اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950706141265700

سرشماری قرق اختصاصی حیات وحش در یزد

کد: 13950706141265700

https://goo.gl/bv3Y9S

، تهران , (اخبار رسمی): اولین سرشماری قرق اختصاصی حیات وحش در استان یزد انجام شد.

سرشماری قرق اختصاصی حیات وحش در یزد

به گزارش اخبار رسمی به نقل از روابط عمومی سازمان حفاظت محیط زیست ، قرق های اختصاصی با هدف جلب مشارکت مردم و استفاده از توان بخش خصوصی در حفاظت از تنوع زیستی و بر مبنای پیش بینی قانون گذار در قانون شکار و صید مصوب 1346 مورد توجه سازمان حفاظت محیط زیست قرار گرفت.
از حدود 8  سال پیش مکاتبات مربوط به تهیه و تنظیم دستورالعمل های لازم شروع شد و همزمان فعالیت های افتخاری عده ای از دوستداران محیط زیست برای حفاظت از حیات وحش نیز شکل جدی به خود گرفت.
از جمله این قرق های درخواستی محدوده ارتفاعات منصورآباد واقع در شرق شهر یزد بود که توسط شرکت زردکوه با مدیریت عباس شریفی و همکاری جوامع محلی منطقه فعالیت خود را آغاز نمود.حاصل تلاش این قرق بانان منجر به بهبود جمعیت حیات وحش شده و سازمان حفاظت محیط زیست نیز پس از پی گیری های متعدد موفق به اخذ نظر مثبت شورای عالی حفاظت محیط زیست در این زمینه شد و در همین راستا عملیات سرشماری منطقه موصوف با حضور 26 نفر از همیاران، محیط بانان و قرق بانان و با نظارت کارشناسان محیط طبیعی اداره کل از طریق پیمایش یازده مسیر از پیش تعیین شده انجام پذیرفت و علی رغم اینکه فصل مناسبی برای سرشماری حیات وحش در این منطقه گرمسیری نبود نتایج شمارش گونه های برجسته کل و بز و قوچ و میش رضایت بخش بوده و حاکی از به ثمر نشستن تلاش های قرق بانان منطقه بوده است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

سازمان حفاظت محیط زیست

تخریب محیط زیست و بهره برداری بیش از حد منابع در کشور ما نیز همانند بسیاری از کشورهای جهان در طی قرن گذشته، چشمگیر بوده و تسریع در این روند در سال 1335 منجر به تشکیل دستگاهی مستقل به نام کانون شکار ایران، با هدف حفظ نسل شکار و نظارت بر اجرای مقررات مربوط به آن شد. در سال 1346 در پی تصویب قانون شکار و صید، سازمان شکاربانی و نظارت بر صید جایگزین کانون فوق شد. بر اساس قانون اخیر، سازمان شکاربانی و نظارت بر صید، مرکب از وزیران کشاورزی، دارایی، ‌جنگ و شش نفر از اشخاص با صلاحیت بود. بر اساس ماده 6 قانون فوق، وظایف سازمان شکاربانی و نظارت بر صید از محدوده نظارت و اجرای مقررات ناظر بر شکار فراتر رفته و امور تحقیقاتی و مطالعاتی مربوط به حیات‌وحش کشور، تکثیر و پرورش حیوانات وحشی و حفاظت از زیستگاه آنها و تعیین مناطقی به عنوان پارک وحش و موزه‌های جانورشناسی را نیز در بر گرفت. در سال 1350 نام سازمان شکاربانی و نظارت بر صید به “سازمان حفاظت محیط زیست و نام شورای‌عالی شکاربانی و نظارت بر صید به “شورای‌عالی حفاظت محیط زیستف تبدیل شد و امور زیست‌محیطی از جمله پیشگیری از اقدامهای زیانبار برای تعادل و تناسب محیط زیست نیز به اختیارات قبلی آن افزوده شد. در سال 1353 پس از برپایی کنفرانس جهانی محیط زیست در استکهلم و با تصویب قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست در 21 ماده، این سازمان از اختیارات قانونی تازه‌ای برخوردار شد و از نظر تشکیلاتی نیز تا اندازه‌ای از ابعاد و کیفیت سازگار با ضرورتهای برنامه‌های رشد و توسعه برخوردار شد.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس های:

گردشگری و میراث فرهنگی | محیط زیست