اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950703134355700

ایران به دنبال همکاری های زیست محیطی بین المللی

کد: 13950703134355700

https://goo.gl/XhtyYJ

، تهران , (اخبار رسمی): در مواجهه با چالش های زیست محیطی، ایران در حال اجرای یک برنامه امیدوارانه برای کاهش گازهای گلخانه ای و بازگرداندن تالابهای خشک شده است.

ایران به دنبال همکاری بیشتر بین المللی است

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست ،مجید شفیع پور، رئیس مرکز امور بین الملل و کنوانسیون های سازمان حفاظت محیط زیست ایران 22 سپتامبر در حاشیه نشست سالانه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، در یک مصاحبه اختصاصی به المانیتور گفت که مخالفت ایالات متحده با پشتیبانی GEF از ایران، مانع توانایی کشورش برای دستاوردهای بیشتر می شود.

شفیع پور به تاثیر تغییر آب و هوا، خشکسالی، افزایش گرد و غبار ویرانگر و طوفان های شن برخاسته از دریاچه ها و تالاب های خشک اشاره کرد و گفت: تهران نیز در پی افزایش جمعیت و کاهش مخازن آب دچار افت فشار آب شده است.

بر اساس توافق پاریس، ایران متعهد به مشارکت در تغییرات آب و هوایی و کاهش گازهای گلخانه ای تا 4 درصد تا سال 2030 شده است. شفیع پور در این باره گفت: با برداشته شدن همه تحریم ها و به دست آوردن حمایت و همکاری [سازمان های بین المللی] می توانیم 8 درصد دیگر به این مقدار اضافه کنیم.

مخالفت آمریکا با پروژه های ایران توسط GEF، یکی از بازوهای بانک جهانی، توانایی ایران را در مقابله با تهدیدات زیست محیطی کاهش داده است.

شفیع پور به المانیتور گفت که حدود 35 میلیون دلار از 40 میلیون دلار اختصاص داده شده به ایران توسط GEF در دوره منتهی به 2013، به ایران پرداخت نشده است. اگر چه تعدادی از پروژه ها را به تایید رساندیم، وقتی به هیات مدیره در واشنگتن ارائه شدند، با تعجب دیدیم که تصمیمی در باره آنها اتخاذ نشده است.

او گفت: در نتیجهGEF  مبلغ تخصیص داده شده به ایران را به 17.7 میلیون کاهش داده و آن را تحت دوره بعدی سرمایه گذاری که در جولای 2014 آغاز شد قرار داده است. با این حال تصویب پروژه ها به قطعیت نرسیده است.

قانون ایالات متحده از اعطای وام های چند ملیتی به کشورهای در فهرست وزارت امور خارجه به نام کشورهای حامی تروریسم، جلوگیری می کند. مقامات امریکا در نظر دارند به منظور تسهیل پروژه های زیست محیطی در ایران از این قانون چشم پوشی کنند، اما از واکنش نامطلوب کنگره هراس دارند.
 
شفیع پور گفت کشورش آنچه را که به خودی خود و از طریق همکاری با سازمان ملل متحد و برخی از کشورها می  توانسته انجام دهد، به انجام رسانده است. مانند فرانسه که سگولن رویال وزیر محیط زیست آن، در ماه آگوست از ایران بازدید کرد.

مشکل تالاب موجب نگرانی خاصی به دلیل تاثیر بیابان زایی در جوامع محلی و آلودگی هوا در شهرهای ایران شده است.

او گفت: ما در سطح ملی از تمام ظرفیت برای بازگرداندن تالاب ها در غرب و شرق و همچنین دریاچه ارومیه استفاده می کنیم. وضعیت دریاچه ارومیه که به دلیل تغییرات آب و هوایی و مدیریت نامناسب آب با سرعت وحشتناکی خشک شد، امرار معاش 14 میلیون نفر ساکن شمال غرب ایران را که به زراعت وابسته اند تهدید می کند. طوفان های گرد و غبار که نمک، شن و ماسه کف دریاچه را بلند می کند منبع زیانبار آلودگی هوا بوده است.

