اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
کد: 13950706141416108

قطب منار، جاذبه دیدنی دهلی

کد: 13950706141416108

https://goo.gl/aaqvpF

، تهران , (اخبار رسمی): دهلی از آن شهرهاست که در جای جای خود جاذبه های متنوع تاریخی و فرهنگی جای داده است. شهری مملو از بناهای زیبا که هر کدام شاهد داستان های تاریخی بسیاری بودند.

قطب منار، جاذبه دیدنی دهلی

 به گزارش اخبار رسمی به نقل از الی گشت، دهلی شهری مملو از بناهای زیبا است  که هر کدام شاهد داستان های تاریخی بسیاری بودند. قطب منار یکی از شاهکارهای معماری هندی – اسلامی در این شهر است. جاذبه ای که همواره برای بسیاری از گردشگران جذاب و تماشایی است. ارزش این منار آن را در میراث جهانی یونسکو جا داده است.

قطب منار نام مناره ای بسیار بلند در دهلی است که به تقلید از منار جام در افغانستان ساخته شده است. بنایی پنج طبقه که با هنرمندی بسیار روبروی چشمان تماشاگران خود قد به آسمان کشیده شد تا عنوان یکی از اولین بناهای بزرگ هندوستان را از آن کند. این بنا به همراه چند سازه و خرابه ی قدیمی که مربوط به قرون وسطا هستند، مجموعه ی قطب را تشکیل می دهند. به گفته ی برخی این بنا بلندترین برج آجری در جهان است.

تاریخ ساخت قطب منار به زمان پادشاهی سلطان معزالدین غوری از سلسله غوریان می رسد. ساخت آن در سال 1199 میلادی آغاز شد، در سال 1230 تکمیل و در نهایت سال ها بعد توسط فیروزشاه به مرحله نهایی رسید. ناگفته نماند در قرن 13 میلادی رعد و برق شدیدی باعث آسیب منار شد که دوباره با مرمت بازسازی شد.اگر بخواهیم قطب منار را از لحاظ معماری بررسی کنیم باید بگوئیم ارتفاع این بنا چیزی حدود 75 متر و در داخل خود برای رسیدن به آخرین طبقه یک راه دسترسی وجود دارد. منار دارای 5 طبقه است که روی دیوار هر طبقه کتیبه هایی دیده می شود، برای بالا رفتن، انتظار پله های زیادی را داشته باشید. برای رسیدن به طبقه ی اول آن بایستی از 156 پله، طبقه دوم 78 پله، طبقه سوم 62 پله و دو طبقه دیگر 50 پله بالا بروید. بین هر دو طبقه یک ایوان مدوری به‌صورت کمربند منار را احاطه کرده است. روی کتیبه ها نیز آیاتی از قرآن و همچنین نام چند پادشاه نوشته شده است، حکاکی آیات و نوشته های روی منار به قدری ظریف و زیباست که نشان از هنرمندی استادان این هنر در گذشته می دهد.
اگر با فاصله به منار نگاه کنید خواهید دید طبقات پایین پهن تر از طبقات بالا هستند و منار با یک عرض ثابت ساخته نشده است. نکته ی جالبی که در مورد این بنا وجود دارد یک ستون فلزی است که ناشناخته و مرموز به نظر می رسد که در صحن مسجد قوه السلام در نزدیکی منار قرار گرفته است. قدمت این ستون که تا به اکنون هیچ آسیبی ندیده و زنگ زدگی نداشته است به قرن چهارم میلادی باز می گردد و هنوز مشخص نشده است چرا این سازه کهنه نمی شود. در گذشته اجازه بالا رفتن گردشگران از منار وجود داشت و گردشگران می توانستند با بالا رفتن از راه پله به تماشای داخل بنا بروند، اما پس از گزارش چند مورد خودکشی از بالای منار ورود به آن ممنوع اعلام شد.
پیشنهاد می کنیم در سفر به هند تماشای این بنای دیدنی و عکس گرفتن با آن را در برنامه های خودتان قرار دهید تا هر زمان که عکس آن را دیدید به یاد سفرتان لبخندی بزنید.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

الی گشت

آژانس هواپیمایی الی گشت فعالیت خود را از سال 1379 آغاز کرده است، در این سال ها همیشه رضایت کامل مسافران را مهمترین هدف خود قرار داده و با ارائه خدماتی با کیفیت و نو در زمینه خرید بلیط هواپیما، تور مسافرتی و رزرو هتل به مسافران و آژانس های همکار، توانسته در این صنعت پیشرو باشد. از طرفی با استقبال بالای مسافران به سرعت مسیرهای پروازی به نحوی گسترش پیدا کرده که امروزه در اکثر مسیرهای اصلی دارای بالاترین ظرفیت پروازی می باشد. شرکت الی گشت با قوی ترین زیر ساخت ها، بالاترین استاندارد ها و کامل ترین شبکه توزیع می کوشد تا همیشه بهترین خدمات را ارائه نماید و با بکارگیری نظرات سازنده اعضا و برقراری پایه های ارتباطی نوین با اعضا، کارگزاران، خطوط هوایی و راهنمایان، در مسیر هدف نهایی خود گام بردارد. ما هر چالش را فرصتی می دانیم و باور داریم جایگاه ما به عنوان شناخته شده ترین پیشگام در صنعت گردشگری به خوبی تثبیت شده است.

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]
منتشر شده در سرویس:

گردشگری و میراث فرهنگی