تأکید رییس اتاق ایران بر توسعه بازار سرمایه

تنها 13درصد از تسهیلات توسط بازار سرمایه تامین شد

کد: 13950712147815499

https://goo.gl/cQl32r

، تهران , (اخبار رسمی): تازه‌ترین نشست شورای روسای اتاق‌های سراسر کشور با حضور رییس و دبیر کل اتاق ایران و روسای اتاق‌های استانی برگزار شد.

تنها 13درصد از تسهیلات توسط بازار سرمایه تامین شد

به گزارش اخباررسمی به نقل روابط عمومی اتاق بازرگانی ایران، غلامحسین شافعی، رییس اتاق ایران، ضمن معرفی علیرضا اشرف دبیر کل جدید اتاق ایران از وی به‌عنوان مدیری توانمند و با سابقه یاد کرد و گفت: آقای اشرف عضویت در هیات نمایندگان اتاق مشهد و اتاق ایران را در رزومه خود دارد و در سال‌هایی ریاست گروه صنعت و معدن سازمان اقتصادی آستان قدس رضوی را برعهده داشته است.

وی ضمن تشکر از هیات رییسه اتاق ایران برای رای اعتماد به آقای اشرف، گفت: امیدوارم دبیرکل جدید با توجه به شناخت کامل از اتاق و سابقه طولانی که در صنعت و تولید کشور دارد، با استفاده از همه ظرفیت‌ها و ارکان اتاق، اعم از تشکل‌ها و استان‌ها، منشا خدمات ارزنده‌ای برای بخش خصوصی کشور باشد.

رییس اتاق ایران افزود: یکی از مشکلات اساسی کشور این است که 87 درصد تسهیلات ما از بانک ها و تنها 13 درصد از بازار سرمایه تامین می‌شود که با این منابع محدود، بانک‌ها اگر 87 درصد منابع را تامین کنند، اتفاق مثبتی نخواهد افتاد. شافعی افزود: 87 درصد تسهیلات بانک‌ها هم در بیشتر موارد به واحدهای تولیدی بزرگ تعلق می‌گیرد، در صورتی که باید به واحدهای کوچک و متوسط تعلق گیرد.

 رییس اتاق ایران گفت: ما به عنوان اتاق و نمایندگان بخش خصوصی، باید توسعه بازار سرمایه را مورد توجه قرار داده و بر روی آن تمرکز کنیم.

شافعی در مورد بسته 16 هزار میلیاردی گفت: این میزان هر چه که هست باید مصرف بهینه‌اش مورد توجه قرار گیرد. چرا که ما شاهدیم در بعضی استان‌ها به واحدهایی اختصاص داده شده است که هیچ نتیجه‌ای ندارد و تنها اتلاف منابع صورت گرفته است.

وی افزود: مصرف بهینه این تسهیلات بسیار مهم است و اتاق باید در این زمینه اقدامات مثبت انجام دهد.

رییس پارلمان بخش خصوصی در بخش دیگری از سخنانش، بیشتر شدن اختیارات استانداران را مورد توجه قرار داد وگفت: ما در اتاق‌های استانی باید همه توان را به‌کار گیریم تا اختیارات منطقه‌ای استانداران و همچنین مدیران کل استان‌ها افزایش یابد تا بتوانند تصمیمات منطقه‌ای گرفته و برای بهبود فضای کسب و کار در استان‌ها اقدامات اساسی انجام دهند.

شافعی گفت: 70 تا 80 درصد موانع کسب و کار ما با اصلاح قانون حل نمی‌شود بلکه با  حذف دستورالعمل و آیین‌نامه و بخشنامه‌های مخل کسب و کار که رفع آنها نیز در اختیار استانداران است، حل خواهد و استانداران می‌توانند جلوی آن را بگیرند.