شفیع پور اشاره کرد که اولین جلسه کابینه حسن روحانی پس از شروع کار وی در سال 2013 به بحث در مورد دریاچه ارومیه و اجرای یک پروژه طولانی مدت برای بازگرداندن دریاچه اختصاص داده شد.

او گفت که ایران با چالش های مشابهی در تالاب هورالعظیم در مرز با عراق و هامون در مرز با افغانستان مواجه است.

آلودگی هوا در شهرهای ایران نه تنها به دلیل طوفان شن، بلکه بنزین بی کیفیت و مصرف سوخت ناکارآمد توسط اتومبیل ها بوده است. شفیع پور گفت که کیفیت هوا در هشت شهر بزرگ بسیار پایین بود و گاهی اوقات مجبور به تعطیلی مدارس و ادارات دولتی به دلیل خطر تنفس هوا بوده ایم.برای مقابله با این مشکل، ایران در حال تسریع برنامه ای برای ارتقاء پالایشگاه ها است. تحریم های اعمال شده بر واردات فرآورده های نفتی در دولت قبل به ریاست محمود احمدی نژاد، موجب تولید بنزین با کیفیت نازل برای رفع نیازهای داخلی بود.

شفیع پور گفت: ایران همچنین از تحریم هایی که  واردات مبدل های کاتالیزوری را دشوار ساخته، رنج می برد در همین راستا هم  ما از شرکت های خصوصی و دولتی برای کمک به دستیابی به تکنولوژی مدرن استقبال می کنیم.

وی گفت: دولت روحانی نمایشگاه بین المللی محیط زیست را برای شرکت ها تدارک دیده است تا  محصولات خود را به نمایش بگذارند. این نمایشگاه 25 تا 28  فوریه آینده در تهران  برگزار می شود.

شفیع پور گفت که ایران به دنبال افزایش بهره وری نیروگاه های برق تا 40 درصد و افزایش استفاده از منابع تجدید پذیر انرژی برای تولید 7500 گیگاوات تا سال 2030 است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان حفاظت محیط زیست

تخریب محیط زیست و بهره برداری بیش از حد منابع در کشور ما نیز همانند بسیاری از کشورهای جهان در طی قرن گذشته، چشمگیر بوده و تسریع در این روند در سال 1335 منجر به تشکیل دستگاهی مستقل به نام کانون شکار ایران، با هدف حفظ نسل شکار و نظارت بر اجرای مقررات مربوط به آن شد. در سال 1346 در پی تصویب قانون شکار و صید، سازمان شکاربانی و نظارت بر صید جایگزین کانون فوق شد. بر اساس قانون اخیر، سازمان شکاربانی و نظارت بر صید، مرکب از وزیران کشاورزی، دارایی، ‌جنگ و شش نفر از اشخاص با صلاحیت بود. بر اساس ماده 6 قانون فوق، وظایف سازمان شکاربانی و نظارت بر صید از محدوده نظارت و اجرای مقررات ناظر بر شکار فراتر رفته و امور تحقیقاتی و مطالعاتی مربوط به حیات‌وحش کشور، تکثیر و پرورش حیوانات وحشی و حفاظت از زیستگاه آنها و تعیین مناطقی به عنوان پارک وحش و موزه‌های جانورشناسی را نیز در بر گرفت. در سال 1350 نام سازمان شکاربانی و نظارت بر صید به “سازمان حفاظت محیط زیست و نام شورای‌عالی شکاربانی و نظارت بر صید به “شورای‌عالی حفاظت محیط زیستف تبدیل شد و امور زیست‌محیطی از جمله پیشگیری از اقدامهای زیانبار برای تعادل و تناسب محیط زیست نیز به اختیارات قبلی آن افزوده شد. در سال 1353 پس از برپایی کنفرانس جهانی محیط زیست در استکهلم و با تصویب قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست در 21 ماده، این سازمان از اختیارات قانونی تازه‌ای برخوردار شد و از نظر تشکیلاتی نیز تا اندازه‌ای از ابعاد و کیفیت سازگار با ضرورتهای برنامه‌های رشد و توسعه برخوردار شد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

محیط زیست | تبلیغات و روابط عمومی