اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950704136045700

اجلاس تجارت حیات وحش؛ فرصتی برای حمایت از حیوانات

کد: 13950704136045700

https://goo.gl/ybk07P

، تهران , (اخبار رسمی): اجلاس تجارت حیات وحش صرفا در مورد حیات وحش نیست؛ بلکه درباره تاثیر آن بر مردم محلی، جوامع، امنیت و اقتصاد نیز بحث می کند

اجلاس تجارت حیات وحش؛ فرصتی برای حمایت از حیوانات

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست  در اجلاس Cites فعالین محیط زیست کشورهای جهان را تشویق به حفظ منابع طبیعی و محافظت از گونه های در معرض انقراض می کنند. این اجلاس که روز شنبه با شعار "یا اقدام و یا مرگ" برگزار می شود فرصت حیاتی است برای حیوانات در معرض خطر انقراض. از گونه هایی مانند فیل و شیر گرفته تا گونه های کمتر شناخته شده که به همان اندازه در خطر قرار دارند.
 اجلاس سران در ژوهانسبورگ با حضور 181 ملت برای سرکوب قاچاق حیات وحش برگزار می شود. در حال حاضر در قاچاق حیات وحش سالانه حدود 20 ملیارد دلار رد و بدل می شود و این اجلاس سعی در جلوگیری از این قاچاق و همچنین مواد حاصل از این قاچاق دارد؛ مواد غذایی، پوست، حیوانات خانگی و غیره که بقای گونه ها را تهدید می کند. این اجلاس که به میزبانی کشورهای عضو کنوانسیون تجارت بین المللی گونه های در معرض خطر انقراض (CITES) برگزار می شود، طرح های تشدید یا لغو ممنوعیت و مقررات تجاری بیش از 500 را بررسی خواهد کرد.
 اجلاس به دنبال ممنوعیت کلی تجارت حیوانی به نام «پولک پوست» است که در حال حاضر بیش از هر پستاندار دیگری در جهان قاچاق می شود. در حالی که حفاظت بیشتر برای کوسه ها، طوطی ها و قورباغه ها نیز مورد بررسی است. پیشنهادات برای فیل ها قدری بحث برانگیز تر است. برخی از کشورهای جنوب آفریقا بدنبال سرنگونی ممنوعیت فروش عاج هستند در حالی که 29 کشور آفریقایی دیگر قصد دارد قوانین ممنوعیت فروش عاج را تشدید کنند.
 سوازیلند نیز خواستار قانونی شدن فروش شاخ کرگدن است که بخاطر تنزل جمعیت این گونه، این پیشنهاد با اما مخالفت شدید روبرو شده است.
 از برخی از گونه ها در حال حاضر محافظت می شود، اما در معرض برداشت یا آسیب غیر قانونی باقی مانده اند. بطور مثلب درخت بلسان بنفش آسیایی شدیدا در معرض خیط است. اقلیتی از حضار این اجلاس نیز پیشنهاد برداشت محدودیت  تجارت بین المللی گونه هایی را داده اند که درگر در معرض انتقراض نیستند. به همین صورت ممکن است ممنوعیت شکار قوش و گورخر کوه کیپ  برداشته شود.
 جینت هملی، مسئول Cites در رابطه با اجلاس گفت: احیای گونه هایی مانند قوش تلاش های اجلاسی مانند cites بیهوده نبود و از طریق اقدام قاطع در ژوهانسبورگ، ما می توانیم داستان های موفقیت بیشتری در آنیده داشته باشیم.
 در این نشست همچنین پیشنهادات بسیاری برای حفاظت بهتر ازخزندگان و دوزیستان وجود دارد. بسیاری از مارمولک ها و قورباغه ها به طور غیر قانونی داد و ستد می شوند. جان اسکانلون، دبیر کل Cites گفت: حتی از آنها به عنوان حیوان خانگی استفاده می شود و این در حالی است که این حیوانات نیز بخش مهمی از اکوسیستم هستند.
 اسکانلون گفت: از لحاظ سیاسی، مالی و فنی ما پیشرفت قابل توجهی نسبت به آخرین نشست Cites در سال 2013 داشته ایم. دولت های بیشتری در حال اقدام برای افزایش مجازات برای جرایم حیات وحش هستندد.
 او گفت: این اجلاس صرفا در مورد حیات وحش نیست؛ بلکه درباره تاثیر آن بر مردم محلی، جوامع، امنیت و اقتصاد نیز است،هنوز به هدف نهایی نرسیده ایم، اما با کمی تلاش  پیروز خواهیم شد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان حفاظت محیط زیست

تخریب محیط زیست و بهره برداری بیش از حد منابع در کشور ما نیز همانند بسیاری از کشورهای جهان در طی قرن گذشته، چشمگیر بوده و تسریع در این روند در سال 1335 منجر به تشکیل دستگاهی مستقل به نام کانون شکار ایران، با هدف حفظ نسل شکار و نظارت بر اجرای مقررات مربوط به آن شد. در سال 1346 در پی تصویب قانون شکار و صید، سازمان شکاربانی و نظارت بر صید جایگزین کانون فوق شد. بر اساس قانون اخیر، سازمان شکاربانی و نظارت بر صید، مرکب از وزیران کشاورزی، دارایی، ‌جنگ و شش نفر از اشخاص با صلاحیت بود. بر اساس ماده 6 قانون فوق، وظایف سازمان شکاربانی و نظارت بر صید از محدوده نظارت و اجرای مقررات ناظر بر شکار فراتر رفته و امور تحقیقاتی و مطالعاتی مربوط به حیات‌وحش کشور، تکثیر و پرورش حیوانات وحشی و حفاظت از زیستگاه آنها و تعیین مناطقی به عنوان پارک وحش و موزه‌های جانورشناسی را نیز در بر گرفت. در سال 1350 نام سازمان شکاربانی و نظارت بر صید به “سازمان حفاظت محیط زیست و نام شورای‌عالی شکاربانی و نظارت بر صید به “شورای‌عالی حفاظت محیط زیستف تبدیل شد و امور زیست‌محیطی از جمله پیشگیری از اقدامهای زیانبار برای تعادل و تناسب محیط زیست نیز به اختیارات قبلی آن افزوده شد. در سال 1353 پس از برپایی کنفرانس جهانی محیط زیست در استکهلم و با تصویب قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست در 21 ماده، این سازمان از اختیارات قانونی تازه‌ای برخوردار شد و از نظر تشکیلاتی نیز تا اندازه‌ای از ابعاد و کیفیت سازگار با ضرورتهای برنامه‌های رشد و توسعه برخوردار شد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

گردشگری و میراث فرهنگی | محیط زیست