رییس اتاق ایران همچنین لزوم تحقق واقعی اقتصاد مقاومتی را مورد توجه قرار داد و گفت: بسیاری از کارهای معمولی استان‌ها تحت عنوان اقتصاد مقاومتی انجام می‌شود در صورتی که اقتصاد مقاومتی ورای امور روزمره و روال عادی استان‌ها است و باید کاری فوق‌العاده‌تر از روند معمول انجام شود.

شافعی همچنین در مورد دستور جلسات مطرح شده در نشست شورای روسای اتاق‌های سراسر کشور گفت: در مورد دستور جلسات باید از خود روسا هم نظرخواهی کرد به طوری که دستور کار مطرح شده برای حداکثر حاضران مطلوب بوده و قابلیت بهره‌برداری داشته باشد.

تأکید دبیر کل اتاق ایران بر رشد کیفی تشکل‌ها

همچنین علیرضا اشرف، دبیر کل اتاق ایران، گفت:  بیش از 27 سال و از سال 1367 در مجموعه اتاق حضور داشته و از نزدیک با مشکلات بخش خصوصی و هیات نمایدگان آشنایی دارم.

وی در مورد تشکل‌های وابسته به اتاق ایران گفت: تشکل‌ها  رشد کمی خوبی داشته‌اند، اما لازم است روی وزن و کیفیت تشکل‌ها نیز اقدامات اساسی و مهمی از طرف اتاق ایران صورت بگیرد.

اشرف در مورد اقدامات بین الملل اتاق‌ها نیز گفت: در بعضی اتاق‌های استانی، ظرفیت ایجاد نمایندگی اتاق مشترک وجود دارد و باید از این ظرفیت  حداکثر بهره را برد و اقدامات اتاق‌های استانی در این زمینه را تسهیل کرد؛ بگونه‌ای که ساز و کار اداری در این زمینه مانعی ایجاد نکند.

دبیر کل اتاق ایران همچنین پیرامون شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی گفت: شورای گفتگو ظرفیت بسیار خوبی را برای صحبت و تعامل بخش خصوصی با مسئولان دستگاه‌های اجرایی دولتی ایجاد کرده است و همه اتاق‌ها باید از این ظرفیت استفاده کنند چرا که شورای گفتگو، در پیشبرد اهداف اتاق و بخش خصوصی می‌تواند مفید و موثر باشد.

بررسی بسته حمایتی 16 هزار میلیاردی از تولید

همچنین کیوان کاشفی، عضو هیات رییسه اتاق ایران، موضوع جلسه را  بررسی اعطای تسهیلات 16 هزار میلیارد که در قالب اقتصاد مقاومتی برای خروج از رکود و رونق اقتصادی به واحدهای تولیدی اختصاص داده شده، عنوان کرد.کاشفی گفت: برای بررسی این موضوع تشکیل جلسه داده‌ایم و در نظر داریم برای رفع مشکلات اجرای این طرح، پیشنهادات را جمع کرده و به دولت ارایه دهیم.

کاشفی افزود: با گذشت  شش ماه از اجرای این طرح، طی نامه‌ای از روسای اتاق‌های استان‌ها خواستیم که به ما اعلام کنند که تا چه میزان این طرح اجرایی شده است. وی گفت: تا کنون در حدود 4500 میلیارد جذب شده است که حدود 35 تا40 درصد می‌شود و سهم بخش کشاورزی برای جذب تسهیلات بیشتر از بخش صنعت بوده است.

منشی هیات رییسه اتاق ایران همچنین از برگزاری انتخابات تعیین نایب رییس اتاق ایران، در آبان ماه خبر داد و گفت: انتخابات برای تعیین نایب رییس را به جلسه آبان ماه هیات نمایندگان اتاق ایران موکول کرده ایم.

در ادامه جلسه روسای اتاق‌های سراسر کشور، به ارایه گزارشی از میزان تسهیلات دریافتی در استان خود پرداختند.

