افزایش 6درصدی قیمت نفت به دنبال پایان جنگ نفتی

کد: 13950710144095499

https://goo.gl/PE2meO

، تهران , (اخبار رسمی): تحلیل‌گر گاردین معتقد است اوپک با توافقی که به آن دست یافت، ثابت کرد هنوز در عصر نفت شیل زنده است؛ او اوپک را پیروز میدان دانسته‌است.

افزایش 6درصدی قیمت نفت به دنبال پایان جنگ نفتی

به گزارش اخباررسمی به نقل روابط عمومی اتاق بازرگانی ایران، قیمت نفت روز چهارشنبه به دنبال توافق اعضای سازمان کشورهای صادرکننده نفت خام (اوپک) 6درصد افزایش یافت. این توافق از سال 2008 تا کنون نخستین توافق برای محدود کردن میزان تولید نفت است. از زمانی‌که بازار با مازاد عرضه روبه‌رو شده بود تا کنون، اوپکی‌ها چنین تصمیمی نگرفته بودند؛ این تصمیم در نشست ماه نوامبر این سازمان نهایی خواهد شد.

بررسی‌های گاردین نشان می‌دهد که اوپکی‌ها بالاخره بر سر تولید نفت در محدوده 32میلیون و 500هزار بشکه تا 33میلیون بشکه نفت در روز به توافق رسیده‌اند. این توافق در نشستی که در روزهای 27 و 28سپتامبر در الجزایر برگزار شد، قطعی شد. بر اساس بررسی‌های رویترز، اوپک در حال حاضر 33میلیون و 240هزار بشکه در روز نفت تولید می‌کند.

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران گفته‌است: «ما تصمیم گرفتیم تولید نفت را حدود 700هزار بشکه در روز کاهش بدهیم».

تصمیم نهایی در 30نوامبر

طبق گفته مقامات نفتی، اوپک در مورد سهم هر کشور برای تولید نفت، در نشست روز 30 نوامبر تصمیم‌گیری خواهد کرد. این نشست طبق معمول در وین برگزار خواهد شد. این گروه ابتدا به کمک اعضای داخلی و سپس به کمک تولیدکنندگان غیر اوپکی تلاش می‌کند بازار نفت را به تعادل برساند. این بازار با مازاد عرضه شدیدی روبه‌رو است.

نفت برنت حوزه دریای شمال در این فاصله 2دلار و 72سنت افزایش قیمت داشت، یعنی 5.9درصد؛ به این ترتیب نفت برنت به قیمت 48دلار و 69سنت در بازارهای جهانی به فروش رفت. شاخص نفت دبلیوتی‌آی نیز با افزایش 5.3درصدی به قیمت 47دلار و 5سنت رسید و به این ترتیب 2دلار و 38سنت افزایش قیمت را تجربه کرد.

آشوبی که در بازار نفت به راه افتاد، شاخص نفتی وال‌استریت را نیز تکان داد، این شاخص 4درصد افزایش یافت و به این ترتیب بهترین روز خود در زمینه افزایش ارزش را از ماه ژانویه تا کنون تجربه کرد.

توافق تاریخی اوپک

فیل فلین تحلیل‌گر گاردین نوشته‌است: «این یک توافق تاریخی است. این نخستین باری است که اوپکی‌ها و غیراوپکی ها با یکدیگر متحد می‌شوند. به این ترتیب به زودی کف قیمت نفت مشخص می‌شود و قیمت دوباره به بالای 60دلار در ازای هر بشکه خواهد رسید.»

فلین نوشته‌است: «کارتل نفتی اوپک ثابت کرد که هنوز این سازمان در عصر نفت شیل از اهمیت بالایی برخوردار است. جنگ تولید نفت به زودی به پایان می‌رسد. اوپک پیروز است.»

قیمت نفت از تابستان سال 2014 تا کنون نصف شده‌است؛ در آن زمان نفت بالای 100دلار در ازای هر بشکه فروش می‌رفت. این کاهش قیمت نتیجه تولید مازاد از سوی اوپکی‌ها و غیراوپکی‌ها بود.

در حالی‌که تمامی معامله‌گران نفتی چشم‌انتظار کاهش تولید نفت از سوی اوپک بودند، بازیگران کلیدی این سازمان مانند عربستان سعودی و ایران تولید نفت خود را افزایش می‌دادند. دلیل اصلی شاید این بود که اقتصاد هر دو کشور وابستگی شدیدی به درآمدهای نفتی دارد. نشستی که در الجزایر برگزار شد، به دنبال نشست شکست‌خورده‌ای بود که در ماه آوریل برای فریز نفتی در قطر برگزار شد.

این اتفاق غیرمنتظره بود

اسکات شلتون یکی از سرمایه‌گذاران بورس انرژی می‌گوید: «این اتفاق غیرمنتظره بود. کسانی که من می‌شناسم هیچ‌کدام انتظار این اتفاق را نداشتند. حالا پایه و اساس بازار دوباره تغییر می‌کند.»

قیمت نفت پیش‌تر به خاطر اطلاعات در زمینه نفت در امریکا تکان خورده بود. بسیاری از دیگر تحلیل‌گران می‌گویند نباید از این تصمیم اوپک خیلی هیجان‌زده بشویم چرا که همه‌چیز به نشست ماه نوامبر بستگی دارد. همه می‌دانند که ایران هیچ‌گاه کوتاه نمی‌آید و تولید نفت خود را در سطوح پیش از تحریم نگه خواهد داشت.

بیژن نامدار زنگنه وزیر نفت ایران پیش از این توافق نیز اعلام کرده بود که تولید نفت این کشور در مرز 4میلیون بشکه در روز باقی خواهد ماند. بسیاری از تحلیل‌گران معتقدند این اتفاق در درازمدت هیچ تأثیری روی بازار نفت نخواهد داشت.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی ایران

در اواسط قرن سیردهم هجری شمسی، نماینده فعال هیات تجار تهران، جاج محمدحسن امین الضرب بود که توانست با حمایت جمعی از بازرگانان، نظر موافق ناصرالدین شاه را برای تشکیل مجلس وکلای تجار ایران جلب کند و شاه هم در 12 شوال سال 1301 هجری قمری (1262 شمسی) اساسنامه این مجلس را تایید کرد. مجلس وکلای تجار ایران که به اختصار آن را «مجلس تجارت» هم می گفتند،

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]