رئیس اتاق بازرگانی و صنایع آلمان و ایران:

حجم تجاری تا 3سال آینده به 10میلیارد یورو می‌رسد

کد: 13950705138925499

https://goo.gl/pnwV0S

، تهران , (اخبار رسمی): در صورت شفافیت نظام مالیاتی و همچنین به حداقل رسیدن فساد اقتصادی در ایران می‌توان به بهبود وضعیت بخش خصوصی در این کشور امیدوار بود.

حجم تجاری تا 3سال آینده به 10میلیارد یورو می‌رسد

به گزارش اخباررسمی به نقل از روابط عمومی اتاق بازرگانی ایران، جمعیت آن‌ها چندان زیاد نیست اما همگی چهره‌ای مصمم دارند. نام هر کسی که صدا زده می‌َشود از جایش بلند می‌شود و شرکتش را با اعتماد به نفس کامل معرفی می‌کند. آن‌ها مدیران شرکت‌هایی هستند که از بزرگ‌ترین ایالت آلمان امروز دوشنبه 5 مهرماه به اتاق ایران آمده‌اند، از برندنبورگ. سرپرست آن‌ها رنه هارون رئیس اتاق بازرگانی و صنایع آلمان و ایران است که در حاشیه این دیدار گفت‌وگویی کوتاه داشت. او در این گفت‌وگو به حجم 2میلیارد و 500میلیون یورویی روابط تجاری ایران و آلمان اشاره کرد و اعلام کرد که این رقم ظرف دو تا سه سال آینده به 10میلیارد یورو خواهد رسید. از نظر رنه هارون، بخش خصوصی در ایران جای رشد بسیاری دارد و در صورتی‌که فساد به حداقل برسد و همچنین نظام مالیاتی شفاف‌تر عمل کند می‌توان به پیشرفت این بخش امیدهای بیشتری نیز داشت. او تأکید دارد که اگر بخش خصوصی در ایران از پشت پرده به روی صحنه بیاید می‌توان اقتصاد خوابیده این کشور را بیدار کند.

دیداری که امروز با ایرانی‌ها داشتید را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

این دیدار به نظر من خیلی خوب بود؛ من انتظار نداشتم این تعداد از شرکت‌های علاقمند از طرف ایالت برندنبرگ در آلمان وجود داشته باشد. خیلی خوشحالم که دکتر شریف فرصت‌های بسیاری را در اختیار آن‌ها گذاشت تا بتوانند فعالیت‌های اقتصادی خود را آغاز کنند. به این ترتیب از نظر من این دیدار بسیار خوب و مثبت بود.

شما در این دیدار بیشتر به دنبال چه فرصت‌هایی بودید؟

این کشور به مدرنیزه کردن اقتصاد خود در مقیاس بسیار وسیعی نیاز دارد. این مسئله برای شرکت‌های آلمانی که بهترین کیفیت‌ها را دارند فرصت خوبی است تا فعالیت تجاری و اقتصادی خود را دوباره آغاز کنند.

روابط تجاری بین ایران و آلمان به چه صورت است؟

سال گذشته حجم روابط تجاری ایران و آلمان 2میلیارد و 500میلیون یورو بود. امسال نیز با همین رقم روابط خود را شروع کردیم، به این ترتیب امسال را هم با همین رقم به پایان می‌رسانیم. تا پایان سال ایرانی نیز حجم روابط دو کشور به حدود 5میلیارد یورو خواهد رسید. پیش‌بینی من این است که در دو تا سه سال آینده به 10میلیارد یورو برسد.

آیا اهداف دیگری هم وجود دارد؟

بهتر است فعلاً همین 10میلیارد یورو را برای دو تا سه سال آینده در نظر داشته باشیم. رقم‌های بعدی برای سال‌های بعد را می‌توانیم وقتی تعیین کنیم که به این هدف اولیه دست پیدا کنیم.

پیشرفت روابط تجاری بین دو کشور را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

پیشرفت بسیار خوبی را شاهد بوده‌ایم اما هنوز چالش‌ها و مشکلاتی وجود دارد که باید حل شود. مشکلاتی مانند فایننس و محافظت از سرمایه هنوز وجود دارند. اما به نظرم مسیر درستی را برای حل این مشکلات و برطرف کردن این چالش‌ها طی می‌کنیم.

وضعیت همکاری بخش‌های خصوصی دو کشور به چه صورت بوده‌است؟

همکاری دو کشور در بخش خصوصی باید رشد بیشتری پیدا کند. بخش خصوصی به ویژه در ایران باید رشد کند و به سمت جلو حرکت کند. این بخش در ایران هنوز فعالیت‌های پشت پرده دارد و باید روی صحنه بیاید. فساد اقتصادی در این کشور باید به حداقل برسد. نظام مالیاتی هم باید شفاف‌تر شود. به علاوه مشکل بیکاری در این کشور باید حل شود تا بخش خصوصی بهتر بتواند فعالیت کند. کنترل‌ها و نظارت‌های بی‌مورد دولتی نیز باید به کمترین میزان برسد. به نظر من دولت همه این‌ها را می‌داند اما مشکل این است که نمی‌توان این مشکلات را یک‌شبه حل کرد. باید سال‌ها بگذرد تا این وضعیت اصلاح شود. وضعیت مشابه ایران را روسیه داشت و دیدیم که این کشور در دهه 90 میلادی رشد خود را دوباره آغاز کرد و به وضعیت جدیدی دست پیدا کرد.

وضعیت اقتصاد ایران از نظر شما به ویژه پس از تحریم چگونه است؟

با وجود اینکه تحریم‌ها برداشته شده اما اقتصاد این کشور همچنان با مشکل رکود روبه‌رو بوده‌است. اما تولید ناخالص داخلی این کشور برای سال آینده حتماً به 5 تا 6درصد خواهد رسید.

آلمان چطور؟ چه آینده‌ای برای رابطه این کشور با ایران در پیش است؟

امیدوارم آلمان آغاز دوباره‌ای داشته باشد و بازارهای خود را در ایران دوباره پیدا کند. این کشور پیش از تحریم‌ها یکی از مهم‌ترین شرکای ایران بوده و اکنون نیز امید است که دوباره به یکی از شرکای مهم ایران تبدیل شود.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی ایران

در اواسط قرن سیردهم هجری شمسی، نماینده فعال هیات تجار تهران، جاج محمدحسن امین الضرب بود که توانست با حمایت جمعی از بازرگانان، نظر موافق ناصرالدین شاه را برای تشکیل مجلس وکلای تجار ایران جلب کند و شاه هم در 12 شوال سال 1301 هجری قمری (1262 شمسی) اساسنامه این مجلس را تایید کرد. مجلس وکلای تجار ایران که به اختصار آن را «مجلس تجارت» هم می گفتند،

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]