تسهیلات پرداختی تنها مُسکن است

عبدالله مهاجر دارایی، رییس اتاق مازندران، راجع به بسته 16 هزار میلیارد تومانی حمایتی دولت از تولید گفت: در استان مازندران کم تر از 40 درصد این تسهیلات محقق شده و عمده مشکل هم از جانب بانک‌هاست که تکلیف دولتی خود را به درستی انجام نمی‌دهند. در استان‌های مختلف این مشکل وجود دارد و استانداران به عنوان نماینده دولت یک مسیر را می روند و بانک‌ها سلیقه‌ای عمل می‌کنند.

وی در بیان میزان محقق شده در استان مازندران گفت: در استان مازندران از 4 هزار و 323 واحد صنعتی ثبت نام شده، 1106 واحد به بانک ها معرفی شدند و 120 میلیارد تومان تسهلات دریافت کرده‌اند. مهاجر افزود: در بخش کشاورزی نیز، از 3218 ثبت نام شده، به 309 واحد و معادل  75 میلیارد تومان پرداخت شده است.

مهاجر تصریح کرد: تسهیلاتی که پرداخت شده یا می‌شود تنها مُسکن است و دوای درد فعالان اقتصادی نیست. دولت  برای کمک جدی به فعالان اقتصادی، باید سود بانکی را کمتر از تورم موجود در نظر بگیرد و در راستای و رونق اقتصادی تلاشی جدی بکند.

تسهیلات ارایه شده چه میزان اشتغال ایجاد کرده‌اند؟

علی اصغر جمعه ای، رییس اتاق سمنان، در رابطه با تسهیلات پرداختی در استان سمنان گفت: 220 واحد تسهیلات دریافت کرده‌اند  و بیشتر هم واحدهایی که مشکل نداشته و در گردش نسبی بوده‌اند، این تسهیلات را دریافت کرده‌اند.

جمعه‌ای افزود: برای بررسی  نتیجه این تسهیلات، باید ببینیم بعد از گذشت شش ماه از ارایه تسهیلات، چه میزان اشتغال ایجاد شده و رونق اقتصادی محقق شده است. وی گفت: اشتغال و رونق اتفاق نیفتاده و اهداف این بسته 16 هزار میلیارد تومانی محقق نشده است.

بررسی مدل اولیه ارایه تسهیلات

محمود تولایی، رییس اتاق کاشان، با طرح این سوال که در ابتدا باید بدانیم که مشکلات صنعت با چه میزان تسهیلات حل می‌شود؟ گفت: ما اول باید روی مدل کار صحبت می‌کردیم. مسیر  ارایه تسهیلات شفاف نیست و مشکلات را حل نخواهد کرد.

لزوم توجه به نکات مثبت طرح

حسین پیرموذن، عضو هیات رییسه اتاق ایران، تصریح کرد: نباید تنها به نکات منفی این طرح توجه کرد و باید نکات مثبت را هم مورد توجه قرار دهیم.  

حسن انتظار، رییس اتاق ارومیه، در گزارش خود از استان آذربایجان غربی گفت:  1625 ثبت نام  صورت گرفته که جمعاً  به 128 واحد در بخش‌های کشاورزی و صنعت با عدد101 میلیارد تومان تسهیلات اختصاص یافته است.

از بهبود فضای کسب و کار غافل نشویم

محمدرضا قمی، رییس اتاق یزد، در مورد اتاق یزد گفت: 2103  واحد در استان یزد ثبت نام کرده‌اند که در مجموع به 136 واحد تسهیلات پرداخت شده است.

قمی در بخش دیگری از سخنانش گفت: در حال حاضر، فضا به سمت پرداخت این تسهیلات رفته و برای بهبود فضای کسب و کار هیچ کار عملیاتی انجام نمی‌شود و ما نباید از موضوع فضای کسب و کار  غافل شویم. وی افزود: ما همواره باید برای بهبود فضای کسب و کار تلاش کنیم و از اولویت‌های ما باشد.

