اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13951109228095648

وزیر ارتباطات:

ماهواره دوستی امسال پرتاب می شود

کد: 13951109228095648

https://goo.gl/dwosaU

، تهران , (اخبار رسمی): وزیر ارتباطات از اتمام ساخت ماهواره «ناهید یک» و «دوستی» خبر داد و گفت: امیدواریم ماهواره دوستی را امسال و ماهواره «ناهید ۱» را سال آینده پرتاب کنیم.

ماهواره دوستی امسال پرتاب می شود

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ،  محمود واعظی امروز در مراسم امضای قرارداد برای ساخت ماهواره «ناهید۲» که میان سازمان فضایی ایران و پژوهشگاه فضایی منعقد شد در جمع خبرنگاران با اشاره به برنامه های فضایی دولت گفت: هم اکنون کار طراحی و ساخت ماهواره «ناهید ۱» به اتمام رسیده است و امیدواریم با مذاکراتی که برای پرتاب آن در حال انجام هستیم سال آینده این ماهواره به فضا پرتاب شود.

وی گفت: طی چند سال گذشته تمام ماهواره هایی که به فضا پرتاب شده اند ماهواره های سنجی بودند، ادامه داد: از ۲ سال گذشته برای ماهواره مخابراتی برنامه ریزی کردیم و «ناهید ۱» با این هدف طراحی و ساخته شد. در همین حال پروژه «ناهید ۲» که امروز قرارداد آن به امضا رسیده است مدل پیشرفته تر ماهواره «ناهید ۱» است که امیدواریم بتوانیم این را نیز به سرانجام برسانیم.

وی تاکید کرد: در پروژه «ناهید۲» قرار است تمامی متخصصان در دانشگاهها و پژوهشگاههای فضایی با ایجاد یک کنسرسیوم داخلی توانمندی های خود را به نمایش بگذارند.

وزیر ارتباطات گفت: در همین حال طبق برنامه ریزی های در دست انجام ماهواره دوستی را امیدواریم بتوانیم امسال پرتاب کنیم چرا که پرتاب ماهواره در دست ما نیست و ما تنها نسبت به آماده سازی آن اقدام خواهیم کرد که امروز مقدمات پرتاب آن آماده شده است و در صورتی که سازمان پرتاب کننده آمادگی داشته باشد این ماهواره در سال جاری پرتاب می شود.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه تمامی مقدمات برای تحول در بخش فضا و ماهواره امروز آماده شده است، ادامه داد: در گذشته هر دانشگاه یک ماهواره می ساخت و این مسئله باعث ایجاد موازی کاری و زمانبر بودن پروژه های فضایی شده بود، اما امروز سیاست در این است که به گونه ای عمل شود تا تحت یک مدیریت منسجم، این کار بین متخصصان تقسیم شود و ساخت ماهواره با محوریت سازمان فضایی، مدیریت شده باشد.

وی حمایت از ایجاد فناوری بومی فضایی را از جمله سیاست های مدنظر دولت یازدهم عنوان کرد و گفت: هم اکنون دنیا در حال سرمایه گذاری برای توسعه فناوری فضایی است و این فناوری تا ۱۵ سال آینده به جایگاه خوبی دست می یابد که اگر ما در این حوزه عقب بیفتیم، نمی توانیم به پیشرفت دنیا برسیم.

دستیابی به ماهواره سنجشی بومی تا پایان برنامه ششم

وی بر لزوم توانمندی در حوزه فناوری بومی فضایی و پرتاب ماهواره ها تاکید کرد و گفت: با امضاء قرارداد ساخت ماهواره مخابراتی ناهید ۲، قصد داریم از توان پژوهشگران در این حوزه استفاده کنیم.

وزیر ارتباطات با بیان اینکه ساخت ماهواره های سنجشی از نظر تکنولوژی آسان تر از ساخت ماهواره های مخابراتی است، خاطرنشان کرد: امیدواریم با برنامه ریزی های صورت گرفته، تا پایان برنامه ششم توسعه، بتوانیم برای برطرف کردن نیازهای کشور ماهواره سنجشی بومی داشته باشیم.

واعظی با اشاره به سرمایه گذاری کشورهای پیشرفته در حوزه فناوری فضایی ادامه داد: ما در ایران نیز بعد از انقلاب اسلامی روی مسئله فضا و ماهواره فعالیت های خوبی داشتیم و در سال ۹۵ و ۹۶ نیز بودجه مناسبی به تحقیق و توسعه فناوری فضایی و نیز دستیابی به دو ماهواره بومی اختصاص یافته است.

وی گفت: برنامه ما ساخت ماهواره های عملیاتی و پیشرفت تکنولوژی فضایی است و امیدواریم با تعریف پروژه های بزرگ، به این هدف نزدیک شویم.

وزیر ارتباطات در مورد باز پس گیری ماهواره بلوکه شده مصباح در کشور ایتالیا نیز گفت: این ماهواره مربوط به دولت قبل بوده که به دلیل تحریم ها، در کشور ایتالیا بلوکه شده است. امروز ماهواره های پشرفته تری از مصباح داریم که می توانیم روی آن تمرکز کنیم اما چنانچه مسئولان سازمان فضایی ایران به این نتیجه برسند که این ماهواره قابلیت استفاده دارد، می توانیم آن را به کشور برگردانیم.

