رقابت تنگاتنگ ایرباس و بوئینگ؛ چه کسی پیروز می شود

کد: 13950710145095499

https://goo.gl/yL2UFh

، تهران , (اخبار رسمی): از ماه گذشته ناوگان هوایی ایران منتظر بود تا وزارت خزانه داری آمریکا مجوز فروش هواپیما به ایران را صادر کند. نهایتا آخرین روز شهریور سال جاری، وزارت خزانه‌داری آمریکا موانع فروش جت‌های مسافربری اروپایی به ایران را از میان برداشت.

رقابت تنگاتنگ ایرباس و بوئینگ؛ چه کسی پیروز می شود

به گزارش اخباررسمی به نقل روابط عمومی اتاق بازرگانی ایران، روز پایانی شهریور امسال وزارت خزانه‌داری ایالات متحده در بیانه‌ای اعلام کرد که دولت آمریکا مجوز فروش هواپیماهای مسافری به ایران را برای شرکت‌های ایرباس و بوئینگ صادر کرده است. به گفته سحر نورزاده، عضو تیم سیاست‌گذاری جان کری و سخنگوی کنونی فارسی‌زبان وزارت خارجه آمریکا، فروش هواپیما به ایران توسط ایرباس و بوئینگ از تعهدات آمریکا در برجام است.

 از ماه گذشته ناوگان هوایی ایران منتظر بود تا وزارت خزانه داری آمریکا مجوز فروش هواپیما به ایران را صادر کند. نهایتا آخرین روز شهریور سال جاری، وزارت خزانه‌داری آمریکا موانع فروش جت‌های مسافربری اروپایی به ایران را از میان برداشت. در بیانیه اول، سخنگوی بوئینگ تاکید کرد که این مجوز فروش 80 هواپیما به شرکت هواپیمای ملی ایران را پوشش می دهد، ایر باس نیز مجوز فروش تنها 17 هواپیما را دریافت کرده است. در حالیکه پیش قرارداد خرید 118 فروند ایرباس جدید، بهمن‌ماه سال گذشته به امضا رسیده بود. 

ایران همواره در طول دهه های گذشته به دلیل مشکلات ناشی از فرسودگی هواپیماها، شاهد مرگ و میر صدها نفر به دلیل بروز تصادفات هوایی یا خرابی هواپیماها بوده است. در فوریه سال 2016، تعداد ناوگان های ایران برای حمل ایرانیان حدود 160 هواپیما بوده است. میانگین سن هواپیماهای ایران ایر 29.6 سال بوده است که تنها شش ایرباس a320 جوان تر هستند و بیش از 20 سال قدمت دارند. بنابراین جای تعجب ندارد که ایران از این فرصت برای تجدید ناوگان های خود استفاده کند. همچنین طبق اعلام عباس آخوندی، وزیر راه و شهرسازی ناوگان هواپیمایی کشور به طور کامل فرسوده است و هم اینک میانگین سن هواپیماهای کشور23 سال است؛ در حالیکه سن بازنشستگی هواپیما 24 سال است و تنها 12 هواپیما در کشور وجود دارد که سال ساخت آنها بالای سال 2000 است.

 اما در رقابت فروش دو غول هوایی ایرباس و بوئینگ، ایرباس امسال از رقیب خود از نظر سفارشات دریافتی جلو افتاده است. گفته می شود تولیدکنندگان اروپایی شاهد سقوط قابل توجهی در فروش بوده اند. تعداد سفارش ها و سفارشهای لغو شده دو شرکت هوایی ایرباس و بوئینگ در جدول زیر آمده است. البته علیرغم تعداد بالای سفارش ها، به نظر می رسد هیچ تضمینی وجود ندارد که تمام آنها در نهایت محقق خواهند شد.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی ایران

در اواسط قرن سیردهم هجری شمسی، نماینده فعال هیات تجار تهران، جاج محمدحسن امین الضرب بود که توانست با حمایت جمعی از بازرگانان، نظر موافق ناصرالدین شاه را برای تشکیل مجلس وکلای تجار ایران جلب کند و شاه هم در 12 شوال سال 1301 هجری قمری (1262 شمسی) اساسنامه این مجلس را تایید کرد. مجلس وکلای تجار ایران که به اختصار آن را «مجلس تجارت» هم می گفتند،

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]