لزوم همراهی دستگاه‌های نظارتی

سید محمد رضا سید نبوی، رییس اتاق شهرکرد، در مورد استان چهار محال و بختیاری گفت: مشکل اساسی ما در استان سازمان‌های نظارتی هستند چرا که در ستاد اقتصاد مقاومتی مواردی تصویب می‌شود اما دستگاه نظارتی در این میان مانع انجام کار می‌شود.

سید نبوی افزود: در استان چهار محال و بختیاری  374واحد صنعتی و 318  واحد کشاورزی برای دریافت تسهیلات ثبت نام کرده و در نهایت 70 میلیارد تومان به 43 واحد صنعتی و  به 81 واحد کشاورزی، 41 میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است.

مشکل اصلی کمبود تقاضا است

سید مهدی طبیب زاده، رییس اتاق کرمان، گفت: میانگین عددی این تسهیلات اصلاً رقم قابل توجهی نیست و ارزش این همه وقت گذاشتن ندارد. طبیب زاده افزود: مشکل اقتصاد کشور، نقدینگی نیست بلکه تحریک تقاضا در انبار ماندن کالا ها است.

رییس اتاق کرمان تصریح کرد: رقم این تسهیلات رقمی نیست که ارزش وقت گذاشتن داشته باشد و ما باید وقت خود را برای بهبود فضای کسب و کار بگذاریم.

صمد حسن زاده، رییس اتاق تبریز، گفت: در استان آذربایجان شرقی،  2300 واحد برای دریافت تسهیلات ثبت نام کرده و 700 واحد به بانک معرفی شدندو تا امروز هم 160 واحد توانستند تسهیلات دریافت کنند.

رییس اتاق تبریز عنوان کرد:  مشکل اصلی واحدهای تولیدی فروش است و اگر تولید کنند اما فروشی نداشته باشند، به بدهکاران بزرگتر تبدیل می‌شوند.

مسعود خوانساری، نایب رییس اتاق ایران و رییس اتاق تهران نیز مشکل اصلی را کمبود تقاضا دانست و گفت: بر فرض اینکه با تسهیلات توانستیم تولید کنیم اما تا زمانی که مشکل تقاضا را حل نکنیم، رونق ممکن نخواهد بود.

لزوم شناسایی مشکلات واحدهای تولیدی

محسن احتشام، رییس اتاق بیرجند، بر شناسایی مشکلات واحدهای تولیدی تأکید کرد. احتشام گفت: مشکلات تولید و صنعت در کشور، به طور صحیح شناسایی نشده‌انئ و در ابتدا باید مشکلات تولید و صنعت را بشناسیم و بعد در صدد رفع آنها برآییم.

محمد امین صباغی زاده، رییس اتاق بندرعباس، در مورد تسهیلات 16 هزار میلیاردی در استان هرمزگان گفت: در استان هرمزگان از 962 فقره ثبت نام، 332 نفر تایید شده  و 60 میلیارد تومان پرداخت شده است.

### پایان خبر رسمی

اخبار رسمی هویت منتشر کننده را تایید می‌کند ولی مسئولیت صحت مطلب منتشر شده بر عهده ناشر است.

پروفایل ناشر گزارش تخلف
درباره منتشر کننده:

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی ایران

در اواسط قرن سیردهم هجری شمسی، نماینده فعال هیات تجار تهران، جاج محمدحسن امین الضرب بود که توانست با حمایت جمعی از بازرگانان، نظر موافق ناصرالدین شاه را برای تشکیل مجلس وکلای تجار ایران جلب کند و شاه هم در 12 شوال سال 1301 هجری قمری (1262 شمسی) اساسنامه این مجلس را تایید کرد. مجلس وکلای تجار ایران که به اختصار آن را «مجلس تجارت» هم می گفتند،

اطلاعات تماس
[نمایش اطلاعات]