مذاکره با سه کشور خارجی برای خرید ماهواره مخابراتی

واعظی با اشاره به برنامه های کشور برای داشتن یک ماهواره ملی مخابراتی و نیز یک ماهواره ملی سنجشی، گفت: در زمینه خرید این دو ماهواره، مذاکراتی را با برخی کشورها داشته ایم و قصد داریم تا پایان برنامه ششم توسعه، قراردادهایی را با کشورهای سازنده این ماهواره ها امضاء کنیم.

وی اضافه کرد: هم اکنون برای خرید ماهواره مخابراتی با ۳ کشور از جمله فرانسه، وارد مذاکره شده ایم اما این موضوع کار زمان بر و پیچیده ای و نیازمند برنامه بلندمدت کشور است.

وی با تاکید بر اینکه قصد بهره گیری سیاسی و تبلیغاتی از اجرای پروژه های فضایی نداریم، در مورد حفظ نقاط مداری نیز گفت: در این زمینه نیز بودجه سالانه به این بخش اختصاص داده شده است و موضوع فناوری فضایی آن طور نیست که بخواهیم هر روز در مورد آن خبررسانی کنیم.

وی گفت: برای سال ۹۵ حدود ۵۰۰ میلیارد تومان بودجه به فناوری فضایی اختصاص داده شده که تمام ردیف های آن تاکنون استفاده شده است. در همین حال پیشنهاد ما برای بودجه سال ۹۶ نیز همین مبلغ است.

وی در مورد برگزاری روز فناوری فضایی در ۱۴ بهمن ماه نیز گفت: روز چهارشنبه هفته جاری یک جلسه برای گرامیداشت روز فناوری فضایی خواهیم داشت که با حضور رئیس جمهور دو پروژه را رونمایی خواهیم کرد و همچنین نمایشگاهی از دستاوردهای فضایی کشور را به نمایش می گذاریم.

واعظی در مورد ارسال ماهواره های بالنی نیز گفت: امسال برای اولین بار در مراسم اربعین از بالن اینترنت بومی در مرز مهران رونمایی کردیم تا به صورت آزمایشی وارد این پروژه شویم.

به گفته وی: کشورهای مختلف سرمایه گذاری های سنگینی را برای استفاده از فناوری بالن در فضا به کار گرفته اند و ما نیز به صورت آزمایشی و تحقیقاتی این پروژه را آغاز کرده ایم.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

نظر به تحول چشمگیر علوم و فنون مرتبط با صنایع الکترونیک ، مخابرات ، ارتباطات رادیوئی و رایانه‎ای و نقش مهم و مؤثر خدمات پستی ، مخابراتی ، پست‎بانک و سنجش از دور ، درامور فرهنگی و اقتصادی ، تعمیق علایق و پیوستگی بین جوامع انسانی ، تحول نظام اداری ، کاهش مسافرتهای غیرضرور، حفظ محیط زیست و تشخیص منابع زمینی ، هواشناسی، اقیانوس‎شناسی در برنامه‎ریزی توسعه و لزوم تدوین و تعیین وظایف و اختیارات قانونی برای دستگاه متولی نظارت بر عرضه خدمات مذکور و هماهنگ کردن نام و عنوان این دستگاه، متناسب با ضرورتها ونیازهای زمان ، قانون وظایف و اختیارات وزارت ارتباطات و فناوری در چاچوب سیاستهای کلی نظام به شرح ذیل تدوین می‎شود : ماده 2- بمنظور اعمال حاکمیت بر طیف فرکانس و حفاظت از حقوق رادیوئی کشور درسطح منطقه و بین‎الملل و تمرکز امور سیاستگذاری ، تدوین ضوابط و استانداردها و نظارت بر حسن اجرای آنها در بخشهای مختلف ارتباطات پستی و مخابراتی نظیر خدمات جدید و متعارف پستی ، مخابراتی ، مخابرات فضائی ، ارتباطات رادیوئی ، انتقال داده‎ها ، انتقال صدا و تصویر ، سنجش از دور ، ارتباطات رایانه‎ی و ایجاد بستر مناسب برای اطلاع‎رسانی و آمایش و پردازش اطلاعات و روشهای دورسنجی و پشتیبانی آنها و همچنین سیاستگذاری ، در زمینه توسعه امکانات و خدمات ارتباطی مذکور ، هماهنگ با آخرین پیشرفتهای علمی ، تجربی و فنّاوری اطلاعات درجهان ، بموجب این قانون نام وزارت پست و تلگراف وتلفن ، به وزارت ارتباطات و فنّاوری اطلاعات تغییر می‎یابدو کلیه وظایف، اختیارات و مسئولیتهای وزیر و وزارت پست وتلگراف وتلفن به وزیر و وزارت ارتباطات و فنّاوری اطلاعات تفویض می‎شود.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]